شش مرزبان ایرانی آزاد شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک سوم ارزآوری کشور توسط مناطق آزاد و ویژه انجام می‌شود  مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند تحریم‌‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا علیه ایران سردار رادان: حجاب و عفاف موضوع امنیتی و انتظامی نیست استقرار ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد  نشست کمیته اقتصادی مشترک ولایت هرات و استان خراسان رضوی برگزار می‌شود وزیر کشور در مشهد: طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است کابینه جنگ اسرائیل برای حمله احتمالی به رفح نشست برگزار کرد وزیر خارجه چین: صلح در منطقه با تحقق عدالت برای فلسطینی‌ها محقق می‌شود احمد وحیدی، وزیر کشور وارد مشهد شد (۶ اردیبهشت) اجرای نمایش «تمام نا تمام» در منطقه پدافند هوایی شمال شرق امام رضا (ع) عملیات «وعده صادق» و آینده نظم منطقه‌ای صباح زنگنه: اسرائیل به‌دنبال تنش در منطقه است| نیاز به فهم بهتر روابط بین‌الملل داریم صهیونیست‌ها برای سومین روز متوالی به مسجدالاقصی یورش بردند یک خبرنگار دیگر فلسطینی در بمباران خانه‌اش در غزه به شهادت رسید همسر شهید سید مصطفی خمینی درگذشت (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افکار عمومی جهان مصمم به متوقف‌کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است تأکید فرمانده ارتش بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند
سرخط خبرها

حاشیه‌ای بر «نظر استمزاجی» مجلسیان

  • کد خبر: ۷۷۲۱۸
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
حاشیه‌ای بر «نظر استمزاجی» مجلسیان
نگاهی به نتیجه رأی گیری علنی و غیرعلنی «لغو بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی براساس اصل ۸۵ قانون اساسی» در بهارستان.

به گزارش شهرآرانیوز؛ به دنبال برخی اعتراضات به طرح «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» و تعیین شکل بررسی آن، تعدادی از نمایندگان مجلس، روز گذشته خواستار «لغو بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی» و بازگشت طرح به صحن علنی برای بررسی بیشتر آن شدند.

 

با این حال، رخدادعجیب نشست علنی دیروز مجلس، جابه جایی آرا در فاصله یک ساعت بود که، همه را مبهوت کرد. در فاصله بین جلسه علنی و غیرعلنی مجلس، موافقان لغو انطباق طرح صیانت با اصل ۸۵ از ۱۴۴ نفر به ۱۳۰ نفر رسید و مخالفان از ۱۱۱ نفر به ۱۲۱ نفر رسیدند. در این میان هفت نفر هم رأی ممتنع دادند تا رأی نصف به علاوه یک محقق نشود و این طرح به شیوه‌ای محرمانه و در کمیسیون مشترک بررسی شود و بدین ترتیب در شکل بررسی این طرح پرحرف و حدیث هیچ چیزی در مجلس عوض نشد و تغییر نکرد.

 

بنا به روایت احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز، در جلسه غیرعلنی، الیاس نادران از چهره‌های شاخصی بوده که درباره ضرورت لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی سخنرانی کرده و معتقد بوده است نباید پنهان کاری کرد و با زندگی مردم درافتاد. جالب آنکه جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با ابراز شرمندگی از مخالفت نمایندگان با بررسی طرح سامان دهی فضای مجازی در صحن علنی به «ایسنا» گفت: درخواست لغو بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی و سامان دهی پیام‌های اجتماعی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی فقط یک رأی کم داشت.

 

درباره رأی متفاوت نمایندگان در تعیین تکلیف سرنوشت شکل بررسی طرح صیانت در مجلس، در جلسه غیرعلنی و علنی، سیدنظام الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، با تأکید بر اینکه نظر استمزاجی نمایندگان نه حجت است و نه به لحاظ حقوقی اعتبار دارد، به «ایسنا» گفت: بر خلاف آنچه بیان می‌شود که مجلس، طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی را تصویب کرده است، این طرح تصویب نشده بود و آنچه چندی قبل تصویب شد، شیوه بررسی این طرح بود که طبق اصل ۸۵ اختیار خود را به کمیسیون مشترک بدهیم. با این توضیح و با نظر به رأی گیری روز گذشته، می‌توان گفت که شیوه بررسی طرح صیانت، ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی، قطعی به نظر می‌رسد و حال باید منتظر ماند و دید که آیا این طرح در کمیسیون‌های تخصصی یا همان کمیسیون مشترک تصویب خواهد شد یا نه.


فضای مجازی در اشغال دشمن

رضا تقی پور، نماینده تهران در مجلس و وزیر ارتباطات دولت احمدی نژاد که از موافقان طرح صیانت است، در این جلسه گفت: هشت سال در توسعه فضای مجازی در کشور، خیانت صورت گرفته است. فضای مجازی ما در اشغال دشمن است. ما باید مراقب باشیم مبادا عملیات روانی دشمن سبب شود که تصمیم درست خود را در این باره تغییر دهیم.


نباید باری بر دوش مردم اضافه کنیم

مجتبی توانگر، نماینده تهران در مجلس و نماینده متقاضیان درخواست لغو بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی در فضای مجازی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، در نطق خود گفت: مصلحت نیست که این طرح براساس اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی شود. آنچه در اصل ۸۵ پیش بینی شده مربوط به موارد ضروری است که اغلب دارای اهمیت بسیار است، اما طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی از این اهمیت برخوردار نیست. از سوی دیگر، این طرح هنوز ناپخته است. زندگی، آموزش و کسب وکار بخش شایان توجهی از جامعه تحت تأثیر این طرح قرار می‌گیرد. ما نباید یک قرارداد با یک شرکت خارجی را با ارتباط مردم با اینترنت مقایسه کنیم. نباید با تصویب این طرح در کمیسیون مشترک باری بر دوش مردم اضافه کنیم.


محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز در مجلس، نیز دراین باره گفت: در آستانه تشکیل دولت جدید هستیم که شاید بخواهد درباره پیام رسان‌های داخلی اقداماتی انجام دهد. کمیسیون باید با بررسی‌هایی که خارج از اصل ۸۵ انجام می‌دهد، نظرات کارشناسی را به دولت و وزارت ارتباطات دولت سیزدهم ارائه دهد. وی گفت: منطبق شدن طرح صیانت با اصل ۸۵ باعث می‌شود که نمایندگان امکان نظارت، پیشنهاد و اعلام نظر نداشته باشند، در حالی که این جزو حقوق آن هاست.

 

فشار به رئیسی برای امتیاز گرفتن

در کنار این حرف و حدیث‌های پارلمانی، می‌توان علت پیشنهاد و تصویب طرح صیانت را در بیرون از پارلمان نیز جست وجو کرد. مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، عضو ارشد جبهه پایداری و از مدافعان سرسخت طرح صیانت، مدعی شده بود که نهاد‌های حاکمیتی موافق این طرح هستند.


برخی معتقد ند که این طرح دام برخی جریان‌های سیاسی پیش پای رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی است و البته برخی هم می‌گویند همان سیاسیون به این دلیل که سهم شایان توجهی از کابینه آینده نگرفته اند، این گونه درحال خط و نشان کشیدن برای دولت هستند. حال باید منتظر ماند و دید که چنین طرحی به چه سرانجامی می‌رسد؟

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->