دیدار سرکنسول جمهوری پاکستان با شهردار مشهدمقدس (۲۷ تیر ۱۴۰۳) | لزوم انتقال تجربیات مشهد در حوزه خدمات شهری، فنی و مهندسی به شهر‌های پاکستان شهروند خبرنگار | گلایه شهروندان از مشکلات بوستان تندیس مشهد + پاسخ ترافیک سنگین در پل جهاد، سه‌راه خیام و تقاطع خیام در مشهد (۲۷ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۵۱۳ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۷ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۷ تیر ۱۴۰۳) بوستان برکت؛ بستری برای کشاورزی شهروندان مشهدی هوای کلانشهر مشهد امروز «سالم» است (۲۷ تیر ۱۴۰۳) افزایش ساعت کار مترو مشهد در شام غریبان (۲۶ تیر ۱۴۰۳) ترافیک نیمه‌سنگین در ورودی‌های مشهد (۲۶ تیر ۱۴۰۳) ویدئو | باز این چه شورش است که در خلق عالم است شهردار مشهد مقدس: عملیات اجرایی فاز اول سامان‌دهی و تجهیز بوستان «جهان‌شهر» آغاز می‌شود فراهم‌شدن امکان مشاهده آنلاین ظرفیت پارکینگ‌های مشهد در روز عاشورا (۲۶ تیر ۱۴۰۳) آماده‌باش نیرو‌های فضای سبز محدوده حرم رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی حریق کارگاه چوب در جاده کلات (۲۵ تیر ۱۴۰۳) ۲۶۰ هیئت مذهبی در مشهد مجوز فعالیت دارند عزاداری ظهر تاسوعا در آرامستان بهشت رضا(ع) مشهد + تصاویر فرماندار مشهد خبر داد: تامین زیرساخت‌های خدماتی و امنیتی برای زائران حسینی ۸۰۰ ایستگاه صلواتی به‌مناسبت ماه محرم در مشهد برپا شده است پیش‌بینی تردد ۵۰۰ هزار زائر خارجی مقیم و غیر مقیم از مرزهای کشور | صدور گذرنامه اربعین تنها با ۶۵ هزار تومان انتصاب سرپرست شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد مقدس (۲۴ تیر ۱۴۰۳) دیدار هیئت عالی شهرداری مشهد با رئیس مجلس استان نجف تعطیلی بازار‌های سیار و ایست‌کار‌ها در روز تاسوعا و عاشورای حسینی ۱۴۰۳ در مشهد سامان‌دهی غرفه‌های شهرداری مشهد در بوستان‌های سطح شهر
سرخط خبرها

بازی استوک فروش‌ها با اعصاب مردم

  • کد خبر: ۷۷۲۳
  • ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۸
بازی استوک فروش‌ها با اعصاب مردم
نیم روزی با مشکلات ریز و درشت اهالی خیابان توس ۷۵

لیلی رحمانی

مهم‌ترین دغدغه‌ها
نبود فضای سبز مناسب
شلوغی و ازدحام
وجود مشاغل مزاحم و ضایعات فروشی‌ها
حضور همیشگی متکدیان و کارتن خواب‌ها
پیاده رو‌های نامناسب
فشار آب ضعیف
نبود خط کشی در خیابان
ناامنی

توس ۷۵ خیابانی عریض و طویل، اما پرازدحام است. نامنظم حرکت کردن خـودروهـا، شلوغـی و موتورسواران ترافیک سنگینی ایجاد کرده اند. هم جواری این خیابان که نام شهید فرمانبر را روی تابلو دارد، با انبار‌های خرید ضایعات و لوازم دست دوم خودرو یا همان استوک فروشی‌ها یکی از عوامل ترافیک و شلوغی این خیابان است و حضور و صدای تق تق صافکاری‌ها و آلودگی صوتی تعمیرکاران از سوی دیگر به این بلبشو دامن زده است، بلبشویی از حضور آدم‌های ناراحت از بی نظمی، کیسه به دوش‌ها و انواع و اقسام چرخ دستی‌های ضایعات.

