رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: نیروی انتظامی انصارالله هستند درخواست ردیف بودجه اختصاصی مشهد در راه دولت و مجلس ضرورت ساخت مسیر سبز زیارت برای ورود دوچرخه‌سواران به مشهد واکسیناسیون ۱۳۰ هزار شهروند در حاشیه شهر مشهد شهردار مشهد: توسعه شهر به‌ قیمت فروش آینده، هنر نیست نوسازی ۲۱۰ تاکسی در مشهد از ابتدای سال ۱۴۰۰ همراهی بسیجیان در تامین مایحتاج و اسکان زائران در پایانه مسافربری مشهد شهردار مشهد: نگاه عالمانه، رفتار جهادی و پاکدستی از ملاک‌های انتخاب مدیران است هوشمندسازی مانع جدی امضا‌های طلایی در شهرداری مشهد است دمای هوای شبانه در پنج شهرستان خراسان رضوی به زیر صفر رسید مشهد؛ ام‌القرای شیعیان جهان درآمد‌های پایدار و حیات اقتصادی شهر خسارت میلیاردی کرونا به هتل‌های خراسان رضوی قوانین پایدار؛ ضامن جذب سرمایه گذار راه‌اندازی سینما‌های روباز و تابستانی در حاشیه مشهد ناخشنودی دستگاه قضا از روند بهسازی سرای عزیزا... اف مشهد وعده پایداری گاز در هوای سرد مشهد و خراسان رضوی
خبر فوری
گفتگو با حسن موحدیان، در مورد مهم‌ترین اولویت‌ها و رئوس برنامه‌های شورای ششم مشهد
موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در گفتگو با شهرآرا خواستار حل مسئله حریم مشهد با تدبیر استاندار شد.

مهدی عسکری | شهرآرانیوز؛ از این هفته قرار است صریح‌تر از گذشته و در گفت وگویی مفصل با اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، به مرور مهم‌ترین اولویت‌ها و رئوس برنامه‌های شورای ششم بپردازیم؛ برنامه‌هایی که برآمده از گفتمان غالب این شورا برای خدمت به مشهد، مجاوران و زائران بارگاه منور رضوی است. در اولین گفتگو با حسن موحدیان، رئیس شورای شهر مشهد گفتگو می‌کنیم که در کارنامه کاری خود مسئولیت‌های اجرایی متعددی در مشهد داشته است.

*همدلی بین شورای شهر و مدیریت شهری یکی از رموز موفقیت است. از ظواهر امر هم پیداست که همدلی کاملی میان مدیریت شهری و شورای شهر برقرار است. براساس همین همدلی، شما و سایر اعضای شورا چندین بار اعلام کرده اید که دفاعی تمام قد از شهردار مشهد خواهید داشت. این دفاع تمام قد قرار است تا کجا باشد؟

شورای شهر از یک پایگاه ائتلافی، توسط مردم انتخاب شد؛ پایگاهی که با کار جهادی و انقلابی و روحیه پرکاری معرفی شد. به دنبال آن شهردار مشهد انتخاب شد. قبل از آن همه اعضای شورای ششم متعهد شدیم هرکدام از نامزد‌های تصدی سمت شهرداری مشهد که بیشترین رأی را به دست آورد، همه پای کار او باشیم و کمک کنیم تا شهردار موفقی باشد. موفقیت شهرداری و مدیریت شهری عملا به پای همه تیم شورا نوشته می‌شود.

مردم تفکیکی بین آن دسته از اعضای شورا که به شهردار فعلی رأی داده اند و آن‌ها که نداده اند قائل نیستند و طبیعی است که در هنگام قضاوت، کل شورا را قضاوت می‌کنند.

البته حمایت ما هم به معنای چک سفیدامضا نیست و اینکه آقای شهردار مجاز باشد که هراقدامی -حتی برخلاف مصوبات شورای شهر- انجام بدهد. شورا در این مسائل حساسیت بالایی دارد. می‌دانیم که کار اجرایی کار سختی است و همه باید به کسی که در میدان اجراست کمک کنند. بهتر است بگویم کار اجرایی با حرف زدن خیلی تفاوت دارد. کسی که می‌خواهد کار را اجرا کند، با هزاران مشکل مواجه است.

حتما باید بیش از آن چیزی که لازم است از شهرداری حمایت کنیم تا این حمایت مایه دلگرمی شهردار و بدنه شهرداری، معاونان و حتی کارمندان ساده شهرداری بشود. نتیجه این حمایت را هم می‌دانیم: حل مشکلات عمده مردم در شهر.

