معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول
سرخط خبرها

«طلا» ابزار سنجش خطرپذیری اقتصاد

  • کد خبر: ۸۱۲۶۴
  • ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
«طلا» ابزار سنجش خطرپذیری اقتصاد
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی

طلا همیشه از گزینه‌های مهم سرمایه‌گذاری در دنیا و ایران است و در اقتصاد دنیا پناهگاهی برای سرمایه‌ها در رویارویی با شوک‌ها و تهدید‌ها به‌حساب می‌آید. شوک جنگ، افزایش تنش‌های منطقه‌ای، فراگیری یک بیماری جهان‌شمول مانند کرونا، ریزش سنگین ارزش بازار‌های دارایی‌محور مثل بازار سهام و البته بحران‌های اقتصادی همواره به‌نفع بازار طلا هستند. از این منظر، شاخص قیمت طلا را می‌توان دماسنجی برای شناسایی یک ریسک ناشی از شوک به اقتصاد دنیا نیز قلمداد کرد.

سؤال مهم‌تر این است که آیا طلا در دنیای آینده با ظهور نسل جدیدی از پول‌های دیجیتال و دارایی‌های کمترشناخته‌شده جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاری حفظ خواهد کرد یا نه. شاید این پرسش اکنون مهم جلوه نکند و گفته شود که طلا همیشه طلاست، اما مهم این است که چه سهمی از سبد سرمایه‌گذاری‌ها را به خود اختصاص می‌دهد و در شرایط ثبات اقتصاد جهان، چه میزان می‌تواند گزینه جدی سرمایه‌گذاری به حساب بیاید.

نگاه بازار جهانی طلا همواره به سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی مهم دنیا به‌ویژه آمریکاست، زیرا فدرال رزرو همواره مسئولیت خود را کنترل تورم و اشتغال می‌داند. بدیهی است که حساسیت‌ها و واکنش‌ها به تصمیم‌های سیاست‌گذاران پولی در فدرال‌رزرو آمریکا زیاد است که درباره نرخ بهره و اوراق قرضه چه تصمیمی خواهد گرفت. روایت‌ها از اقتصاد آمریکا و روند احیای آن پس از کرونا، برای سرمایه‌گذاری روی ارزشمند‌ترین فلز دنیا اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل است که نگاه تحلیلگران جهانی به آمار‌های اقتصادی این کشور و البته گزارش‌ها از وضعیت اشتغال و رشد اقتصادی و تورم آمریکا دوخته شده است.

اکنون بازار جهانی طلا و البته دیگر بازار‌های دارایی‌محور دنیا نگاهشان به شاخص‌های کلان اقتصاد دنیاست که ببینند آیا جنگ کرونا علیه اقتصاد رو‌به‌پایان است و کشور‌های دنیا توانسته‌اند این ویروس را مهار کنند و اقتصاد را به حالت عادی برگردانند یا نه. اگر سیگنال‌ها حکایت از احیای اقتصاد دنیا و کاهش ریسک ناشی از این ویروس داشته باشد، انتظار می‌رود که سیاست‌گذاران پولی در دنیا سیاست‌های انبساطی را برای مهار شوک کرونا کنار بگذارند و به‌این‌ترتیب پیش‌بینی ریزش و پس از آن ثبات نسبی در بازار جهانی طلا دور از انتظار نخواهد بود.

درسی که از بالاوپایین‌شدن قیمت جهانی طلا می‌توان گرفت، به‌ویژه برای اقتصاد ایران این است که هدف نخست سیاست‌گذاری در اقتصاد، ثبات و احیای چشم‌انداز پیش‌بینی‌پذیر از آینده است. اگر چشم‌انداز آینده تیره و سیاه باشد، سرمایه‌گذاری در بخش‌های واقعی اقتصاد معنا ندارد و انگیزه‌ای باقی نمی‌ماند. اما اگر افق آینده روشن و شفاف باشد و اقتصاد از تنش‌های قیمتی و شوک‌های درونی و بیرونی در امان باشد، آنگاه انگیزه‌ها برای سرمایه‌گذاری بلندمدت تقویت می‌شود. چه اینکه قرار است دوشنبه به‌وقت آن‌سوی دنیا جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو آمریکا، به‌صورت مجازی از چشم‌انداز‌های احیای اقتصاد پس از کرونا سخن بگوید. خوب است که ما در سال‌های پیش‌رو، در آزمون ثبات اقتصادی موفق عمل کنیم و دنبال شوک اقتصادی و سورپرایز ویژه نباشیم. بهترین هدیه به مردم این است که آینده را پیش‌بینی‌پذیرتر کنیم، وگرنه پول‌ها به‌سمت سفره‌ها نمی‌رود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->