وقوع انفجار در کابل (۹ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی
سرخط خبرها

معطلی کامیون‌های ایرانی در گمرک اسلام قلعه افغانستان

  • کد خبر: ۸۰۴۴۰
  • ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
معطلی کامیون‌های ایرانی در گمرک اسلام قلعه افغانستان
دستکم ۳۰۰ دستگاه کامیون و تریلی ایرانی برای ورود به پایانه مرزی دوغارون در خراسان رضوی در گمرک اسلام قلعه افغانستان معطل مانده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ابراهیم نصری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: پایانه مرزی دوغارون در شهرستان تایباد یکی از مهمترین گذرگاه‌های مرزی کشور در حوزه صادرات و ترانزیت کالا است به طوری که بیشترین مبادلات تجاری ایران و افغانستان از طریق این گذرگاه رسمی انجام می‌شود.

 

او به تاکید رهبر معظم انقلاب بر تسهیل مبادلات تجاری و فرهنگی با کشور‌های همسایه اشاره کرد و افزود: بر همین اساس سازمان راهداری برای ارتقای سخت‌افزاری و نرم افزاری زیرساخت‌ها و اصلاح رویه در گذرگاه و پایانه مرزی دوغارون، هزار میلیارد ریال در قالب سه مرحله اجرایی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت سرمایه‌گذاری کرده است.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی با اشاره به آغاز عملیات توسعه و بهسازی پایانه مرزی دوغارون از فروردین ماه امسال ادامه داد: هم‌اینک دروازه‌های ورودی و خروجی این گذرگاه مرزی از ۲ خط به هشت خط افزایش یافته است.

 

نصری بیان کرد: عملیات بهسازی پایانه مرزی دوغارون در مقابل نقطه مرزی اسلام قلعه افغانستان، پایان یافته و این طرح توسعه آماده بهره‌برداری است.

 

او تصریح کرد: رفت و آمد خودرو‌های سنگین حامل کالا‌های صادراتی و ترانزیتی نه تنها با توسعه گذرگاه مرزی دوغارون تسهیل می‌شود بلکه شتاب نیز می‌گیرد.

 

عوامل جدید موجب معطلی کامیون‌های ایرانی در خاک افغانستان شده است

در حالی که هنوز زیرساخت‌ها به طور رسمی به بهره برداری نرسیده اند، محمود امتی نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های بین‌المللی حمل و نقل خراسان رضوی گفت: توقف‌های طولانی مدت کامیون‌های ایرانی در گمرک اسلام قلعه افغانستان برای ورود به ایران، مشکلی است که بار دیگر در یک ماه اخیر گریبان‌گیر رانندگان شده است به گونه‌ای که از یک ماه قبل روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه کامیون ایرانی در خاک افغانستان در صف ورود به ایران مانده‌اند.

 

او افزود: قصه توقف‌های گاه و بیگاه کامیون‌ها در مرز دوغارون و اسلام قلعه موضوع جدیدی نیست؛ در سالیان گذشته نیز بار‌ها این موضوع تکرار شده و به نظر می‌رسد برای راننده‌ها نیز توقف‌های سه تا چهار روزه پشت مرز عادی شده، اما مساله جدید این است که در یک ماه اخیر این توقف‌ها طولانی شده و کامیون‌های ایرانی خالی در مرز افغانستان برای ورود به خاک کشور معطلی‌های ۱۰ تا ۱۲ روزه را تجربه می‌کنند.

 

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های بین‌المللی حمل و نقل خراسان رضوی ادامه داد: در گذشته نیز شاهد توقف ۱۵ روزه کامیون‌ها در مرز بودیم که نبود زیرساخت‌هایی همچون ایکس ری در گمرک افغانستان، تفاوت ساعات کاری گمرکات ایران و افغانستان، شلوغی تردد‌های تجاری مربوط به مناسبت‌های ملی و مذهبی و بروز برخی حوادث مانند آتش سوزی در مرز اسلام قلعه از جمله دلایل این معطلی بوده است.

 

امتی علت معطلی‌های اخیر را متفاوت دانست و بیان کرد: در حال حاضر رانندگان ایرانی به دلیل انجام تست‌های کرونا از رانندگان افغانستانی در مرز دوغارون، در صف طولانی، پشت مرز و در خاک افغانستان معطل می‌مانند.

 

او تصریح کرد: از طرفی ساعت فعالیت اداری در مرز افغانستان که تا پیش از تسلط طالبان بر نقاط مرزی، چند ماه بهبود یافته و از هشت صبح تا ۲۲ شده بود اکنون به ساعت هشت تا ۱۶ تغییر کرده و این امر نیز مزید بر علت شده و موجب توقف طولانی کامیون‌های ایرانی گردیده است.

 

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های بین‌المللی حمل و نقل خراسان رضوی تاکید کرد: به علت ناامنی در مرز افغانستان، طالبان اجازه حضور رانندگان ایرانی را در مرز نمی‌دهند و بسیاری از راننده‌ها مجبورند شب هنگام به تایباد بازگردند و دوباره روز بعد به مرز مراجعه نمایند، به این امید که نوبتشان برسد و اجازه ورود به مرز ایران را داشته باشند.

 

پیگیری برای ورود ناوگان ایرانی به کشور در روز‌های جمعه

حمید محمدی رئیس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: در حال حاضر روزانه ۴۵۰ تا ۵۰۰ دستگاه کامیون در دو سوی مرز رفت و آمد دارند که شامل تانکر سوخت، کامیون و تریلی است.

 

او فاز با تایید معطل ماندن کامیون‌های ایرانی در خاک افغانستان افزود: پس از تغییر حاکمیت در افغانستان، گمرک اسلام قلعه جمعه‌ها تعطیل شد، اما با رایزنی‌های صورت گرفته مقرر شد روز‌های جمعه با اولویت ناوگان ایرانی، کامیون‌ها به کشور وارد شوند تا از ازدحام آن‌ها کاسته شود.

 

رئیس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: انجام تست کرونا از رانندگان افغانستانی، مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بوده و برای حفظ سلامت عمومی لازم است، اما اینکه بیان شود فقط این موضوع موجب شلوغی مرز اسلام قلعه شده درست نیست و دانشگاه علوم پزشکی باید در این باره اظهار نظر کند.

 

محمدی مسائل مرزی را متاثر از عوامل متعدد دانست و بیان کرد: از جمله مسائلی که موجب افزایش معطلی کامیون‌ها در مرز شده، کاهش ساعات فعالیت مرز اسلام قلعه است، در حال حاضر طرف افغانستانی از ساعت هشت تا ۱۶ فعالیت دارد که یک ساعت نیز برای نماز و نهار تعطیل می‌کنند.

 

او تصریح کرد: برای رفع این مشکلات ورود ناوگان در روز‌های جمعه با اولویت کامیون‌های ایرانی میسر شده و به عنوان مثال روز جمعه ۱۹ شهریور ماه ۱۸۱ دستگاه تانکر سوخت و کامیون وارد کشور شدند که از این تعداد ۷۶ دستگاه ناوگان ایرانی بود.

 

رئیس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی تاکید کرد: پیگیری برای گفتگو‌های مرزی جهت رفع مشکلات در گذرگاه مرزی اسلام قلعه – دوغارون ادامه داد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->