 

گفتگوی تصویری شهرآرا با حسن موحدیان، رئیس شورای شهر مشهد

 

 

*قطعا یک چهارچوب مدون، توسط اعضای شورای ششم برای مدیریت شهری در نظر گرفته شده است و از پرتو این خط مشی‌ها بود که شهردار همسو با برنامه‌های شورا برای مشهد انتخاب شد. با توجه به همین برنامه ها، تیم فعلی قرار است در چهار سال آینده با چه موفقیت‌هایی شورا و شهرداری را تحویل تیم بعدی بدهد؟

یکی از اهداف مهم ما، موفقیت در محرومیت زدایی از حاشیه شهر و نقاط کم برخوردار شهر است. ایجاد توسعه متوازن در شهر هدف بزرگ ماست. مایلیم در چهار سال آینده یک چهره زیباتر از آنچه هست ارائه بدهیم. البته معتقدم نمی‌توان در ۴ سال آینده تمام مشکلات را برطرف کرد و سروسامان داد. آن‌ها که به دنبال ایجاد چنین مدینه فاضله‌ای در عرض ۴ سال هستند، نه شرایط اقتصادی مملکت را می‌دانند و نه به عمق کار و مشکلات آشنا هستند. من ۹ سال در مشهد فرماندار بودم و از ماهیت مسائل و مشکلات شهر اطلاعات زیادی دارم.

*رسیدن به یک شیوه و روش حرکتی مناسب، حتما یک زیرساخت مناسب و آماده هم می‌خواهد. اسب شهرداری هم باید زین کرده و با حداقل مشکلات باشد.

بله کاملا درست است. اولویت بعدی ما خود شهرداری است. مایلیم شهرداری یک منشور اخلاقی داشته باشد که همه کارمندان شهرداری به آن پایبند باشند. باید تا جایی که می‌توانیم به نیرو‌های شهردای بها بدهیم و آن‌ها را توانمند کنیم و ارتقا بدهیم. یکی از این ابزارها، شکل گیری درست سیستم ارتقای شغلی در شهرداری است. یک کارمند باید بداند وقتی وارد شهرداری می‌شود ۳۰ سال دیگر کجا قرار دارد.

نباید سینوسی حرکت کنیم تا کارمند خسته شود. کارمند اگر درست کار و با پشتکار باشد، باید بداند دو سال دیگر کجاست و ۱۰ سال دیگر در کجا قرار دارد. این سیستم ارتقای شغلی حتما باید در شهرداری شکل بگیرد و اگر این سیستم شکل بگیرد، یک شهرداری بالنده خواهیم داشت. اگر جز این باشد و برای آرامش کارمندان شهرداری تلاش نکنیم، انگیزه کارمندان از بین می‌رود. بخش زیادی از مشکل بی انگیزگی برخی کارمندان به مدیران بالاسر آن‌ها بر می‌گردد. کارمندان نیامده اند که ۳۰ سال درجا بزنند.

*اعضای شورا در زمان تبلیغات انتخابات و بعد از استقرار در شورای شهر، بر سلسله مباحث فرهنگی بسیار پافشاری کرده اند. دغدغه‌ها و عملیات فرهنگی هم معمولا روندی کُند و دیربازده دارد. آیا قرار است شورای شهر در مباحث فرهنگی برخی زیرساخت‌ها را ترسیم و ساختاری تغییرناپذیر ایجاد و ریل گذاری کند تا در آینده و شورای بعدی به ثمر برسد یا اینکه قرار است در همین شورا هم اهداف کلان فرهنگی به ثمر برسد؟

روایتی داریم از امام علی (ع) که می‌فرمایند: «قلیل یدوم خیر من کثیر لا یدوم»؛ یعنی کار اندکی که تداوم داشته باشد، خیلی بهتر است از کار زیادی که شروع کنید، اما استمرار نداشته باشد. کار فرهنگی هم باید کم باشد، اما با برنامه ریزی و استمرار. کار فرهنگی را نمی‌شود با یک همایش و سخنرانی تمام کرد. در مورد مسائل فرهنگی اولویت‌هایی داریم و ۴ سال هم قرار است بر روی این اولویت‌ها کار کنیم. بعد از اتمام این دوره هم اگر قدری از اثراتش را ببینیم، باز هم مفید است. کار فرهنگی مثل ساختمان سازی نیست که زود به جواب برسیم. باید بسیار حساس، حساب شده و با تداوم کار کنیم.

