عماد پورشهریاری | شهرآرانیوز - اگر خواننده این مطلب هستید بهاحتمال زیاد حداقل علاقهای به بازاریابی دیجیتال و محتوایی دارید و قطعا با تبلیغات مختلف دورهها و استادان متعدد این رشته بهدفعات روبهرو شدهاید. شما برای شروع یا تقویت دانش خود در این رشته آیندهدار نیازمند آموزش مستمر هستید. گزینههای متنوعی هم خواهید داشت. میتوانید به صورت خودخوان اقدام کنید، بستههای آموزشی بخرید یا در دورهای ثبتنام کنید. اما چطور میتوان از میان این تعداد گزینه متنوع بهترین انتخاب را داشت؟
شاید شما هم افزایش این دورهها را در ۲ سال اخیر حس کرده باشید. رشد خیرهکننده بازارهای دیجیتال و اقبال به شبکههای اجتماعی با عالمگیر شدن ویروس کرونا شتابی چندین برابری گرفت. نیروی انسانی، اما در این حوزه پاسخدهنده نیازها نبود. پس، افراد، مؤسسات یا گروههایی اقدام به راهاندازی دورههای آموزشی کردند.
در ابتدا هر فردی که اندک تجربهای در این حوزه داشت عنوان مدرس را به ابتدای نام خود اضافه کرد و معلم بازاریابی دیجیتال شد. نشان اعتماد هم شد پوشیدن کتوشلوار، گرچه استادان بسیار محترم و پرسابقه هم دامنه فعالیتهای خود را در این دوره گسترش دادند. مسئله خیلیخیلی مهم هم در همین نکته است که باید آدمحسابیهای این رشته و مدرسین صاحب تجربه و خوشنام را از این قاعده استثنا کرد.
در حال حاضر شاهد وضعیتی هستیم که تعداد نیروی انسانی موفق و کارا در بخشهای مختلف بازاریابی دیجیتال به یک کیمیا تبدیل شده، اما استاد و مدرس در این حوزه به وضعیت اشباع رسیدهاند. حتی بسیاری از بازاریابان سایر رشته به دلیل موقعیت اقتصادی فعلی، مدرس دیجیتال مارکتینگ شدهاند. پس همین روزها اگر تبلیغ دورهای دیدید که از تکنیک یکی بخر دو تا ببر استفاده کرده بود چندان تعجب نکنید.
اگر هشدارهای چند پاراگراف بالا را جدی گرفته باشید مهمترین سؤال این خواهد بود که اگر به صورت خودخوان فعالیت خودم را شروع کنم، نتیجه مطمئنتر نخواهد بود؟ فرض کنیم که از مرحله مناسب بودن شما برای این رشته با پاسخ مثبت عبور کردهایم و تصمیم شما برای ورود قطعی است. در این صورت کلیشه «بستگی دارد» پاسخ این سؤال خواهد بود.
اگر فردی هستید که برای آموزش دیدن در هر موضوعی نیازمند یک نیروی بیرونی مانند کلاس درس یا معلم است حتما در دورههای مناسب شرکت کنید. اما اگر فکر میکنید میتوانید خود را مجبور به مطالعه و صرف زمان کنید، گوگل و یوتیوب بزرگترین و بهترین مدرسهای شما خواهند بود. البته برای این کار باید ابتدا چند اصل ابتدایی در این حوزه را پیدا کنید و بر اساس نیازهای خود، آنها را گسترش دهید. نکته مهمتر اینکه شما نیازمند سطح قابل قبولی از زبان انگلیسی در مهارت خواندن و درک مطلب خواهید بود.
بازاریابی دیجیتال هم مانند خیلی رشتههای دیگر چتر بزرگی از زیررشتههای مختلف را شامل میشود. در روزگار کارهای فوق تخصصی اگر بتوانید در یکی از این حوزهها کارشناس باشید شغل و حرفه تضمینشدهای خواهید داشت. بهینهسازی موتورهای جستوجو یا سئو، استراتژی محتوایی، UX، گرافیک دیجیتال، شبکههای اجتماعی، مدیریت اکانت، کمپین نویسی، نویسندگی و خیلی رشتههای دیگر گزینههای شما هستند.
