افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی باران شدید در هرات (۲۲ اسفند ۱۴۰۲) + فیلم اوقات شرعی و ساعت‌اللیل به افق کابل در ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ هشدار سازمان ملی مهاجرت درباره یک پیامک دوشنبه، روز اول ماه مبارک رمضان در افغانستان طالبان: جمعیت افغانستان نزدیک به ۳۵ میلیون نفر است چاینکی؛ دیزی مردم افغانستان مراسم بزرگداشت قیام ۲۴ حوت مردم هرات در مشهد برگزار شد مراسم بهره‌برداری از دسترسی اصلی ایستگاه الندشت ۵۲ درصد زنان و دختران در افغانستان نیازمند کمک‌ هستند طالبان از دولت جدید پاکستان خواست انعطاف بیشتری در رابطه با مهاجران داشته باشد سفیر طالبان در بزرگداشت حکیم نظامی در دوحه حضور یافت
سرخط خبرها

ماجرای پوشش متفاوت دختر افغان در جلسه زنان حامی طالبان + عکس

  • کد خبر: ۸۰۷۹۵
  • ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
  • ۲
ماجرای پوشش متفاوت دختر افغان در جلسه زنان حامی طالبان + عکس
هرچقدر عکس‌های زنان حامی طالبان در دانشگاه کابل باعث تعجب شد، حضور یک خبرنگار زن افغانستانی با پوششی متفاوت از زنان سیاه‌پوش حاضر در تالار پیام‌های زیادی برای طالبان داشت، «لیمه هوتک» خبرنگار تلویزیون شمشاد از تجربه حضور در میان زنان سیاه پوش می‌گوید.

به گزارش شهرآرانیوز؛ آن روز، او تنهــا زنی بود که در بین برقع پوشــان طرفدار امارت اسـلامی، با لباســی متفاوت توی چشم می‌آمد. مانتوی زرد گلدار و روسری که انگار با کمی بی دقتی روی شانه انداخته شده، او را بین جمعیت زنان ســیاه پوش تالار از بقیه متمایز می‌کرد.

 

گفتگو با دختر افغان که با پوششی متفاوت در جلسه زنان حامی طالبان حضور داشت

 

«لیمه هوتک» خبرنگار ۲۲ ساله شبکه خبری شمشاد افغانستان و دانشجوی سال سوم رشته روابط بین‌الملل دانشگاه اســت که روز شنبه برای پوشش خبری در آن مراســم حاضر شده بود. لیمه حالا بعد از پنج ســال خبرنگاری، به طور موقت از چشــم طالبان پنهان شده، فیس‌بوک خود را بسته تا بابت این عکس معروف، خطری از سوی امارت اسـلامی او را تهدید نکند.

 

این خبرنــگار زن افغان می‌گوید؛ زنان طالب روز شــنبه در همان تالاری شعار دادند که یک ماه پیش در آن همایشی درباره نقش اقتصادی زنان برگزار شده بود.

 

او در گفتگو با روزنامه هفت صبح تعریف می‌کند که روز همایش، اطراف سالن را مردان سلاح به دســت طالبان پر کرده بودند و اجازه نمی‌دادند فیلمبرداران مرد وارد مراسم شوند.

 

گفتگو با دختر افغان که با پوششی متفاوت در جلسه زنان حامی طالبان حضور داشت

 

زنان امارت اسلامی کیستند؟ چه می‌خواهند و چه می‌گویند؟ برنامه چطور بود و چگونه برگزار شد؟

برای ما رســانه‌ها دعوتنامه آمــده بود. ما هم به همراه فیلمبردار در آن حاضر شــدیم. قرار بود برنامه ســاعت هشت ونیم صبح شروع شود ولی ۱۴:۳۰ شروع شد. طالبان به خاطر حضور مردان خبرنگار و کمرامن (فیلمبردار) اجازه اشتراک و خبررسانی به ما نمی‌دادند و من تنها خبرنگاری بودم که توانستم وارد سالن شوم. آخر سر بعد از جنجال‌های زیادی مراسم برگزار شد و انتهای مراسم اجازه دادند مردان فیلمبردار هم داخل سالن بیایند.

 

شما خبرنگار این مراســم بودید. آن‌ها چه می‌گفتند؟ خلاصه حرف‌شان چه بود؟

این خانم‌ها خودشان را نماینده زن افغانستان معرفی می‌کردند و هــزاران زنی که امروزه در خیابان‌ها تجمع می‌کنند را بــه نمایندگی قبول نداشــتند. آن‌ها با حقوق زنان موافق نیستند و پیرو طالبان هستند. نمی‌خواهند زنان در کابینه باشند. استقبال می‌کنند که زنان در پست‌های مدیریتی قرار نگیرند و حقوقی را می‌خواهند که ربطی به حقوق بشر نداشته باشد.

 

از ادبیات و کلام‌شان احساس کردید که آن‌ها تحصیل کرده بودند؟

بیشتر آن‌ها کم سواد بودند ولی دو خانم سخنران باسواد داشــتند که می‌گفتند به تازگی کالج را تمام کرده‌اند. درخواســت مصاحبه انفرادی ما را قبول نکردند و به همیــن خاطر چیز زیادی از آن‌ها نمی‌دانیم ولی شعارهایشان را یک نماینده می‌خواند و از بقیه می‌خواست که آن را تکرار کنند.

 

آن‌ها در تالار چند نفر بودند؟

این خانم‌ها ۳۰ تا ۳۵ نفر بودند.