*برای رسیدن به الگو‌های مورد نظر فرهنگی معیار عینی مثال می‌زنید؟

بله، همه قبول داریم که صنعت باعث جدایی از روح زندگی و ایجاد گرفتاری‌هایی شده است. باید برای آموزش‌های ضروری زندگی شهری به مردم تلاش کنیم. از فرهنگ رانندگی گرفته تا آپارتمان نشینی. زندگی آپارتمانی هم که جزء جدانشدنی زندگی شهروندی شده است؛ مثلا مردم باید موضوعات و فرهنگ گسترده آپارتمان نشینی را بهتر فرا بگیرند. در مورد تمیزی شهر و احترام به حقوق دیگران هم کلی برنامه داریم.

در مجموع باید در ۴ سال برای ۴ یا ۵ موضوع کلان سرمایه گذاری کنیم؛ مثلا در مورد زباله ریختن در خیابان، نمی‌توانیم با یک هفته بنر زدن این فرهنگ را جاری و ساری کنیم. باید سال‌ها دوندگی و کار کنیم تا این فرهنگ در جامعه نهادینه شود. تفکیک زباله هم با یک بخش نامه حل نمی‌شود. ما لایحه یا طرحی را تصویب می‌کنیم و بعد برای اجرا باید کلی کار شود تا بین مردم اجرایی و عملی شود. معتقدم باید در چند مورد خاص مثل آموزش شهرنشینی و شهروندی کار را جدی بگیریم. گسترش فرهنگ دینی هم که کارویژه ما در این دوره است.

*بیش از یک ماه از استقرار شورای ششم می‌گذرد. این مدت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هنوز برای ارزیابی به نظرم زود است. اما شوق و اشتیاق همکارانم در شورای شهر برای حل مسائل زیاد است. همه باید بدانیم که حل شدن مسائل شهر صبر و بردباری می‌خواهد. همکارانم ارتباط گیری گسترده‌ای را با مردم برای استخراج مشکلات و شبکه مسائل مردمی آغاز کرده اند. امیدوارم در آینده نزدیک با ارزیابی عملکرد به این نتیجه برسیم که شورای ششم شورایی پرتلاش است و برای مردم کار می‌کند.

*یکی از دغدغه‌های جدی‌ای که شما هم از گذشته‌های دور داشته اید و حتی از زمان حضورتان در فرمانداری هم پیگیر آن بوده اید مسئله کشف رود است. در دوره گذشته شورای اسلامی شهر مشهد هم فرماندهی و اجرای عملیات کشف رود به شهرداری مشهد سپرده شد. در این دوره برای کشف رود چه برنامه‌ای دارید؟

کشف رود باوجود اینکه مشکلات جدی دارد، سرمایه بزرگی برای مشهد است. از خانم غیور، عضو شورای سوم و چهارم، تشکر کنم که اولین نفری بود که وارد این عرصه شد. طی ۶ سالی که از عرصه کار اجرایی دور بوده ام اقدامات بسیار خوبی برای کشف رود انجام شده است.

قرار است یک پارک عمومی هم در آنجا ایجاد شود. امیدوارم با درخت کاری در آنجا هم سرانه فضای سبز مشهد افزایش یابد و هم فاضلاب‌ها درست هدایت شود. شهرداری با هماهنگی آب و فاضلاب مشغول ایجاد ایستگاه‌هایی برای تصفیه فاضلاب است. باید برای حضور سرمایه گذاران در کشف رود نیز طرح و برنامه داشته باشیم. تصفیه خانه فاضلاب سنگین هم در جاده میامی در حال احداث است.

*سال ۸۸ شما اولین نفری بودید که در مورد کوچک شدن حریم مشهد و مشکلات این تقسیمات جغرافیایی به نفع طرقبه شاندیز سخن گفتید. ما هم در شهرآرا گزارش‌های متعددی در این باره منتشر کردیم. اکنون مدت هاست که بخش‌هایی از غرب مشهد فریز شده است و اجازه ساخت وساز و توسعه داده نمی‌شود و به نوعی بلاتکلیف است و همین مسئله باعث بروز مشکلات زیادی شده است. برای باز شدن دوباره این پرونده به نفع مشهد نیاز به پیگیری ملی احساس می‌شود؛ اینکه شهری همانند مشهد حریمش کوچک نشود. فکر می‌کنید چاره کار در کجاست؟

درباره مسائل مشهد و به ویژه غرب این شهر نباید ساده انگاری کنیم. اطلاعات من هم نشان می‌دهد که مشکل همچنان باقی است. همین جا از استاندار پرتلاش خراسان رضوی می‌خواهم به نحوی این مسئله را حل وفصل کند تا مشهد در آینده دچار مشکل نشود. توسعه مشهد اکنون فقط به سمت غرب است و اگر نتوانیم غرب را آزاد و در اختیار این شهر قرار بدهیم، در آینده مشکلات جدی خواهیم داشت.