اگر در ابتدای کار هستید خیلی عجله نکنید. در حال حاضر مهمترین موضوع فراگیری اصول اولیه و آشنایی با جزئیات این رشته است. اگر به دنبال دوره خاصی هستید ابتدا کلیترین دورهها را انتخاب کنید تا بتوانید بهدرستی رشته نهایی خود را قطعی کنید. علاوه بر این، به یاد داشته باشید در هر زیررشتهای که بهصورت تخصصی در حال آموزش هستید باید سایر تخصصهای مرتبط را هم تا اندازهای فرابگیرید. برای مثال، اگر قصد دارید دورههای سئو را بگذرانید حتما وقتی هم برای طراحی صفحات وب بگذارید و نویسندگی برای تبلیغات و ویرایش فارسی را هم یاد بگیرید.
اگر به زبان انگلیسی بهطور نسبی هم تسلط دارید، حتما در دورههای رایگان و حتی پولی خارجی را شرکت کنید. دورههای بازاریابی جذبی یا اینباند در هاب اسپات، گوگلگاراژ یا دورههای مختلف و متنوعی که در لینکدین میتوانید آنها را پیدا کنید بهترین منابع برای فراگیری اصولی و کاربردی بازاریابی دیجیتال هستند، اما اگر بازار هدف شما در ایران حضور دارند باید کمی بیشتر دقت کنید.
فضای کسبوکارهای آنلاین در ایران تقریباً شبیه هیچیک از کشورهای جهان نیست. شرایط خاص فضای مجازی در کشور مان رفتار مخاطب ایرانی را متفاوت کرده است. برای مثال، کسبوکارهای ایرانی از اینستاگرام همان استفادهای را میکنند که ممکن است یک شرکت مشابه خارجی از طریق فیسبوک راحتتر آن را انجام دهد.
من و شما میتوانیم با یک هماهنگی ساده در یک خودرو چندمیلیاردی بنشینیم و هر چیزی را تبلیغ کنیم. اما نه آن خودرو از طریق این رشته به دست آمده نه اصلا چنین کاری اخلاقی است. برای بررسی کیفیت استادان و مدرسین یک دوره حتما کارنامه آنها را بررسی کنید. اینکه مدرس شهرت زیادی در تدریس دارد قطعا کافی نیست. شما به مربیای نیاز دارید که بهطور ویژه در این صنعت کار کرده باشد و بتواند تجربههای واقعی (و نه نظری) خود را به شما منتقل کند.
نکته مهم دیگر آینده شرکت در این دورههاست. یکی از بزرگترین دغدغههای شرکتهای در این حوزه، نبود نیروی انسانی کارآمد است. هرقدر آموزش در این حوزه وسیعتر میشود کیفیت نیروی متخصص هم کمتر میشود. راهکار شرکتهای بزرگتر تعلیم و آموزش نیروست. اگر بتوانید یکی از این موارد را پیدا کنید هر اندازه هم هزینه کنید چیزی از دست نخواهید داد.
در نهایت، هر کس به شما وعده داد در یک ماه از شما یک بازاریاب دیجیتال خواهد ساخت بهسرعت از آن دور شوید. اگر بهترین دوره آموزشی را هم گذرانده باشید، نیازمند تجربه عملی و مطالعه بیشتر هستید. پیشنهاد میکنم اگر واقعا برای فعالیت در این رشته جدی هستید پس از اینکه آموزشهای خود را به سطح قابل قبولی رساندید خیلی صادقانه از بهترین شرکتهایی که خودتان بیشتر آنها را دوست دارید تقاضای کارآموزی کنید.
در ادامه بخوانید
۷ مثال از بازاریابی محتوایی مبتدی و فاجعهآفرین
بازارهای محتوایی؛ خبرنگار هستید یا کتابدار؟ | هیچ مسیر از پیش برندهای وجود ندارد
۶ افزونه کلیدی کروم برای بازاریابان دیجیتال
چهگونه برای برنامه بازاریابی محتوایی، بیانیه مأموریت بنویسیم؟
بازی برد برد در بازاریابی محتوا با تکنیک بازیوارسازی