ناصحی: مهم‌ترین وظیفه شورای شهر، انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد شهرداری است پیام تسلیت رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس در پی حادثه انفجار در بندر شهید رجایی اعلام آمادگی شهرداری مشهد برای کمک به هموطنان حادثه‌دیده در انفجار اسکله شهید رجایی رفع اختلال ۱۰دقیقه‌ای در سرویس‌دهی خط یک مترو مشهد رئیس شورای شهر مشهد: هزینه ساخت هر کیلومتر قطارشهری معادل با چهار پل چهارسطحی است | روند خدمت به مردم را متوقف نمی‌کنیم + فیلم موزه زنده میدان عدالت مشهد لیست کامل بوستان‌های بانوان مشهد دارای اتاق مادر و کودک + جزئیات مشهد، قطب دیپلماسی شهری در میان کلانشهرهای ایران قلندرشریف: خط ۳ مترو مشهد مهم‌ترین بخش ریلی شهری کشور است | مشهد در حوزه قطارشهری خودکفا شده است  تشکیل ۴ کمیته ذیل کارگروه «سرمایه گذاری برای تولید» در شورای اسلامی شهر مشهد خراسان رضوی و مشهد، رتبه نخست کاهش تلفات حوادث رانندگی درون‌شهری طی سال ۱۴۰۳ معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد خبر داد: کاهش ۱۴ درصدی تلفات حوادث ترافیکی در مشهد در سال ۱۴۰۳ ۸۸ درصد متوفیان تصادفات مشهد در سال ۱۴۰۳ عابران و موتورسیکلت‌سواران بودند فصل طغیان شته در باغات و فضای سبز شهری مشهد | به ۱۶۰ درخواست مردم در خصوص آفات رسیدگی شد مرکز نوآوری‌های حمل‌ونقل شهرداری مشهد آغازبه‌کار کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) + فیلم نقشه تصادفات مرگ‌بار مشهد در ۱۴۰۳ | راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده، قربانیان اصلی ترافیک مشهد هوای کلانشهر مشهد برای دومین روز پیاپی آلوده است (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) فقط ۶درصد از بیمارستان‌های مشهد در برابر آتش‌سوزی ایمن هستند | گزارش شهرآرانیوز از راهکار‌های ایمن‌سازی مراکز درمانی مشهد آغاز به کار نشست متروپلیس در مشهد با حضور دبیرکل انجمن کلانشهر‌های جهان + فیلم (۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) افزایش یک‌ساعته سرویس‌دهی مترو مشهد در روز جمعه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) هم‌زمان با برگزاری کنکور
سرخط خبرها

حاشیه در متن

  • کد خبر: ۷۹۱۸۳
  • ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
حاشیه در متن
مهدی یاراحمدی خراسانی

اکنون چند سالی است بحث سامان دهی حاشیه شهر و کاهش مشکلات مناطق کم برخوردار به ادبیات مدیریت شهری وارد شده و کم کم جای خود را باز کرده است. در این راستا اقداماتی هم انجام گرفته و در طرح‌های تفصیلی کلان شهر‌ها و برنامه‌های میان مدت و بلندمدت آن‌ها چالش‌های مهم حاشیه شهر وارد شده است، ولی بی تردید تا رسیدن به نقطه ایده آل و رفع مشکلات فراوان حاشیه شهرها، فاصله بسیاری داریم. حاشیه نشینی یکی از چالش‌های جدی جهان در قرن بیست ویکم است که پیامد اصلی صنعتی شدن و شتاب گرفتن شهرنشینی است و حتی همزاد آن محسوب می‌شود.


این معضل مربوط به همه جوامع به ویژه کشور‌های کمترتوسعه یافته است. براساس برخی آمارها، بیش از یک دهم جمعیت کشور در حاشیه شهر‌ها زندگی می‌کنند. بیشتر جامعه شناسان معتقدند ریشه کن کردن این پدیده، پیچیده و دشوار است، اما با اجرایی کردن بسیاری از راهکار‌ها می‌توان از شدت و میزان آسیب‌های آن کاست یا مانع روند فزاینده آن شد.
البته یادآوری این موضوع ضرورت دارد که حل چالش حاشیه شهر، مقوله‌ای فراتر از گستره اختیارات کلان شهرهاست و باید در اندازه برنامه‌ای ملی و با همکاری و مشارکت نهاد‌های مربوط، ابعاد مختلف آن دنبال شود.


بهبود وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان‌ها با هدف تمرکززدایی از کلان شهرها، می‌تواند در میزان مهاجرت موثر باشد. همچنین عواملی همچون اشتغال زایی در شهرستان ها، روستا‌ها و حومه و همچنین راه‌اندازی مراکز آموزشی، بهداشتی و درمانی، احداث زیرساخت‌های مناسب (ورزشگاه ها، فرهنگ سراها، مراکز درمانی و...) برای کاهش فاصله فرهنگی اجتماعی، توسعه کارآفرینی بومی، توجه به سیستم تامین اجتماعی همگانی، بهبود بخشیدن به شبکه حمل ونقل، فعال کردن سازمان‌های غیردولتی کمک رسان و... از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در طرح‌های تفصیلی مدیریت حاشیه شهر مدنظر قرار گیرد.


مثلث فقر، مهاجرت و حاشیه نشینی، روابط علی و معلولی مستحکمی دارند که باید دولتمردان و صاحبان تصمیم به آن توجه ویژه‌ای کنند و با عزمی جدی، مدیریت شهری را برای حل آن یاری رسانند. اکنون این واقعیت پذیرفته شده است که مدیریت حاشیه شهر‌ها باید در متن برنامه‌های توسعه‌ای و طرح‌های تفصیلی کلان شهر‌ها قرار گیرد و برای در امان ماندن از تهدید‌های مهمی همچون ناامنی، وندالیسم، معضلات اجتماعی، توزیع و مصرف مواد مخدر، ایجاد مشاغل سیاه و کاذب و... به حل وفصل مسائل ناشی از آن بیشتر پرداخته شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->