اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

آمایش و عدالت در تخصیص منابع و فرصت‌های شهری

  • کد خبر: ۷۹۹۴۲
  • ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
آمایش و عدالت در تخصیص منابع و فرصت‌های شهری
مهدی یاراحمدی خراسانی

در بند سیزدهم چرخش‌های تحول‌آفرین چشم‌انداز جهان‌شهر برکت و کرامت، «اقدام براساس آمایش و عدالت در تخصیص منابع و فرصت‌ها به‌جای عدالت توزیعی» بیان شده است. آمایش سرزمین در گستره کشوری و به‌تبع آن آمایش شهری مقوله بسیار مهمی است که در ایران آن‌چنان که باید به آن توجه نشده و بسیاری از مشکلات امروز در موضوع توسعه ناشی از نبود آن است. چه بسیار استان‌ها و شهر‌هایی که رفتارها، فعالیت‌ها، امکانات و روند‌های توسعه‌ای اختصاص‌یافته برای آن‌ها از دیرباز با نیاز‌ها و استعدادهایشان هم‌خوانی ندارد و دراین‌زمینه بخش چشمگیری از قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایشان ناشناخته هدر می‌رود.

 

این امر در حوزه شهری نیز امکان بررسی دارد. امروزه شهرنشینی الگوی غالب سکونت در دنیا شده است. ویژگی‌های منطقه‌ای و نشانه‌های هویتی که یک شهر در آن استقرار یافته است، در توسعه شهری نقش مهمی دارد. نظام برنامه‌ریزی کلان‌شهری متأثر از فرایند‌ها و روند‌های درونی و بیرونی است. هر شهر بسته به موقعیت جغرافیایی خاصش، ویژگی‌های متفاوتی در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و طبیعی دارد که توان بالقوه‌ای به آن داده است و برای بالفعل‌کردن این ظرفیت‌ها باید متناسب با آن برنامه‌ریزی شود.

 

«آمایش شهری» به‌تعبیری آمایش سرزمین در محدوده فضای جغرافیایی شهر است که با رویکرد تحقق نیاز‌های ساکنان فضا‌های شهری به‌دنبال بازآفرینی نقش‌ها و کارکرد‌های عناصر شهری است. برای تحقق رویکرد تحول‌آفرین آمایش و عدالت در تخصیص منابع و فرصت‌ها باید به اصول توسعه پایدار شهری شامل این موارد شش‌گانه توجه شود: آینده‌گرایی (بلندمدت)، مشارکتی، مقید به محدودیت‌ها، طبیعی و جغرافیایی، ابزارگرا، کل‌نگر (به‌هم‌پیوسته). شاید زیرساخت اساسی و بسیار مهمی که در این راستا باید به آن توجه کرد، چگونگی تعیین حدود و ثغور مناطق شهری است.

 

در فرایند آمایش شهری به توزیع بهینه امکانات، خدمات، نشان‌های هویتی، کاربری‌ها و سرانه‌ها بر طبق استاندارد‌های ملی و جهانی در فرایند برنامه‌ریزی شهری توجه می‌شود و هدف از انجام آن کاهش مشکلات شهر و حرکت آن به‌سمت توسعه پایدار و ایجاد رفاه برای شهروندان است. روال منطقی این است که قبل از برنامه‌ریزی شهری، برنامه آمایش سرزمین به‌صورت علمی و دقیق تهیه و تنظیم شود. شهرنشین‌شدن در کشور ما در بازه زمانی کوتاهی اتفاق افتاد، درحالی‌که در کشور‌های توسعه‌یافته این روند آرام بود. همین امر سبب شده است روند مطالعات مربوط به آمایش شهری شکل نگیرد و اتفاقات و چالش‌های مهمی مانند حاشیه‌نشینی و بی توازنی توسعه شهری رخ دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->