ایران سومین تولیدکننده بزرگ خرما در جهان است بحران کم‌آبی در ۳۱ درصد از مزارع زعفران گناباد پیش‌بینی قیمت دلار چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۴ یارانه نقدی به حساب دهک‌های اول تا سوم واریز شد (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) | هایما S۷ پرواز کرد قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) | ۲۰۷ اتوماتیک بیش از یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان چینی‌ها در انبار طلا رکورد شکستند (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) سختی کار مشاغل سخت و زیان‌آور حذف می‌شود؟ تداوم روند صعودی قیمت گوشت گوساله و گوسفندی در مشهد (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) خبر خوش وزیر نیرو برای پایان خاموشی‌ها هفته صنعت چرم و کفش: سایه مشکلات ارزی بر سر صنعت چرم و کفش عقب‌نشینی ۴۷ هزار پله‌ای شاخص بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) مشهد؛ قطب تولید کفش زنانه دست‌دوز کشور با سهم عمده در صادرات قیمت انواع سکه پارسیان اعلام شد (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) + جدول علت افزایش یکباره قیمت گوساله زنده چه بود؟ آیا خودرو در مسیر گران‌شدن است؟ (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) تعرفه پلکانی واردات خودرو غیرقانونی اعلام شد حذف برخی مشاغل از فهرست مشاغل سخت و زیان‌آور، تهدیدی جدی برای حقوق و مزایا محسوب می‌شود بررسی وضعیت بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس مسیر تهران به مشهد در هفته پایانی تعطیلات تابستان ۱۴۰۴ گوشه‌ای از مشکلات فعالان شهرک صنعتی ماشین سازی مشهد | بی‌برقی، بی‌کاری و بی‌صدایی سوله‌ها افزایش حدود ۲۰۰ هزار تومانی قیمت طلا در مشهد! (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) | صعود سکه به کانال ۹۴ میلیون تومان آغاز به کار نمایشگاه فروش پاییزه مشهد از فردا (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) رشد ۱۰۰۰ تومانی قیمت دلار در بازار آزاد مشهد (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) | نارنگی نوبرانه چند؟ قیمت طلا در بازار جهانی امروز (سه‌شنبه، ۲۵ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد | رشد ادامه دار قیمت طلا با ضعف دلار پیشنهاد بخش خصوصی برای کنترل قیمت گوشت ویدئو | اخراج اتباع افغانستانی قیمت مسکن در حاشیه شهر‌ها را کاهش داده است ارز تک نرخی، گوشت را ارزان می‌کند
سرخط خبرها

مدیریت مشتری‌مداری

  • کد خبر: ۸۱۴۰
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۴
مدیریت مشتری‌مداری
رضا جبلی کارشناس مالی و اقتصادی
«مشتری» یعنی چه؟ در فرهنگ بازار، مشتری فردی است که توانایی و استعداد خرید کالا یا خدمتی را داشته باشد که این توانایی و استعداد به‌صورت مداوم در خود بروز کرده و به این دلیل انتخاب و عمل خرید انجام می‌شود. نیاز مشتری نیز عبارت است از هر نوع احساس کمبودی که برای مشتری به وجود می‌آید و تلاش می‌کند تا با بهره‌گیری از استعداد و توانایی خود به رفع آن اقدام نماید.
بر اساس تعریف، مشتری‌مداری عبارت است از نوعی فرهنگ سازمانی که رفتار‌های لازم برای ارزش گذاشتن به مشتریان را به بهترین شکل ممکن ایجاد می‌کند. شرایط امروز نیز به‌صورتی است که هر شرکت و سازمانی باید خود را در این شرایط ارزیابی و جایگاه خود را مشخص کند. برای رسیدن به سطح تولید به‌ویژه در بازار جهانی، مهم‌ترین مسئله بازارداری است. مدیریت ارتباط با مشتری یک روش و راهبرد مبتنی بر نرم‌افزار و مجموعه فنون و قوانین است که علاوه بر توجه به آمیزه بازاریابی، از آن برای برقراری ارتباط مؤثر با مشتری نیز استفاده می‌شود. مشکلات شایع در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری در ایران زیاد است؛ به عنوان مثال امروز به یک سوپرمارکت بروید و یک جنس بخرید. اگر به آن جنس یا قیمت آن اعتراضی داشته باشید، فروشنده مستقیم یا در لفافه می‌گوید: «نمی‌خواهی، نخواه». در واقع ما در مقابل مشتری تکریم و حتی اخلاق‌مداری را رعایت نمی‌کنیم و به‌راحتی مشتریان خودمان را آزرده می‌کنیم و به فکر خدمات نیستیم.
آیا می‌دانستید که دیگر گارانتی و وارانتی مزیت نیست؟ باید دید چه چیزی یا چه خدمات اضافه‌تری مشتری را خوش‌حال می‌کند؟ قدرت مشتری‌مداری تا جایی رفته که مثلا سایت آمازون تا ۶ ماه بعد جنس فروخته‌شده‌اش را -اگر ناراضی باشیم- پس می‌گیرد، ولی متأسفانه در کسب‌وکار در ایران فکر می‌کنیم زمانی که جنس یا خدماتمان را ارائه کردیم، همه چیز تمام شده است و هیچ‌گونه خدمتی به مشتری ارائه نمی‌دهیم.
معمولا در ایران مشکل اصلی این است که از طرف کارکنان سازمان جلو این مشکل گرفته نمی‌شود. این موضوع هم بیشتر به آموزش ندیدن یا انگیزه نداشتن کارکنان برمی‌گردد. در این راستا هم باید دید چه آموزشی به کارکنان داده شده است. شرکت‌های ایرانی باید خودشان را آماده کنند که اگر رقیبان خارجی به‌طور جدی وارد بازار ایران شوند، توانایی مقابله با رفتار مشتری‌مدارانه آن‌ها را داشته باشند. رقیبان خارجی مثل ما با مشتری برخورد نمی‌کنند. آن‌ها راحت جنسشان را پس می‌گیرند یا بابت خدمات ارائه‌شده گارانتی معتبری می‌دهند و متأسفانه ما بعد از پایان کار با مشتری حاضر به پاسخ‌گویی نیستیم. در انتها و حرف آخر جا دارد اشاره کنیم که مشتری مهم‌ترین ناظر بر فعالیت‌های ماست. او به ما وابسته نیست، بلکه ما به او وابسته هستیم. مشتری در کار ما یک هدف زود گذر نیست، بلکه مشتری هدف و غایت همه اقدامات ماست. همچنین باید در نظر داشت که او یک فرد خارجی در سازمان ما محسوب نمی‌شود، بلکه مشتری جزئی از سازمان ماست. ما با خدمتی که به مشتری ارائه می‌کنیم، به او لطف نمی‌کنیم بلکه او از این طریق فرصتی برای ادامه کار به ما می‌دهد و در حق ما لطف می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->