افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی باران شدید در هرات (۲۲ اسفند ۱۴۰۲) + فیلم اوقات شرعی و ساعت‌اللیل به افق کابل در ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ هشدار سازمان ملی مهاجرت درباره یک پیامک دوشنبه، روز اول ماه مبارک رمضان در افغانستان طالبان: جمعیت افغانستان نزدیک به ۳۵ میلیون نفر است چاینکی؛ دیزی مردم افغانستان مراسم بزرگداشت قیام ۲۴ حوت مردم هرات در مشهد برگزار شد مراسم بهره‌برداری از دسترسی اصلی ایستگاه الندشت ۵۲ درصد زنان و دختران در افغانستان نیازمند کمک‌ هستند طالبان از دولت جدید پاکستان خواست انعطاف بیشتری در رابطه با مهاجران داشته باشد سفیر طالبان در بزرگداشت حکیم نظامی در دوحه حضور یافت
سرخط خبرها

خطیب‌زاده: ما براساس عملکرد و رفتار طالبان درباره دعوت آنها تصمیم‌گیری می‌کنیم

  • کد خبر: ۸۰۵۶۸
  • ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
خطیب‌زاده: ما براساس عملکرد و رفتار طالبان درباره دعوت آنها تصمیم‌گیری می‌کنیم
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه آنچه که به عنوان سرپرستی امور از سوی طالبان معرفی شده است دولت فراگیر مورد نظر ایران و جامعه جهانی نیست گفت: ما براساس عملکرد و رفتار طالبان درباره دعوت آنها تصمیم‌گیری می‌کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی خطیب زاده در مورد تعامل ایران با گروه های افغانستانی و اینکه آیا ایران طالبان را به رسمیت می‌شناسد، گفت: ایران جزو معدود کنش گرانی است که با تمام طرف های فعال در افغانستان روابط دارد. با برخی گفت وگوهای فراگیری انجام داد و با برخی این گفت وگوها محدودتر بوده است. ما همواره سعی کردیم با گروه های مختلف در افغانستان مذاکره و رایزنی داشته باشیم و در جریان نشست تهران نیز تلاش کردیم که گروه های مختلف افغانستانی در این نشست حضور داشته باشند.

 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما بارها تأکید کرده ایم مسیری که به برادر کشی ختم شود مسیر درستی نیست. جنگ راه حل نیست و باید دولتی فراگیر که بازتاب دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی این کشور باشد در افغانستان تشکیل شود و چنین دولتی می تواند در این کشور صلح پایدار ایجاد کند. هیچ دولت اقلیتی نمی تواند در درازمدت صلح و ثبات و مشارکت حداکثری در افغانستان ایجاد کند. ما تأکیدمان بر تحقق خواسته مردم افغانستان و عدم دخالت خارجی در این کشور است. مردم افغانستان بارها ثابت کرده اند که حضور خارجی ها را در کشور خود برنمی تابند و تمام کشورها باید به اراده و خواست مردم افغانستان احترام بگذارند.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: در وزارت خارجه بعد از بحران موجود در افغانستان، ستاد عالی افغانستان ذیل نماینده ویژه وزیر امور خارجه در امور افغانستان شکل گرفته است. تلاش داریم خواست و اراده مردم افغانستان محقق شود واینکه مردم افغانستان از خدمات کنسولی ما محروم نباشند. سفارتخانه ما و کنسولگری های ما در افغانستان فعال و به ارائه خدمات مشغول هستند و آن هایی که نیمه فعال شده اند شکل و شمایل جدیدی برای ارائه خدمات خواهند گرفت. اراده ما تقویت روابط با مردم افغانستان و کمک جهت تحقق خواسته آن هاست.

 

وی در پاسخ سوالی در مورد دعوت طالبان از ایران برای شرکت در مراسم تشکیل دولت در این کشور گفت: زود است در این زمینه صحبت کنیم. باید منتظر باشیم و ببینیم ترکیب دولت آینده افغانستان چگونه است و سپس در مورد موضوعات دیگر تصمیم گیری کنیم. ما براساس عملکرد و رفتارطالبان در خصوص درخواست و دعوت آن ها تصمیم گیری می کنیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه ایران همواره تأکید کرده که باید دولتی فراگیر در افغانستان ایجاد شود و آیا ایران دولتی که در حال حاضر طالبان معرفی کرده است را یک دولت فراگیر می داند، گفت: آنچه که به عنوان سرپرستی امور از سوی طالبان معرفی شده است دولت فراگیر مورد نظر ایران و جامعه جهانی نیست. طالبان گفته که این تدبیر امور برای سرپرستی وزارتخانه هاست و باید منتظر باشیم و ببینیم که نوع پاسخگویی که طالبان به خواسته ها و مطالبات بین المللی انجام می دهد چیست و چگونه است.

 

وی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه طبق آخرین اخبار منتشر شده وضعیت مردم در پنجشیر که تحت محاصره طالبان قرار گرفته اند وضعیت مناسبی نیست و آیا ایران برنامه ای برای کمک به مردم این منطقه دارد، اظهار کرد: باید آرامش مردم، جان، مال و ناموس آن ها محترم شمرده شود. خط قرمز اصلی همین است. باید از برادرکشی اجتناب و خودداری شود. باید از محاصره پنجشیر، قطع آب در این منطقه و مسائلی که به گرسنگی دادن مردم پنجشیر منتهی می شود اجتناب شود. پنجشیر و افغانستان جز گفت وگو راه حل و مسیر دیگری ندارد. ما همه طرف ها را دعوت می کنیم که گفت وگو انجام دهند و ما از انجام گفت وگوهای اصیل بین الافغانی حمایت می کنیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می رسد که موضع با ثباتی از سوی ایران در مورد تحولات افغانستان وجود ندارد و قطعیتی در این زمینه حاصل نشده است، با رد این موضوع گفت: موضع ایران در مورد تحولات افغانستان مشخص است. موضع ما از روز اول اعلام شده، تداوم داشته و با صراحت و بدون گردگویی این مواضع بیان شده است. وزیر خارجه در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان مواضع ایران را به صراحت مطرح کردند. در گفت وگو با آقای گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد این مواضع اعلام شده است. من خود نیز تاکنون چندین بار مواضع ایران را گفته ام و حدود چند هفته پیش نیز در ابتدای نشست سخنگویی بیانیه ایران را در مورد تحولات افغانستان در جمع خبرنگاران قرائت کردم. نماینده ویژه ما در امور افغانستان نیز با همتایان خود در کشورهای مختلف صحبت کرده و مواضع ایران را در مورد آخرین تحولات افغانستان بیان کرده است. مواضع حاکمیتی ایران در مورد تحولات افغانستان توسط وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت خارجه بیان شده است.

 

وی افزود: جامعه ایران جامعه ای پر از گفت وگو و اظهار نظر است و این نشان دهنده زنده بودن یک جامعه است و ما اگر نگاهی به صفحات مجازی و رسانه ها داشته باشیم تنوع و تکثر دیدگاه را مشاهده می کنیم و لازمه یک جامعه پویا همین موضوع است ولی همان طور که گفتم مواضع حاکمیتی و سیاست های جمهوری اسلامی ایران در این عرصه از سوی وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت خارجه بیان شده است.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->