 

چند ساله به نظر می‌رسیدند؟

نمی‌دانم. به نظر می‌رسید که آن‌ها سن متفاوتی داشتند ولی به خاطر پوشش‌شان مشخص نبود که نوجوانند، جوانند یا میانسال.

 

بین آن‌ها چه احساسی داشتید؟

به خاطر نگاه بدی که به من داشــتند احساس خطر می‌کردم.

 

گفتگو با دختر افغان که با پوششی متفاوت در جلسه زنان حامی طالبان حضور داشت

 

عکسی از آن مراسم بیرون آمد که به نظر رسید حداقل برخی از آن‌ها مرد هستند. این را تایید می‌کنید؟

آن‌ها تمام بدن خود را پوشانده بودند. دستکش‌های سیاه و نقاب داشتند. من ندیدم که کسی مرد باشد ولی ممکن است از میان آن‌ها برخی هم مرد بوده‌اند و ما متوجه نشده باشیم. آن‌ها طرفدار جمهوریت نبودند و آزادی نمی‌خواستند. من چیزی مبنی بر حمایت از حقوق زنان نشنیدم. آن‌ها می‌گفتند که زنان دوره قبلی باید از آن‌ها حمایت کنند. پنج سال است که من خبرنگارم و برنامه‌های زنان را پوشش می‌دهم. به مدارس، دانشگاه‌ها، سفارتخانه‌های زیادی رفتم ولی آن‌ها را تا امروز ندیده بودم. نمی‌دانستم که هستند؟ کجا زندگی می‌کنند؟

از روی لهجه یا کلامشان نمی‌شــد تشخیص داد که آن‌ها اهل روستا هستند یا شهر؟ یا اهل کدام شهر هستند؟ یک روز بعد از تجمع زنان تصاویری دیدیم که زنان جلال آباد (شهری پشتونشین در شرق افغانستان) به طرفداری از امارت اسلامی تجمع کردند. ممکن است آن‌ها هم اهل جلال آباد باشند.

 

قبل شما در آن تالار که زنان امارت اسـلامی حضور داشتند برای پوشش برنامه‌های خبری دیگر رفته بودید؟

۳۰ روز قبل از این برنامه، همایش دیگری برای خانم‌ها برگزار شده بود که آن را پوشش دادم. آن برنامه نمایشگاهی درباره دســتاورد‌های اقتصادی زنان بود که رسانه‌های خارجی هم آن‌ها پوشش دادند. آن مراسم بر رشد اقتصادی زنان تمرکز می‌کرد. زنان افغانستان زنان رنجدیده‌ای هســتند. تعداد زیادی از آن‌ها زنان بیوه یا دارای همسرانی از کارافتاده هستند که باید خودشان نیاز‌های خانواده را تامین کنند. اما ۳۰ روز بعد همه چیز تغییر کرد. هیچ پیشــرفتی دیده نمی‌شود. یک ناامیدی برای ما درست شده و خانم‌ها خود را ضعیف احساس می‌کنند. ۳۰ روز پیش مدارس و ادارات برای زنان باز بود، اما حالا مکتب‌ها مسدود شده است. آن‌ها زنان را بیرون کردند و این ما را نگران کرده است.

 

تا امــروز طالبان در شــبکه‌های تلویزیونی، دفاتــر مجلات و یا رسانه‌های تان حاضر شده‌اند یا در خیابان‌ها به خود شما تذکر داده‌اند؟

هفته اول که طالبان آمدند من مقابل سفارت کانادا و فرانسه رفتم تا گزارش تهیه کنم. میخواستم در این گزارش از مردم بپرســم که چرا میخواهند به خارج از کشور بروند؟ طالبان با فیلمبردار ما برخورد کردند و گفتند به زودی شما را محدود می‌کنیم و دیگر اجازه کار به زنان نخواهیم داد. فعلا حضور زنان خیلی کمتر دیده می‌شود، خانم‌ها دیگر نمی‌توانند برایمان کلیپ بفرستند و آن آزادی که در کار داشتیم دیگر نداریم. همچنین طالبان گفته که با حضور خبرنگاران نشست خبری برگزار نخواهد کرد.

 

بعد از انتشار گسترده یک عکس که شما را با پوششی متفاوت در تجمع زنان طرفدار طالبان نشان می‌دهد از روز شنبه، تهدیدی دریافت کردید؟

وقتی همکارانم تصویرم را منتشر کردند دیدم که از سوی طالبان تهدید می‌شوم. کامنت‌های طالبان را در توئیتر و فیس‌بوک و زیر عکس‌هایی که همکارانم از من گذاشتند دیدم و به همین خاطر فعلا در خانه مانده‌ام. در سوشال مدیا (شبکه‌های اجتماعی) احساس خطر کردم و به همین خاطرم فیس‌بوکم را بستم.

 

منبع: روزنامه هفت صبح

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
شعیب خراسانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
0
0
این عکس ها گمان نمی کنم درست باشد زنان سنتی افغانستان چادر مشکی سر نمی کنند. طالبان هم کسی را ملزم نمی کنند مشکی بپوشند. مگر سوغاتی ایران باشد
میرمحسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
0
0
کاش هرگز استان افغانستان وهرات ازایران جدانمیشدخداازباعث وبانیش نگزره که اینگیلیس باعث جداییش شد یک عمرسسب بدبختی مردم افغانستان شدوآرزو دارم همین حالا هم افغانستان و به ایران بپیونده
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->