قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان تا پایان دولت چهاردهم افتتاح می‌شود قیمت امروز خودرو داخلی و خارجی (۱۹ خرداد ۱۴۰۴) + جدول سقف افزایش اجاره‌بها در سال ۱۴۰۴ مشخص شد احتمال افزایش قیمت سیمان وجود دارد آیا روغن بار دیگر پرچم‌دار گرانی می‌شود؟ | وضعیت تولید و عرضه در بازار روغن چگونه است؟ موبایل آیفون ۱۶ در مشهد چند؟ (۱۹ خرداد ۱۴۰۴) مرز ۳ میلیونی شاخص‌کل از دست رفت | ریزش ۴۶ هزار واحدی بورس (۱۹ خرداد ۱۴۰۴) قیمت چند برابری نان سنگک و بربری در اسنپ‌فود و نانوایی‌ها + تصاویر قیمت امروز ارز، طلا، سکه و رمزارز‌ها (۱۹ خرداد ۱۴۰۴) | دلار بازار آزاد چند؟ افزایش قیمت نان در تهران تکذیب شد (۱۹ خرداد ۱۴۰۴) قیمت ارز دیجیتال در بازار امروز (۱۹ خرداد ۱۴۰۴) | بیت‌کوین گارد صعودی گرفت بررسی قیمت برنج ایرانی و پاکستانی در مشهد (۱۹ خرداد ۱۴۰۴) وقتی نرخ نان، نان مردم را آجر می‌کند نان در تهران رسماً گران شد | مردم: قیمت‌ها غیرواقعی است پایان مهلت استفاده از اعتبار مرحله دوم کالابرگ اعلام شد قیمت امروز طلا در مشهد در کانال ۶.۵ میلیون تومان آغاز شد (۱۹ خرداد ۱۴۰۴) راه‌اندازی قطار‌های فوق‌العاده برای ایام اربعین ۱۴۰۴ بدون افزایش قیمت بلیت قیمت جهانی طلا امروز (دوشنبه، ۱۹ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد بیمه کارگران ساختمانی سامان‌دهی می‌شود | حذف افراد غیرواقعی بررسی قیمت بلیت هواپیما و قطار مسیر تهران- مشهد در آستانه عید غدیرخم ۱۴۰۴ قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۱۹ خرداد ۱۴۰۴) | هندوانه ارزان شد شورای رقابت: شرکت‌های خودروساز حق اعلام قیمت خودرو را ندارند کاهش سطح زیر کشت جو در خراسان رضوی | ضرورت حمایت بیشتر از کشاورزان دوراهی دخل نانوا یا قوت مردم پیش‌بینی بورس فردا (دوشنبه، ۱۹ خرداد ۱۴۰۴) واریز ۱۲۰۰ میلیارد تومان سود برای ۱۶۳ هزار سهام‌دار بورس در هفته دوم خرداد ۱۴۰۴ ناوگان فعال هواپیمایی هما با تعمیر ۳ هواپیمای زمین‌گیر به ۱۷ فروند رسید مهم‌ترین اخبار بورسی کدال امروز (یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴) ثبت رکورد مصرف ۸۰۱ میلیون لیتر بنزین در تعطیلات هفته گذشته (۱۲ تا ۱۷ خرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

راز نافرمانی بانک‌ها از دولت‌ها

  • کد خبر: ۷۹۷۷۵
  • ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
راز نافرمانی بانک‌ها از دولت‌ها
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی

آمار‌ها از وضعیت تزریق تسهیلات بانکی به حساب سازندگان مسکن ملی، به عنوان یکی از برنامه‌های دولت پیشین از نافرمانی بانک‌ها در برابر دستور دولت  نشان دارد و به گفته معاون وزیر راه وشهرسازی بخش عمده‌ای از ۴۰ هزار واحد آماده افتتاح بدون تکیه بر تسهیلات مصوب دولت ساخته شده است

 

در ارتباط با سهم و نقش تسهیلات بانکی در خانه دارشدن شهروندان همواره چالش‌های زیادی مطرح بوده است؛ ازجمله اینکه پروژه‌های مسکن مهر باعث شد برخی شهروندان خانه دار شوند، اما تزریق و تأمین منابع آن از محل پول پرقدرت و تورم زای بانک مرکزی نشان داد که هزینه این طرح برای همه مردم سرشکن شده است. تجربه ۲ دولت پیشین در ۱۶ سال گذشته اکنون بهترین سرمایه برای دولت سیزدهم است تا به گونه‌ای در مسیر ساخت یک‌میلیون واحد مسکن در سال قدم بردارد که هم از یک سو اعطای اعتبار و تسهیلات بانکی براساس چاپ پول انجام نشود و هم اینکه مسیر دسترسی شهروندان بی مسکن یا بدمسکن به سرپناهی مطمئن، ایمن و برخوردار از الزامات پیش بینی شده در مقررات ملی ساختمان کوتاه‌تر شود.


از سوی دیگر دولت جدید با واقعیت به ارث رسیده از گذشته هم روبه روست و گزارش مستند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به تازگی درباره فقر مسکن منتشر شده است، به صراحت تأکید می‌کند که با توجه به روند افزایشی سهم هزینه‌های مسکن خانوار به میزان ۲/۳۳ درصد در سال ۱۳۹۸ و رسیدن این مقدار به ۲ برابر بیشتر از شاخص جهانی آن و همچنین چشم انداز نه چندان مطلوب بازار مسکن در ایران، سهم وام مسکن در بدهی خانوار از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ روندکاهشی داشته و به ۲۰ درصد رسیده که به‌وضوح گویای فشار زیاد هزینه‌های مسکن بر دوش خانوار‌های ایرانی است.


دراین میان نوع سیاست‌گذاری اقتصادی دولت سیزدهم و همچنین هماهنگی بین سیاست‌های مالی و پولی برای حل بحران مسکن در چارچوب یک توازن و ثبات اقتصادی بسیار تعیین کننده خواهد بود. بدیهی است که برحسب قانون می‌توان بانک‌ها را ملزم کرد که هرسال چه میزان از تسهیلات و اعتباراتشان را به طرح ساخت یک‌میلیون مسکن اختصاص دهند، اما این سیاست باید با راهبرد مهم دولت مبنی بر نصف‌کردن فشار تورمی و رساندن آن به محدوده ۲۰ درصد هماهنگ شود، زیرا اگر اعتبارات و تسهیلات بانکی در بخش ساخت مسکن جنبه تکلیفی و تحمیلی داشته باشد، نتیجه آن تشدید ناترازی بانک‌ها و اتکای آن‌ها به اضافه برداشت از بانک مرکزی و درنهایت نرخ تورم بیشتر خواهد بود.

روشن است که این اتفاق نه هدف دولت جدید است و نه مطلوب رئیس جمهور؛ پس ضروری است با درس گرفتن از تجربه دولت‌های پیشین، یک نوسازی در نظام مالی و پولی با رویکرد‌های فراگیری و دربرگیری مالی و پولی براساس شاخص‌های عدالت محور واقعی انجام شود که نتیجه نهایی آن،  هم کوتاه شدن مسیر دسترسی مردم به مسکن مطلوب و هم جلوگیری از تکرار سونامی تورم باشد. بدون اصلاحات واقعی مالی و پولی، هر فشاری به بانک‌ها به معنای تحمیل هزینه بر مردم است و دولت سیزدهم می‌تواند نسخه متفاوت و مؤثرتری از دولت‌های قبلی ارائه کند. این کار سخت، اما ممکن است و نتیجه آن در بلندمدت به نفع همه خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->