شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد
سرخط خبرها

املاک «بزرگ‌مقیاس» به پروژه‌های کلان شهر مشهد تبدیل می‌شود

  • کد خبر: ۷۹۱۶۴
  • ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
املاک «بزرگ‌مقیاس» به پروژه‌های کلان شهر مشهد تبدیل می‌شود
هاشم دائمی، رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر مشهد: برخی مالکان زمین‌هایی با وسعت ۵ تا ۲۲ هتکار، اعلام کرده اند که وارد پروژه‌های مشارکتی در مناطق کم برخوردار مشهد می‌شوند.

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر مشهد گفت: تصمیم داریم در دوره ششم شورا گره حقوقی همه املاک بزرگ مقیاس را مرتفع کنیم تا این املاک در زمره پروژه‌های بزرگ شهری قرار بگیرند.

 

هاشم دائمی در گفتگو با خبرنگار ما با اعلام این خبر افزود: یکی از برنامه‌های جدی ما در کمیسیون حقوقی و نظارت در شورا این است که مشکلات موجود بر سر راه اراضی و املاکی را که مشکل حقوقی دارند با پیگیری از دستگاه‌های حاکمیتی و مدیریت شهری رفع کنیم. وی با بیان اینکه تحقق این هدف می‌تواند منجر به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال شود افزود: روز‌های گذشته در قالب کمیته نظارتی از منطقه ۴ شهرداری مشهد بازدید کردیم. در این بازدید متوجه شدیم بالغ بر ۹ زمین بزرگ مقیاس در این منطقه وجود دارد.

اعلام آمادگی مالکان برای مشارکت

عضو شورای شهر بیان کرد: بیشتر این املاک ۵ تا ۲۲ هکتار وسعت دارند. مالکان این زمین‌ها اعلام آمادگی کردند که حاضرند براساس هر پیشنهادی برای ایجاد املاک بزرگ مقیاس از سوی شهرداری، وارد مشارکت شوند تا یک پروژه بزرگ در یک منطقه کم برخوردار به بار بنشیند.


وی با اشاره به اینکه در برخی از این موارد بیش از یک دهه از اعلام آمادگی مالکان برای همکاری با شهرداری گذشته است، افزود: حالا با این مشکل روبه رو شدیم که مالک اصلی فوت شده و زمین در اختیار وراث قرار گرفته است. وقتی ما به عنوان ناظر به پرونده ورود پیدا می‌کنیم، این موارد آن قدر در گیرو دار و دیوان سالاری اداری اسیر شده که مالکان را از این تصمیم مهم منصرف کرده است. دائمی گفت: یکی از راه حل‌های رفع این قبیل مشکلات ورود مالکان بزرگ به این پرونده هاست و ما به عنوان متولی شهری حضور این افراد را مغتنم می‌شماریم و باید دنبال جذب مشارکت‌های کلان اقتصادی باشیم.

املاک «بزرگ‌مقیاس» به پروژه‌های کلان شهر مشهد تبدیل می‌شود

 

گره‌هایی که به آسانی باز می‌شود

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورابا بیان اینکه در بسیاری از این موارد مالکان یک گره کوچک حقوقی داشته اند، تصریح کرد: با وجود این مشکلات کوچک و قابل رسیدگی برخی مدیران حقوقی یا اقتصادی ما در بخش مشارکت‌های کلان اقتصادی شهرداری به خودشان زحمت ندادند تا مشکلات این عمده مالک‌ها را برطرف کنند.


وی ادامه داد: بی تردید با رفع این مشکلات مختصر و ساده یک اتفاق بزرگ اقتصادی در حاشیه شهر و متعاقب آن یک اتفاق بزرگ اقتصادی رقم می‌خورد که اشتغال هم ایجاد می‌کند.


عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه باید با یک برنامه ریزی دقیق به سمت محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار پیش برویم، بیان کرد: تا زمانی که در راستای محرومیت زدایی و توسعه متوازن خدمات قدمی برداشته نشود این حرف‌ها در حد شعار باقی خواهد ماند.

شناسایی معضلات حاشیه شهر

دائمی با اشاره به اینکه در حوزه معضلات و چالش‌های اساسی شهر مشهد محور‌های زیادی به عنوان اولویت در شعار‌ها و اهداف شورای ششم مطرح شده است، افزود: براساس پژوهش‌ها و بررسی‌های انجام شده مشکلات اقتصادی معضل اساسی حاشیه شهر مشهد است که مدیریت شهری باید آن‌ها را شناسایی کند.


وی ادامه داد: مشکلات حاشیه شهر مشهد به موارد یادشده خلاصه نمی‌شود و باید به چالش‌هایی مانند معتادان متجاهر و کارتن خواب یا زنان سرپرست خانوار نیز توجه شود؛ موضوعاتی که بی شک در چهار سال قابل حل وفصل است و اگر ادعای گزافی شود، در حد شعار باقی می‌ماند.

انگشت اتهام به سمت همه دستگاه‌های متولی

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تأکید کرد: حاشیه شهر مشهد نتیجه بی توجهی همه دستگاه هاست. در شکل گیری حاشیه شهر فقط شهرداری و شورای شهر مقصر نیستند؛ همه دستگاه‌ها در حوزه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... نتوانستند کار خود را به درستی به سر انجام برسانند. وی افزود: نتیجه بی توجهی‌ها کار را به اینجا رساند که اکنون مشهد بزرگ‌ترین حاشیه شهر را در کشور دارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد باید در گام نخست اولویت‌های اساسی شهر مشهد احصا شود.


دائمی بیان کرد: اکنون به این جمع بندی رسیده ایم که باید به سمت توسعه متوازن خدمات و عدالت محوری حرکت کنیم. تعدادی از پروژه‌هایی که در مناطق برخوردار تعریف شده است باید در مناطقی اجرایی شود که علاوه بر تحقق عدالت گستری و توزیع متوازن خدمات به ایجاد اشتغال در این مناطق کمک کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->