سرخط خبرها

آرامش شهروندان، هدف مدیریت شهری

  • کد خبر: ۷۷۶۳
  • ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۹
آرامش شهروندان، هدف مدیریت شهری
مجتمع‌های خدمات خودرویی سامان اوج و فجر فعالیتش را آغاز کرد
محبوبه فرامرزی - اصناف و مشاغل به دلیل استفاده از مواد، ابزار و ماشین‌آلات مختلف برای انجام فعالیت‌های تولیدی خود، ضایعات و پسماند‌ها و آلاینده‌های مختلفی را تولید می‌کنند که برای محیط شهری و شهروندان مخاطره‌آمیز خواهد بود.
 تنفس هوای سالم و زندگی در محیط آرام شهری حق طبیعی هریک از شهروندان است. تمام افراد و صاحبان مشاغل و همچنین متولیان و مسئولان شهری نیز باید در راستای فراهم آوردن چنین محیط سالمی کوشا باشند و از ایجاد هر چیزی که زندگی سالم و عادی مردم را به خطر بیندازد، جلوگیری کنند. نگاهی گذرا به کلیه مشاغل نشان‌دهنده عمق اهمیت آن شغل برای ایجاد آسایش شهروندان است، اما همین مشاغل هرگاه خارج از چارچوب و ضوابط شهری رفتار کنند می‌توانند به عملی خلاف آسایش و آرامش شهروندان تبدیل شوند.
  شهرداری منطقه ۲ با جمعیتی حدود نیم میلیون نفر و با وسعتی بالغ بر ۵۷۶۲ هکتار اکنون به عنوان بزرگ‌ترین منطقه شهرداری مشهد، افزون بر داشتن ظرفیت بالا دارای چالش‌هایی از جمله کثرت انواع مشاغل آلاینده در بافت مسکونی است که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت شهری نیز رفع مشکل آلایندگی مشاغل و سامان دادن به آن‌هاست. به تازگی ۲ مرکز خدمات خودرویی سامان اوج و فجر افتتاح شده است. معاون فنی و اجرایی شهرداری منطقه ۲ در این‌باره به سؤالات شهرآرامحله پاسخ گفت.
احسان قیطاقی بیان کرد: با افتتاح مجتمع خدمات خودرویی سامان اوج و خدمات خودرویی و صنعتی فجر که به ترتیب در خیابان‌های کشاورز و طرحچی به تازگی افتتاح شده ۶۰۰ واحد مزاحم و آلاینده در حوزه خدمات خودرویی شامل خدمات خودرویی سبک، پروفیل کاران و جوشکاران در این ۲ مجتمع سامان‌دهی شده‌اند.
وی اضافه کرد: این منطقه دارای بیش از ۲ هزار و ۱۵۰ شغل کارگاهی آلاینده است. شهرداری منطقه ۲ برای رفاه حال شهروندان و ساکنان این منطقه و کاهش آلایندگی و رسیدن به استاندارد‌های زیست محیطی، در برنامه‌های خود سامان‌دهی و استانداردسازی این صنوف را در اولویت قرارداده‌است و مطابق با مصوبات شورای اسلامی شهر به همکاری و ارائه تسهیلات برای ایجاد مجتمع‌های سامان‌دهی و همچنین استانداردسازی مشاغل اقدام کرده است.
قیطاقی ادامه داد: برای تأمین نیاز‌های مردم و لزوم دسترسی آسان آن‌ها به مشاغل خودرویی ۵ شغل با آلایندگی کمتر و مرتبط با خدمات خودرویی شامل تعمیرات و فروش لاستیک، خدمات برق خودرو، شیشه و آینه اتومبیل، تعمیرات باتری استارت و دینام و تعمیرات موتورسیکلت و دوچرخه در صورتی که طبق نظامنامه و در راستای کاهش آلایندگی استاندارد شوند، امکان فعالیت درون شهر را دارند. بقیه صنوف آلاینده و مزاحم باید به خارج از محدوده سکونتگاه شهری منتقل شوند.
معاون فنی و اجرایی شهرداری منطقه ۲ به مجتمع‌های سامان‌دهی فجر و سامان اوج (ایرانیان) اشاره کرد و گفت: این ۲ مجتمع در مجموع با ۶۳۰۰۰ مترمربع و ۵۹۸ واحد صنفی با ایجاد فضای سبز و معابر داخلی عریض مطابق طرح مصوب استقرار مشاغل، در منطقه ۲ شهری احداث شده است. شورای اسلامی شهر نیز برای راه‌اندازی این‌گونه مجتمع‌ها مشوقاتی در قالب بخشودگی حق ورود به محدوده، ارائه تسهیلات و... ارائه کرده است.
قیطاقی ادامه داد: مجتمع خدمات خودرویی فجر طبرسی واقع در خیابان طرحچی، انتهای طرحچی ۲۳ با وسعت بیش از ۴.۵ هکتار شامل ۴۵۰ واحد صنفی محل استقرار ۴ رسته شغلی خدمات خودرویی، جوشکاران و شرکت تعاونی سامان اوج نیز واقع در خیابان کشاورز ۱ انتهای کشاورز ۲۰/۱ با وسعتی حدود ۸/۱ هکتار شامل ۱۴۸ واحد خدمات خودرویی امسال  با حضور معاون محترم رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افتتاح و شروع به فعالیت کرده‌اند.
وی افزود: برای احداث این دو مجتمع تا کنون ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده که بیش از ۲۰ میلیارد ریال سهم شهرداری در این‌باره است. از جمله تسهیلات شهرداری شامل تغییر کاربری و ورود به محدوده است که به صاحبان مشاغل بخشیده و نیز تسهیلات کم بهره بانکی به متصدیان اهدا می‌شود. برای کلیه اعضای مجتمع‌های مذکور که در این منطقه فعالیت دارند اخطاریه‌های لازم برای تعطیلی و انتقال واحد صنفی صادر شده است.
معاون فنی و اجرایی به اقداماتی که در این‌باره در آینده نزدیک انجام خواهد شد، اشاره کرد و گفت: شرکت تعاونی پرنده‌فروشان واقع در توس ۹۷ با وسعت ۵/۱ هکتار و ۷۸ واحد صنفی برای پرنده‌فروشان و شرکت تعاونی یاران ثامن واقع در توس ۷۵ مقابل مجتمع نگین با وسعت ۲۴/۱ هکتار و ۵۷ واحد صنفی برای درودگران و تراشکاران شهر در این منطقه در حال احداث است. همچنین کارگزار سامان‌دهی مشاغل شهرداری منطقه اقدامات مؤثری درباره طرح مطالعاتی و معرفی زمین برای سامان‌دهی مشاغل کارگاهی و آلاینده منطقه ارائه کرده است که امیدواریم در آینده شاهد اتفاقات خوبی در این‌باره باشیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->