کابل‌کشی داخلی فیبر نوری برای مشترکان مخابرات تا پایان سال ۱۴۰۴ رایگان شد پیش‌ثبت‌نام فعالسازی eSIM ایرانسل آغاز شد + روش ثبت نام ویدئو | تست خشونت ربات انسان‌نمای Unitree G۱ iOS ۲۶ ممکن است موقتاً عمر باتری دستگاه را کاهش دهد آپدیت بزرگ iOS ۲۶ با ویژگی‌های مهم منتشر شد | از طراحی شیشه‌ای تا هوش مصنوعی اپل کدام گوشی‌های اندروید و آیفون از eSIM پشتیبانی می‌کنند؟ پیش‌ثبت‌نام فعال سازی eSIM همراه اول آغاز شد + آموزش ثبت‌نام سامسونگ: آپدیت امنیتی گوشی‌های گلکسی را همین حالا نصب کنید (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) اولین تصاویر واقعی از جعبه آیفون ۱۷ و آیفون ایر منتشر شد توافق اولیه آمریکا و چین بر سر تغییر مالکیت تیک‌تاک پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای تشکیل سازمان ملی هوش مصنوعی چگونه از چت‌جی‌پی‌تی در دانشگاه استفاده کنیم که تقلب محسوب نشود؟ آیا آیفون ۱۷ پرو و ۱۷ پرو مکس از شارژ فوق‌سریع پشتیبانی می‌کنند؟ آخرین خبر از پرونده قاچاق آیفون: ۱۱ مدیر متخلف ممنوع‌الخروج شدند سند هوش مصنوعی خراسان رضوی تدوین می‌شود تلاش آمریکا برای حل بحران مسکن با چاپ سه‌بُعدی! رمزارزها در آستانه آلت‌سیزن | پیش‌بینی‌ها برای ۲۰۲۵ همراه اول، اولین‌ اپراتوری که از فناوری سیم‌کارت الکترونیکی (eSIM) در ایران پشتیبانی می‌کند همه چیز درباره eSIM یا سیم کارت الکترونیکی: مزایا، معایب و کاربردها مشکل کاهش بازدید استوری‌های متوالی اینستاگرام حل شد کاهش علاقه دانش‌اموزان به رشته ریاضی تهدید جدی برای تربیت متخصصان هوش مصنوعی در کشور
سرخط خبرها

سهم ایرانیان از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی چه‌قدر است؟

  • کد خبر: ۸۱۱۶۰
  • ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
سهم ایرانیان از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی چه‌قدر است؟
اطلاعات تازه مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که شیب عضویت در شبکه‌های اجتماعی، صعودی بوده و میزان عضویت ایرانی‌ها از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹  افزایش داشته است.

به گزارش شهرآرانیوز - بیش از ۲/۴ میلیارد کاربر در سراسر جهان، عضو شبکه‌های اجتماعی هستند. در کشور ما ۵/۸۸ درصد کاربران در واتساپ و ۶۸درصد در اینستاگرام عضویت دارند، این درحالی است که اطلاعات تازه مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که شیب عضویت در شبکه‌های اجتماعی، صعودی بوده و میزان عضویت ایرانی‌ها از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است. براساس این آمارها، هم اکنون ۵۵ میلیون ایرانی دست کم در یکی از شبکه‌های اجتماعی عضو هستند.

مرکز آمار در این گزارش به بررسی میزان استفاده افراد از شبکه‌های اجتماعی در سال ۱۳۹۹ و مقایسه آن با سال ۱۳۹۶ پرداخته است. طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار، با هدف شناخت فعالیت‌ها و رفتار‌های فرهنگی خانوار‌ها و استفاده از آن برای برنامه‎ ریزی‌های فرهنگی کشور طراحی شده است. این آمارگیری در سال ۱۳۹۹ برای افراد پانزده ساله و بیشتر طراحی و از داده‌های ۴۳ هزارو ۷۰۰ خانوار شهری و نیز ۱۸ هزارو ۸۶۰ خانوار روستایی استفاده شده است.

به عبارت دیگر، جامعه آماری این پژوهش در کل به میزان ۶۲ هزارو ۵۶۰ خانوار است. اما نتایج بررسی‌های رسمی درمورد شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که در سال ۹۹ بیش از ۶۵ درصد و در سال ۹۶ معادل ۵۳ درصد افراد پانزده ساله و بیشتر حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو بوده اند.

افزایش زمان حضور در فضای مجازی

اما براساس آمار‌های رسمی، متوسط حضور افراد در شبکه‌های اجتماعی در سال ۹۹ حدود ۹۲ دقیقه و ۱۸ ثانیه و در سال ۱۳۹۶ معادل یک ساعت و ۴ دقیقه بوده است. بر این اساس، متوسط حضور روزانه ایرانیان در بین این سال‌ها حدود ۲۸ دقیقه رشد داشته است.

بنا بر آمار‌های رسمی، میزان عضویت افراد در شبکه‌های اجتماعی در سال ۹۶ برای واتساپ معادل ۲۴ درصد و برای اینستاگرام به میزان ۱/۴۳ درصد بوده است. همچنین در سه سال منتهی به سال ۱۳۹۹ میزان استفاده از واتساپ ۵/۶۴ واحد درصد و برای اینستاگرام نیز معادل ۹/۲۴ واحد درصد افزایش یافته است.

جنوبی ها؛ رکورددار حضور در فضای مجازی

استان‌های هرمزگان با ۱۳۲ دقیقه ویک ثانیه، بوشهر با ۱۲۳ دقیقه و ۵۶ ثانیه و خوزستان با ۱۱۴ دقیقه و ۱۴ ثانیه، بیشترین و استان‌های خراسان شمالی با ۶۵ دقیقه و ۵۱ ثانیه، سیستان وبلوچستان با ۵۴ دقیقه و ۴۸ ثانیه و خراسان جنوبی با ۴۸ دقیقه و ۵۶ ثانیه، کمترین متوسط زمان حضور روزانه در شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده اند.

رشد ۸/۶ برابری کسب وکار‌های اینترنتی

استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با اهداف مختلفی نظیر سرگرمی، برقراری ارتباط، کسب اطلاعات و نیز کسب درآمد انجام می‌گیرد. یکی از مقوله‌هایی که در چند سال اخیر رشد درخورتوجهی پیدا کرده، بحث کسب درآمد از فضای مجازی بوده است، تاجایی که براساس اطلاعات منتشرشده، هم اکنون ۳۲هزار کسب وکار اینترنتی در ایران فعال هستند که بخش بزرگی از آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند.

کسب درآمد شهروندان از طریق رسانه‌های اجتماعی دربین زنان و مردان متفاوت است، به طوری که مردان بیشتر از زنان بیان کرده اند از طریق رسانه‌های اجتماعی کسب درآمد می‌کنند. خرید وفروش ملزومات و خدمت رسانی در بستر فضای مجازی، از مواردی است که با ظهور شبکه‌های اجتماعی به سبک زندگی افراد سراسر دنیا اضافه شده است. این تغییر سبک کسب وکار باعث شده است تجارت الکترونیکی بتواند در چهار سال گذشته با رشدی به میزان ۸/۶ برابری روبه رو شود.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->