وزیر ارتباطات: نقد مردم به کیفیت اینترنت به‌حق است و آن را می‌پذیریم معاون وزیر ارتباطات: بحث افزایش تعرفه اینترنت درحال‌بررسی است و تا دوهفته دیگر نهایی می‌شود ردمی نوت ۱۵ پرو پلاس چه تاریخی رونمایی می‌شود؟ + تصاویر گوشی ایرانسل خبر قطع اینترنت درصورت افزایش‌نیافتن تعرفه‌ها را تکذیب کرد ویدئو | ربات انسان‌نمای Figure 02 حالا مثل اپتیموس تسلا می‌تواند لباس‌ها را تا کند نوآوری‌های جراحی و هوش مصنوعی در درمان سرطان پستان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد وزارت ارتباطات: اگر شیار سیم‌کارت از آیفون حدف شود، eSIM را فعال خواهیم کرد مشکل اصلی ربات‌های انسان‌نما چیست و محققان برای رفع آن چه باید بکنند؟ آیا گوگل بالأخره مجبور می‌شود مرورگر کروم را بفروشد؟ مدیرعامل ایرانسل: اگر تعرفه‌ها افزایش نیابد، باید منتظر قطعی‌های موقت اینترنت باشیم مایکروسافت در فروشگاه ویندوز سیاست جدیدی را پیش خواهد گرفت معاون ارتباطات دفتر رئیس جمهور: وعده رئیس‌جمهور برای رفع فیلترینگ در مسیر اجرا قرار دارد در آپدیت نرم‌افزاری جدید اپل، یک قابلیت محبوب به اپل واچ برگشته است معرفی بازی اسکی Grand Mountain Adventure + لینک دانلود اندروید و IOS آیا دوباره به عصر گوشی‌های تاشو بر می‌گردیم!؟ چینی‌ها می‌خواهند یک ربات انسان‌نما با رحم مصنوعی بسازند نسخه اولیه دستیاران هوش مصنوعی دستگاه‌های اجرایی کشور معرفی شد اولین تصاویر غیررسمی از گلکسی S25 FE + مشخصات هشدار بانک ملی درباره انتشار بدافزار در پوشش به‌روزرسانی «بام» و «بله» اقدامات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای اربعین ۱۴۰۴ هوش مصنوعی چطور باعث مارپیچ توهم می‌شود؟
سرخط خبرها

سهم ایرانیان از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی چه‌قدر است؟

  • کد خبر: ۸۱۱۶۰
  • ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
سهم ایرانیان از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی چه‌قدر است؟
اطلاعات تازه مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که شیب عضویت در شبکه‌های اجتماعی، صعودی بوده و میزان عضویت ایرانی‌ها از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹  افزایش داشته است.

به گزارش شهرآرانیوز - بیش از ۲/۴ میلیارد کاربر در سراسر جهان، عضو شبکه‌های اجتماعی هستند. در کشور ما ۵/۸۸ درصد کاربران در واتساپ و ۶۸درصد در اینستاگرام عضویت دارند، این درحالی است که اطلاعات تازه مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که شیب عضویت در شبکه‌های اجتماعی، صعودی بوده و میزان عضویت ایرانی‌ها از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است. براساس این آمارها، هم اکنون ۵۵ میلیون ایرانی دست کم در یکی از شبکه‌های اجتماعی عضو هستند.

مرکز آمار در این گزارش به بررسی میزان استفاده افراد از شبکه‌های اجتماعی در سال ۱۳۹۹ و مقایسه آن با سال ۱۳۹۶ پرداخته است. طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار، با هدف شناخت فعالیت‌ها و رفتار‌های فرهنگی خانوار‌ها و استفاده از آن برای برنامه‎ ریزی‌های فرهنگی کشور طراحی شده است. این آمارگیری در سال ۱۳۹۹ برای افراد پانزده ساله و بیشتر طراحی و از داده‌های ۴۳ هزارو ۷۰۰ خانوار شهری و نیز ۱۸ هزارو ۸۶۰ خانوار روستایی استفاده شده است.

به عبارت دیگر، جامعه آماری این پژوهش در کل به میزان ۶۲ هزارو ۵۶۰ خانوار است. اما نتایج بررسی‌های رسمی درمورد شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که در سال ۹۹ بیش از ۶۵ درصد و در سال ۹۶ معادل ۵۳ درصد افراد پانزده ساله و بیشتر حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو بوده اند.

افزایش زمان حضور در فضای مجازی

اما براساس آمار‌های رسمی، متوسط حضور افراد در شبکه‌های اجتماعی در سال ۹۹ حدود ۹۲ دقیقه و ۱۸ ثانیه و در سال ۱۳۹۶ معادل یک ساعت و ۴ دقیقه بوده است. بر این اساس، متوسط حضور روزانه ایرانیان در بین این سال‌ها حدود ۲۸ دقیقه رشد داشته است.

بنا بر آمار‌های رسمی، میزان عضویت افراد در شبکه‌های اجتماعی در سال ۹۶ برای واتساپ معادل ۲۴ درصد و برای اینستاگرام به میزان ۱/۴۳ درصد بوده است. همچنین در سه سال منتهی به سال ۱۳۹۹ میزان استفاده از واتساپ ۵/۶۴ واحد درصد و برای اینستاگرام نیز معادل ۹/۲۴ واحد درصد افزایش یافته است.

جنوبی ها؛ رکورددار حضور در فضای مجازی

استان‌های هرمزگان با ۱۳۲ دقیقه ویک ثانیه، بوشهر با ۱۲۳ دقیقه و ۵۶ ثانیه و خوزستان با ۱۱۴ دقیقه و ۱۴ ثانیه، بیشترین و استان‌های خراسان شمالی با ۶۵ دقیقه و ۵۱ ثانیه، سیستان وبلوچستان با ۵۴ دقیقه و ۴۸ ثانیه و خراسان جنوبی با ۴۸ دقیقه و ۵۶ ثانیه، کمترین متوسط زمان حضور روزانه در شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده اند.

رشد ۸/۶ برابری کسب وکار‌های اینترنتی

استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با اهداف مختلفی نظیر سرگرمی، برقراری ارتباط، کسب اطلاعات و نیز کسب درآمد انجام می‌گیرد. یکی از مقوله‌هایی که در چند سال اخیر رشد درخورتوجهی پیدا کرده، بحث کسب درآمد از فضای مجازی بوده است، تاجایی که براساس اطلاعات منتشرشده، هم اکنون ۳۲هزار کسب وکار اینترنتی در ایران فعال هستند که بخش بزرگی از آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند.

کسب درآمد شهروندان از طریق رسانه‌های اجتماعی دربین زنان و مردان متفاوت است، به طوری که مردان بیشتر از زنان بیان کرده اند از طریق رسانه‌های اجتماعی کسب درآمد می‌کنند. خرید وفروش ملزومات و خدمت رسانی در بستر فضای مجازی، از مواردی است که با ظهور شبکه‌های اجتماعی به سبک زندگی افراد سراسر دنیا اضافه شده است. این تغییر سبک کسب وکار باعث شده است تجارت الکترونیکی بتواند در چهار سال گذشته با رشدی به میزان ۸/۶ برابری روبه رو شود.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->