دعوا، دزدی و اعتیاد
نزاع‌های خیابانی یکی از مسائل مهم در توس ۷۵ است که گویی به اتفاقی عادی و روزمره در این محل بدل شده است، اما اهالی محل خیلی مایل نیستند به طور مستقیم به آن اشاره کنند، شاید از بیم اینکه برای خودشان دردسری ایجاد شود. یکی از اهالی محل که مایل به انتشار نامش نیست، این مسئله را از عمده مسائل محله می‌داند. به گفته او دعوا‌های خیابانی بسیاری در این محل شکل می‌گیرد و گاهی آن قدر شدت آن‌ها زیاد است که همه خودرو‌های پارک شده در کوچه آسیب می‌بینند و کسی هم جرئت دخالت ندارد، این آشفتگی جزئی از اتفاقات این خیابان است و متأسفانه بار‌ها هم تکرار شده است و
می‌شود. «گلی»، از دیگر اهالی محل، مردی سالخورده است که در این باره می‌گوید: به نظر من این گونه اتفاقات در همه محله‌ها وجود دارد! دعوا می‌شود، اما کلانتری محل هم همیشه به موقع می‌آید و عائله خاتمه پیدا می‌کند. به گفته او نمی‌توان از ناامنی محله چشم پوشید، چرا که متکدیان، کارتن خواب‌ها و ضایعاتی‌ها همیشه مشغول رفت و آمد ند. البته یکی از دلایل اصلی آن وجود همان ضایعات فروشی‌های انتهای خیابان است. هنگام عبور از این خیابانِ پر از مغازه، شهروندان زیادی همراهمان می‌شوند تا از مشکلات محل بگویند. به همین دلیل ایستادن ما در هر نقطه سبب جمع شدن چند نفر از کسبه و همسایه‌ها می‌شود و صحبت بیشتر آن‌ها هم با این جمله شروع می‌شود که آن قدر مشکل داریم که نمی‌دانیم از کدامشان بگوییم.

کمبود فضای سبز
ایمانی که از معتمدان محله است، یکی از مهم‌ترین مشکلات را این گونه به زبان می‌آورد: در اینجا کمبود فضای سبز داریم. عصر‌ها اگر به اینجا بیایید خواهید دید که چند پیرمرد با فواصل کمی از هم نشسته اند و با هم صحبت می‌کنند، چراکه فضای مناسبی برای اوقات فراغت سالمندان وجود ندارد و آن‌ها مجبورند اوقاتشان را به جای حضور در یک بوستان با طراوت، مقابل در مغازه‌ها بگذرانند. نجارشهری، از دیگر اهالی هم با اشاره به نبود فضای سبز مناسب بیان می‌کند: هیچ پارک مناسبی نداریم و اگر بخواهیم بچه هایمان را برای تفریح به پارک ببریم، مجبوریم به پارک پردیس که با ما فاصله زیادی دارد و همواره مملو از جمعیت است.

پیاده رو‌های نابسامان
از دیگر مشکلاتی که مشابه آن را در نقاط دیگر شهر نیز می‌توان دید پیاده رو‌های نامناسب و پلکانی است که باز هم سالمندان محل را دچار مشکلاتی کرده است، صفاری دراین باره با بیان اینکه بار‌ها شاهد زمین خوردن سالمندان در چاله‌های خیابان بوده است، می‌گوید: اینجا خیابان شلوغی است، همان طور که می‌بینید تعداد بچه‌ها و سالمندانی که در اینجا رفت و آمد می‌کنند هم زیاد است. ناهموار بودن سطح پیاده رو و جوی‌های شکسته آب هم به مسئله مهمی تبدیل شده و بار‌ها باعث بروز مشکل شده است.
به گفته او ابتدای خیابان هم آن قدر صافکاری، نقاشی و تعمیرگاه خودرو وجود دارد که تقریبا هیچ کدام از خانم‌های محل به راحتی نمی‌توانند از آنجا عبور کنند.

فشار کم آب در محله
نعیمی یکی دیگر از ساکنان است که حرف‌های همسایه اش را تأیید و اضافه می‌کند: این را هم بنویسید که فشار آب در این محله بسیار کم است، به نحوی که تقریبا تمام همسایه‌ها مجبور به نصب پمپ در خانه شده اند، نه اینکه فکر کنید درباره آپارتمان‌های بلند صحبت می‌کنم، نه، حتی خانه یک طبقه من هم به پمپ آب نیاز پیدا کرده است و فشار آب به طبقه اول هم نمی‌رسد. یکی دیگر از اهالی هم می‌گوید: متأسفانه سیستم فاضلاب شهری در اینجا متصل نشده و چند سالی است که پروژه در نیمه راه مانده و متوقف شده است.

در انتظار مرکز درمانی ارزان
تنوع مشکلات در توس ۷۵ تمامی ندارد و تقریبا همه حوزه‌ها را در بر می‌گیرد، چنان که یکی دیگر از ساکنان می‌گوید: تنها بیمارستان و فضای درمانی مجهز نزدیک به ما بیمارستان رضوی است، یعنی اگر با اورژانس تماس بگیریم و حالمان بد باشد آن‌ها ما را به این بیمارستان منتقل خواهند کرد، اما خودتان هم می‌دانید، این بیمارستان گران و برای ساکنان اینجا تأمین مخارج درمانی در این بیمارستان مجهز و گران بسیار مشکل است. لطفا چاره‌ای برای این موضوع بیندیشید.

