مربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: در آسیا قدرت‌نمایی می‌کنیم جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ادامه گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان افغانستان روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان رزمایش مشترک برگزار کردند افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) تحلیلی بر نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان لیست نهایی تیم ملی فوتسال افغانستان برای جام ملت‌های آسیا اعلام شد سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن: فوتسال افغانستان پیشرفت باورنکردنی داشته است گزارش دیرهنگام فرماندهی مرکزی آمریکا از حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل معاون سفیر ایران در کابل: به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان هستیم پاکستان مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را آغاز کرد کرزی، عبدالله و جبهه مقاومت: حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود نصیراحمد فایق: افغانستان به کانون افراط‌گرایی تبدیل شده است ۱۲ هزار تبعه خارجی تحت پوشش بیمه پایه سلامت احتمال بارندگی و جاری شدن سیل در ۳۴ ولایت افغانستان (۲۵ فروردین) برنامه کامل بازی‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ + ساعت و تاریخ اقامه نماز عید سعید فطر در محله گلشهر (۲۲ فروردین ۱۴۰۳) + فیلم ابهام در زمان تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان حامد کرزی در پیام عیدی خود: پیشرفت افغانستان وابسته به آموزش و دانایی است تیم ملی فوتسال افغانستان در دیداری دوستانه به مصاف تاجیکستان می‌رود
سرخط خبرها

کارگردان سریال «هم‌سایه»: مهاجران افغانستانی افرادی باسواد و فهیم هستند

  • کد خبر: ۸۱۵۹۸
  • ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
کارگردان سریال «هم‌سایه»: مهاجران افغانستانی افرادی باسواد و فهیم هستند
کارگردان سریال «هم‌سایه» با بیان اینکه تلاش کرده است نگاه منفی به مهاجران افغانستانی را با این سریال تغییر دهد، درباره به تصویر کشیدن شخصیت‌های کاملا مثبت در این مجموعه و نگاهی که به افغانستانی‌ها داشته‌اند، توضیحاتی را مطرح کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ محمدحسین غضنفری، کارگردان سریال «هم‌سایه» درباره دشواری‌های ساخت این سریال در شرایط کرونا و همزمانی تولید آن با حوادث اخیر افغانستان و حساسیت‌های موجود به سؤالات خبرنگار ایسنا پاسخ داد.

کارگردان «هم‌سایه» در مورد ضرورت پرداختن به موضوعی درباره افغانستان در یک سریال و این که این اتفاق چقدر می‌تواند به بهتر شدن روابط مردم دو کشور کمک کند اظهار کرد: «نکته مهمی که در ساخت این سریال به آن تاکید شد و انگیزه من را برای ساخت زیاد کرد، نگاه نادرست بخش زیادی از جامعه ما به مهاجران افغانستانی بود که تلاش کردم این نگاه تغییر کند و به نوعی با این مهاجران همذات‌پنداری کردم. مثل خیلی از ایرانی‌هایی که در کشورهای دیگر به عنوان شهروند درجه دو به آن‌ها نگاه می‌شود و خیلی از آن‌ها از این موضوع ناراحت هستند.»

وی ادامه داد: «هدف اصلی این بود که بگوییم این آدم‌ها هم از خود ما هستند و این مرزهاست که ما را از هم جدا کرده است؛ به ویژه این که در فرهنگ و مذهب و زبان و خیلی از موارد دیگر اشتراکات زیادی داریم و این نگاه منفی، نگاه خوبی نیست.»

نگاهی که به افغانستانی‌ها در «هم‌سایه» شد واقعی بود؟

غضنفری درباره شخصیت‌های مهاجران افغانستانی سریال «هم‌سایه» که تا چه میزان مابه‌ازای بیرونی داشته و با واقعیت همراه است اظهار کرد: «شاید آمار دقیقی از مهاجران در کشورمان نداشته باشیم اما چیزی که می‌دانم به حدود ۴ میلیون نفر می‌رسد. بخش زیادی از این ۴ میلیون نفر، افراد تحصیل کرده‌ای هستند و حتی بیزینس دارند. در برخوردی که با خیلی از آن‌ها به واسطه ساخت سریال داشتم، احساس کردم که چقدر افراد باسواد و فهیمی هستند اما دیده نشده‌اند. ضمن این که ما به فیلمنامه و آن‌چه نوشته شده بود وفادار بودیم. شاید سوال شود که چرا ما قشر تحصیلکرده و باسواد را بیشتر به تصویر کشیده‌ایم اما در فیلمنامه آدم خوب و بد از این قشر داریم که رفته‌رفته در ادامه داستان با آن‌ها مواجه می‌شویم.»

چرا ایرانی‌ها منفی، افغانستانی‌ها مثبت؟

او درباره نقدی که پیرامون مثبت نشان دادن بیش از حد کاراکترهای افغانستانی در مقایسه با شخصیت‌های ایرانی می‌شود، توضیح داد: «برای قضاوت کردن کمی زود است؛ این‌گونه نبوده است. در قسمت‌های ابتدایی این اتفاق در شخصیت‌های افغانستانی و ایرانی دیده می‌شود اما در ادامه کار، بدمَن‌ها هم دیده خواهند شد و این‌گونه نیست که کاملا تصویری مثبت نشان دهیم. شخصیت‌های ایرانی هم که در کار دیده می‌شوند، سیاه و سفید و خاکستری هستند. البته سریال، قطعا ضعف‌هایی داشته و قائل به این نیستیم که کارمان بی‌نقص بوده است. می‌توانست بهتر از این باشد اما با توجه به شرایط موجود، مثل مربی فوتبال که باختش را به گردن می‌گیرد، اگر باختی وجود داشته باشد ما نیز آن را به گردن می‌گیریم.»

محوریت «هم‌سایه» اتفاقات اخیر افغانستان نبود

کارگردان «هم‌سایه» همچنین درباره تولید و پخش این سریال که همزمان با اتفاقات اخیر افغانستان صورت گرفت، اظهار کرد: «این موضوع کاملا اتفاقی بود و ما قبل از اتفاقات افغانستان تولید کار را شروع کردیم. ما خودمان حین کار نسبت به اتفاقات افغانستان که همزمان با تولید کارمان بود، ابراز تعجب کردیم. این همسو بودن، شاید برای خیلی‌ها سوال باشد و اینکه تلویزیون اقدام به ساخت چنین سریالی به دلیل این اتفاقات کرده است اما اصلا این‌طور نبود. ضمن این که از زمانی که کار تولید شد، قرار بر این بود که همان اواخر تابستان هم روی آنتن برود.»

غضنفری در پایان گفت: «موضوع افغانستان و آدم‌هایش جذاب است. آن‌ها قصه‌های جالبی دارند، خیلی جامعه بکر و نابی دارند. افغانستان، هم موضوعی جهانی است و هم این که قصه‌های عجیب‌وغریبی دارند و از زوایه دید جامعه‌ای که این قصه‌ها را لمس نکرده است، می‌تواند عجیب باشد.»

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->