فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

درباره کتاب «پس از بیست سال» و تحسین رهبری از آن

  • کد خبر: ۸۱۹۱۷
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
درباره کتاب «پس از بیست سال» و تحسین رهبری از آن
«رمان عاشقانه جذاب تاریخی قوی» تعبیری بود که رهبر انقلاب پس از مطالعه «پس از بیست سال»، برای این اثر جاودانه به کار بردند. قصه‌ای از دل تاریخ که سعی دارد فضای حاکم بر جامعه مسلمین در بیست سال منتهی به شهادت امام‌حسین (ع) را به گونه‌ای شرح دهد که پاسخی باشد برای یک زخم کهنه؛ «به‌راستی چرا حسین را کشتند؟.»

صالح مدرس‌زاده‌ | شهرآرانیوز - «رمان عاشقانه جذاب تاریخی قوی» تعبیری بود که رهبر انقلاب پس از مطالعه «پس از بیست سال»، برای این اثر جاودانه به کار بردند. قصه‌ای از دل تاریخ که سعی دارد فضای حاکم بر جامعه مسلمین در بیست سال منتهی به شهادت امام‌حسین (ع) را به گونه‌ای شرح دهد که پاسخی باشد برای یک زخم کهنه؛ «به‌راستی چرا حسین را کشتند؟.»

به عقیده من، وجه تمایز این کتاب از سایر رمان‌های تاریخی، همان عاملی است که «مختارنامه» را یک سر و گردن از بقیه مجموعه‌های تلویزیونی بلندتر کرده است. «هنر روایتگری»، آن عنصری است که خوانندگان «پس از بیست سال» را مجاب می‌کند ۷۵۰ صفحه را مشتاقانه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مطالعه کنند.

برخلاف بسیاری از رمان‌ها، هنر نویسنده در اضافه‌کردن یک عشق سوزان به قصه، برای جذب مخاطب نیست؛ بلکه هنر اصلی سلمان کدیور، تصویرسازی جزئیات رذایل و نیرنگ‌های معاویه و بنی‌امیه در حساس‌ترین روز‌های تاریخ، از زبان کسی است که در سپاه معاویه شمشیر می‌زند!

حالا چشمانت را ببند و جذابیت چنین روایتی را تصور کن. «صفین» و حوادث و اتفاقات مهمش در این قرائت چگونه فهم خواهد شد؟ عمار و مالک اشتر چگونه در ذهنت باز تعریف می‌شوند؟ در یک کلام، آنچه نسبت‌به این بیست سال مهم تاریخ اسلام (صفین تا کربلا) می‌دانستی، قطعا رنگ‌وبوی دیگری خواهد گرفت.

مهم‌ترین نقد به کتاب حاضر، نام نویسنده است! سایه مواضع سیاسی سلمان کدیور که از چهره‌های عدالت‌خواه و رک‌گوی سپهر سیاست ایران است، روی کتاب ارزشمندش خیلی سنگینی می‌کند؛ اتفاق ناخوشایندی که درباره آثار بسیاری از نویسندگان چیره‌دست دیگر هم رخ داده و یک حساسیت - به تمامی- ساختگی و بی‌ریشه است.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->