سکونت در الهیه

  • کد خبر: ۷۶۳۴
  • ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۹
سکونت در الهیه
رضاریاحی دبیر شهرآرامحله منطقه ۱۲
منطقه ۱۲ در غربی‌ترین نقطه کلان‌شهر مشهد و در بهترین منطقه آب و هوایی واقع شده است. این منطقه از شمال به بزرگ‌راه آسیایی (محور قوچان)، از غرب به بولوار مهدیه، از جنوب به وکیل‌آباد و از شرق به منطقه ۱۰ (محدوده قاسم‌آباد) محدود می‌شود.
معابر استاندارد، سبک نوین ساخت‌وساز و فضای سبز مناسب محیطی دلنشین را برای زندگی در نوین‌شهر الهیه به وجود آورده است. روند فزاینده ترافیک، آلودگی‌های صوتی، بصری و آلودگی هوا در هسته مرکزی شهر مشهد میل به سکونت در منطقه ۱۲ را تشدید کرده است، به‌طوری که نرخ مهاجرت شهروندان و افزایش جمعیت منطقه الهیه در یک بازه زمانی ۵ ساله رقم حیرت‌آور ۱۸۰ درصد را برجای گذاشته که با اختلاف معناداری از دیگر مناطق شهری مشهد بیشتر است. براساس مطالعات انجام شده بیشتر متقاضیان سکونت در منطقه الهیه از مناطق ۸، ۷ و ۲ شهری بوده‌اند.  
علاوه‌بر موارد یاد شده این منطقه با دارابودن بوستان‌های متعدد، پارک‌های محلی، بوستان‌های موضوعی و پارک‌های خطی گامی مهم را درراستای پرکردن خلأ فضای سبز در زندگی آپارتمان‌نشینی برداشته است، به‌طوری که براساس مستندات سرانه فضای سبز برای شهروندان منطقه الهیه برابر ۹ مترمربع برای هر نفر است که رقمی معقول و استاندارد در حد شاخص‌های کشورمان است.
بوستان موضوعی مینیاتوری، بوستان بزرگ صادقیه، بوستان بزرگ امیریه، پارک‌های خطی حاشیه بولوار مجیدیه، پارک آفرینش، پارک خطی بزرگ‌راه آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و باغ ایرانی اسلامی مجموعه جلوخان آرامگاه فردوسی از جمله پارک‌های زیبا و منحصربه فرد منطقه ۱۲ به حساب می‌آید که توجه بسیاری از شهروندان را به خود جلب کرده است. وجود مراکز فرهنگی و ورزشی متعدد و استفاده از به روزترین امکانات ورزشی در شهرک فرهنگی‌ورزشی شهدای شهرداری که بزرگ‌ترین مجموعه ورزشی شهرداری مشهد است، مکانی امن و استاندارد را برای ورزش خانواده‌ها مهیا کرده است. همچنین سالن‌های ورزشی شهید نیکنام و شهید آراسته از دیگر مجموعه‌های ورزشی استاندارد در منطقه ۱۲ به حساب می‌آید.
دوچرخه‌سواری از مهم‌ترین ورزش‌ها و ملزومات زندگی شهروندان، جزئی از کلاس این منطقه به شمار می‌آید، به‌طوری که در یک سال اخیر بیشتر فعالیت‌های دوچرخه‌سواری شهری، استانی و کشوری در این منطقه بروز و ظهور پیدا کرده است.
همچنین منطقه ۱۲ دارای بیشترین مسیر‌های مخصوص دوچرخه‌سواری در بین مناطق شهری مشهد است. تاکنون ۱۶ کیلومتر مسیر مخصوص دوچرخه در منطقه ۱۲ به بهره‌برداری رسیده و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده این رقم تا سال آینده به ۳۰ کیلومتر افزایش خواهد یافت.  
پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو که گامی بزرگ در دست‌یابی به شهری توسعه‌یافته و انسان‌محور در استفاده از حمل ونقل پاک به شمار می‌آید، هر سه‌شنبه توسط شهروندان دوچرخه‌سوار از بوستان مینیاتوری آغاز و در محلات به ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری می‌پردازد.
از همه این موارد مثبت که بگذریم، آرامگاه حماسه‌سرای بزرگ ایران، حکیم ابوالقاسم فردوسی در ناحیه ۳ منطقه ۱۲ واقع شده است، آرامگاه حکیم در کنار دیوار قدیمی شهر توس، کهن‌دژ، موزه و زورخانه پهلوان رستم، خانه اربابی چهاربرج، یخدان طبیعی روستای چهاربرج، بقعه هارونیه، آرامگاه امام محمدغزالی توسی، میل‌اخنگان، موزه آرامگاه فردوسی، باغ ایرانی‌اسلامی جلوخان، آرامگاه مقبره‌الشعرا و... از جاذبه‌های دیدنی شهر توس است که از اماکن دیدنی منطقه ۱۲ به حساب می‌آید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->