*در دو شورای گذشته شهر مشهد ریل گذاری‌هایی برای تغییر ماهیت حاشیه شهر انجام شده است، اما رسیدگی نکردن‌ها در سال‌های دور آن قدر زیاد بوده است که برای آبادانی هر چه بیشتر و کم کردن فاصله حاشیه با متن شهر، باید بسیار تلاش و کوشش صورت بگیرد.

مشکل حاشیه شهر و نقاط کم برخوردار سه راهکار اساسی دارد. باید بسترسازی کنیم تا شرایط محیطی را پایدار و فراگیر ارتقا دهیم تا کرامت اهالی این مناطق و سلامت و امنیت آن‌ها حفظ شود. مسئله دوم این است که باید به صورت جدی از پیشروی این حاشیه جلوگیری کنیم و اجازه ندهیم حاشیه‌ای بعد از حاشیه شهر ایجاد شود. یکی از علل گسترش حاشیه نشینی هم گرانی روزافزون مسکن است که باعث گرایش بیشتر به حاشیه نشینی می‌شود. مسئله بعد اینکه هر اقدامی در حاشیه مشهد بدون مشارکت و تصمیم سازی اهالی این مناطق نباید عملی شود. در مشهد ستادی با راهبری آیت ا... علم الهدی در همین زمینه تشکیل شده است که باید به این ستاد به چشم یک فرصت نگاه کرد و ما هم با این ستاد هماهنگ و همراه و قائل به اجرایی شدن تصمیاتش هستیم.

نماینده شورا در آن ستاد هم آقای دکتر صاحبی هستند و نظرات شورا را به این ستاد منعکس می‌کنند. مسئله بعدی ساخت مسکن ارزان است. باید حتما برای برخی اقشار که توانایی لازم را ندارند، فکری بکنیم. اگر بخواهیم با خط کش‌های دانشگاهی کار‌هایی بکنیم، کار پیش نمی‌رود. حرف‌های دانشگاهی و آکادمیک خوب است، اما کافی نیست. مثلا حد تفکیک ۲۵۰ متر است و می‌شود آن را به ۱۰۰ متر کاهش داد. تأکید دارم که اگر قرار است به صورت آپارتمانی مسکن ساخته شود، نباید به صورت فشرده ساخته شود، زیرا معضلات اجتماعی و فرهنگی به دنبال خواهد داشت.

*طرح جدید بهسازی بافت پیرامون حرم خیلی دیر، اما بالاخره به ثمر نشست و قرار است عملیاتی شود. برای جبران عقب ماندگی‌ها و تغییر بستر نامناسبی که در بافت اطراف حرم شکل گرفته است باید چه کرد و نقش شهرداری چیست؟

شهرداری مجری سیاست‌های شورای عالی شهرسازی و معماری است و در تصمیم گیری دخالت ندارد، اما می‌توانیم در تصمیم سازی مشارکت کنیم و فعال باشیم. معتقدم باید طبق اصل قانون کار را عمل و اجرا کنیم. طرح قبلی هویت تاریخی اطراف حرم را به هم زده است. زائر و مجاور وقتی از حرم بیرون می‌آیند، انگار دیگر حال وهوای حرم را ندارند و وارد یک شهر و فضای دیگر و از فضای معنوی جدا می‌شوند. در طرح جدید به این مشکل توجه ویژه‌ای شده است. نباید اطراف حرم را از افراد بومی خالی کنیم.

مشاور این را لحاظ کرده است که اگر کسی در اطراف حرم خانه دارد و می‌خواهد بازسازی اش کند و بماند، این اجازه به او داده می‌شود. ماندن جمعیت بومی در اطراف حرم، یکی از ابزار‌های هویت این منطقه است و الا زائری که می‌آید و می‌رود که هویت نمی‌بخشد. در برخی مسیر‌ها که مشاور اعلام کرده است باید مسدود شود به نظرم می‌توان این کار را نکرد؛ چون برخی معابر و خیابان‌ها شکل گرفته است. شما نمی‌توانید وقتی فقط ۱۰۰ متر پایانی احداث یک خیابان مانده است، رأی به تمام نشدن آن خیابان بدهید. من ۹۵ درصد این طرح جدید را می‌پسندم و بقیه را هم باید بنشینیم و با همفکری هم برایش چاره اندیشی کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}