مصائب رفت وآمد
یکی دیگر از ساکنان از اینکه هیچ خط اتوبوسی از محلشان نمی‌گذرد گله دارد و می‌گوید: حتی اگر شده، روزی یک بار یک اتوبوس از اینجا بگذرد و ما را به نزدیکی حرم مطهر برساند، راضی هستیم. ابراهیمی، از دیگر اهالی، صحبت‌های همسایه اش را این گونه ادامه می‌دهد: فقط هفته‌ای یکی دو بار، یک مینی بوس خصوصی از اینجا می‌گذرد و با دریافت مبلغ ۲۰۰۰ تومان ما را تا مسیری نزدیک به حرم می‌برد. فکر می‌کنم دلش برای اهالی اینجا سوخته است که این کار را می‌کند! در لحظه عبور از عرض خیابان می‌شود یکی از علل ازدحام اتومبیل‌ها را به چشم دید: هیچ خطی بر روی آسفالت وجود ندارد و این یعنی مشخص نبودن خطوط تردد خودروها، خطوط عابر پیاده و خیلی مشکلات دیگر. وقتی در باره این مسئله از پسر جوان میوه فروش سؤال می‌کنیم می‌گوید: هر بار که خیابان را آسفالت می‌کنند مدتی زمان می‌برد تا خط کشی‌ها انجام شود. او بعد از گفتن این جمله پوزخندی هم می‌زند و می‌گوید: حالا هم یادم نمی‌آید دقیقا آخرین بار کی بود که این خیابان را آسفالت کردند و از همان زمان اوضاع همین است.

سهم توس تنها ۲۱ دستگاه مینی بوس
سخن گوی سازمان اتوبوس رانی با ارائه توضیحاتی به گله اهالی توس ۷۵ این گونه پاسخ می‌دهد: خط ۱۰.۹۶ در مسیر امام هادی به شهرک توس و بولوار شهرستانی فعال است. ۲۱ دستگاه مینی بوس با سرفاصله ۱۰ دقیقه در این خط رفت و آمد دارند و مشغول خدمت رسانی
هستند. به گفته او علاوه بر این خط در ابتدای صبح برای سرویس دهی بهتر به دانش آموزان، ۳ دستگاه اتوبوس بین ساعت ۶:۱۵ دقیقه تا ۶:۳۵ دقیقه به صورت کمکی در این مسیر حضور پیدا می‌کند.

مشکل فشار آب نداریم
در پیگیری موضوع کم بودن فشار آب در محدوده خیابان شهید فرمانبر نیز با مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب تماس می‌گیریم و عباس اسحاقیان در این زمینه می‌گوید: هیچ گونه مشکلی در موضوع فشار آب بولوار توس وجود ندارد و شهروندان می‌توانند در صورت بروز مشکل با شماره ۱۲۲ تماس بگیرند.

از پلمب ضایعاتی‌ها تا پیگیری آسفالت
برای پیگیری موضوعات مرتبط با شهرداری با جلال قربانی، شهردار منطقه‌۲، تماس می‌گیریم و او بیان می‌کند: در حوزه فعالیت ضایعاتی‌ها و مشکلات ناشی از حضور آن‌ها تا‌کنون ۲ مورد پلمب در انتهای توس ۷۵ و خیابان‌های نبی پور ۱۲ و ۲۰ طی بهمن‌ماه سال گذشته و شهریور‌ماه سال جاری انجام شده است. قربانی در خصوص آسفالت معابر در این خیابان نیز می‌گوید: با توجه به انجام نظافت و جمع‌آوری زباله در توس ۷۵ و روکش آسفالت این معبر و معابر فرعی مشکلی به لحاظ آسفالت وجود ندارد. او ادامه می‌دهد: در صورت واگذاری اعتبار به میزان ۵۷۵ میلیون تومان برای بهسازی پیاده‌رو در این خیابان، پس از طراحی توسط دفتر فنی اداره فنی، عمران و حمل‌و‌نقل و ترافیک، کار اجرا خواهد شد. قربانی همچنین اضافه می‌کند: کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی در این خیابان احداث شده است و مشکل آب‌گرفتگی نیز وجود ندارد. شهردار منطقه ۲ مشهد در خصوص نبود فضای سبز مناسب در محدوده این خیابان اظهار می‌کند: در محدوده این خیابان به علت پر بودن بافت این محل پیش از تحویل آن به شهرداری، فضای سبز شایان توجهی نداریم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->