عماد پورشهریاری | شهرآرانیوز - بازاریابی محتوایی روشی کارآزموده است که میتواند هر کسبوکاری را به سودهای بزرگ برساند. با همین بازاریابی اگر دچار سهلانگاری شوید یا بدون در نظر گرفتن اصول اولیه انجام شود، ممکن است زودتر از آن چیزی که فکرش را بکنید مقدمات ورشکستی خود را فراهم کنید. موارد زیر را دقیق بخوانید. اگر فکر میکنید شما هم در حال تکرار هرکدام از این موارد هستید خیلی سریع آن را متوقف کنید و در صورت نیاز، از یک کارشناس بازاریابی محتوایی کمک بگیرید.
شما قهرمان داستان برند خود نیستید. این یک اصل اساسی در بازاریابی محتوایی است. مشتری، قهرمان اصلی شماست. اگر احساس میکنید بیشازاندازه از محصول خود تعریف میکنید یا تمرکز استراتژی شما کاملا روی محصول و خدمات تمرکز دارد وقت تغییر برنامه است. اگر محصول خود را حتی با ذکر مزیتهای رقابتی معرفی میکنید و از مشتری درخواست میکنید از شما خرید کند به دام این تله افتادهاید. به جای این کار تلاش کنید از طریق محتوا مخاطب خود را آموزش دهید. در بسیاری از این موارد حتی نیازی به مطرح کردن برند نخواهد بود. در بازاریابی محتوایی همهچیز بر اساس پاسخ به یک نیاز از مشتری است.
مخاطب هدف شما به دنبال چه چیزی است؟ برای پاسخ به این پرسش، تجربه شما کافی نخواهد بود و نیازمند بررسی دقیق است. شناخت هرچه دقیقتر پرسونا در مرحله نگارش استراتژی میتواند درصد تبدیل مخاطب به مشتری را افزایش دهند. در شخصیتشناسی مخاطب خود ویژگیهای جمعیتشناختی او مانند سن و تحصیلات را بنویسید، چالشهایش را مشخص کنید و اهدافش را مطرح کنید. علاوه بر این، باید مشخص کنید این مخاطب در فضای آنلاین چه رفتاری دارد و از چه نظر محصول یا خدمات شما برای مشتری اهمیت خواهد داشت.
«اگر قصد پنهان کردن جنازهای را دارید، صفحه دوم گوگل پیشنهاد خوبی است.» این کنایه جذاب سئوکاران گرچه چندان بیراه نیست، نباید باعث شود همه برنامه شما بر صفحه گوگل متمرکز شود. بسیاری از بازاریابان محتوا حاضرند به هر قیمتی شده مخاطب را به سایت خود بکشند. به همین دلیل، متون طولانی با ترکیبی از کلمات کلیدی و میانتیترهای پرکاربرد را در وبسایت خود منتشر میکنند که در نهایت کمترین سودی برای مخاطب ندارد. حتی گاهی جملات و کلمات این مقالات معنای مشخصی ندارد و انگار صرفا توسط خود گوگل از صفحه ویکیپدیا ترجمه شدهاند. ممکن است این ترفندها در بازه زمانی خیلی کوتاه مخاطب را به سایت بکشاند، اما گوگل خیلی زود متوجه حیله شما خواهد شد و بهشدت جریمه خواهید شد. محتوای شما محصول شماست و باید به سادهترین و بهترین شکل به پرسش مخاطب پاسخ دهد.
حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که وارد صفحه یک وبسایت شده باشید، اما برای ادامه مسیر سرگردان شوید. هدایت مشتری به صفحهای نامعلوم یا معطل کردن مخاطب مساوی است با بسته شدن صفحه سایت. هر صفحه وبسایت شما باید هدف و کارکردی از پیش تعیینشده داشته باشد و قدمهای بعدی برای آن طراحی شود. برای این کار باید همه مراحل سفر مشتری را پیشبینی کرده باشید.
اگر نگارش متون وبسایت خود را بر عهده برندگان نوبل ادبیات هم بگذارید، باز هم تضمینی بر موفقیت نیست، حتی اگر کارشناسان سئوی گوگل را هم در کنار خود داشته باشید. مطالب شما باید در شبکههای اجتماعی منتشر شوند یا از ابزارهایی مانند بازاریابی ایمیلی استفاده کنید. شما باید در برنامه بازاریابی محتوایی خود بهترین کانال برای انتقال پیام و نمایش محتوای خود را تعیین کرده باشید.
بازاریابی محتوایی بهشدت متنوع است. اگر روش شما صرفا انتشار محتوا روی وبسایت خود است یا فقط ویدئوهای بلاگری تولید میکنید، شانس شکست خود را افزایش دادهاید. برای داشتن یک طرح بازاریابی مناسب، یک فهرست کامل از قالبها و روشهای تولیدمحتوای مختلف آماده و بهترین آنها را برای خود انتخاب کنید. در برنامه تقویم محتوایی خود حتما بازتولید محتوا را در برنامه قرار دهید. ثروتمندترین برندهای دنیا هم به هر شکل ممکن محتوای اصیل و واحد خود را به شکلهای مختلف در کانالهای متنوع منتشر میکنند. برای مثال، اگر ویدئوی دستور آشپزی منتشر میکنید، میتوانید همان را به صورت چند عکس روی بلاگ خود قرار دهید یا یک نسخه متنی از آن آماده کنید.
بازاریابی محتوایی یک فرایند طولانیمدت است. سرمایهگذاری شما قرار نیست در یک بازه دوماهه به فروشی میلیاردی ختم شود. از طرفی، انتشار سهچهار پست بلاگی یا محتوای اینستاگرامی شما را به فهرست ثروتمندان کشور اضافه نخواهد کرد. البته این به معنی آن هم نیست که بخواهید در یک بازه بیانتها هم قدم بگذارید. یک برنامه دقیق بازاریابی همه اعداد و اهداف را از پیش تعیین کرده است. اینکه در همان ۲ ماه چه نتایجی به دست خواهد آمد مشخص است، اما اگر در همین بازههای کوتاه به دنبال فروش بالا هستید، مسیر را اشتباه رفتهاید. اصلا در یک استراتژی اصولی، ۱۰۰ روز اول شروع بازاریابی، تنها برای ارزیابی طرح در نظر گرفته میشود تا صحیح و خطاها مشخص شود. هر اندازه طول و البته عمق ارتباط شما با مخاطب عمیقتر و مشکلات او برطرف شود، برند شما قدرتمندتر خواهد بود و در نهایت سود بیشتری نصیب شما میشود.
بازارهای محتوایی؛ خبرنگار هستید یا کتابدار؟ | هیچ مسیر از پیش برندهای وجود ندارد
۶ افزونه کلیدی کروم برای بازاریابان دیجیتال
چهگونه برای برنامه بازاریابی محتوایی، بیانیه مأموریت بنویسیم؟
بازی برد برد در بازاریابی محتوا با تکنیک بازیوارسازی