۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد
سرخط خبرها

مشارکت شهروندان پیش نیاز تحقق شفافیت

  • کد خبر: ۸۲۸۰۳
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
مشارکت شهروندان پیش نیاز تحقق شفافیت
هاشم دائمی، رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در بحث شفافیت نیاز به مشارکت پویای شهروندان داریم.

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در بحث شفافیت نیاز به مشارکت پویای شهروندان داریم. اگر مشارکت مردم در پروژه‌ها و در همه رویداد‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شهرداری ملموس باشد، سامانه‌ها به عنوان ابزاری در راستای آسان سازی فرایند شفافیت در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

هاشم دائمی در گفتگو با خبرنگار ما، افزود: رویکرد شورای ششم به موضوع شفافیت و جلوگیری از فساد، رویکردی قوی و محکم است. در موضوع شفافیت، شعار‌های سال‌های قبل و نمایندگان پیشین به صورت عملیاتی اجرایی خواهد شد.

ناکارآمدی مدیریت شهری به ضرر مردم است

وی با بیان اینکه شفافیت محور‌های ویژه خود را دارد و در این حوزه باید به فرایند‌های داخلی و خارجی با هم توجه کرد، ادامه داد: از آنجا که عملکرد شهرداری به صورت مستقیم در زندگی مردم تأثیر دارد، اگر شهرداری‌ها ناکارآمد باشند، زندگی روزمره مردم دچار اختلال می‌شود.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: برای جلوگیری از وقوع ناکارآمدی در شهرداری ها، بخش شفافیت در شهرداری‌ها یکی از عوامل مهم کارآمدی معرفی می‌شود؛ بنابراین باید به دنبال مصادیق شفافیت باشیم.

دائمی در بیان مصادیق شفافیت در بدنه شهرداری مشهد اظهار کرد: شفافیت در بودجه، شفافیت در طرح‌های تفصیلی، عملکرد مالی و قراردادها، میزان واقعی مشارکت مردم در پروژه‌های مردمی و همکاری بین شهرداری‌ها از مصادیق شفافیت است که نشان می‌دهد ما تا چه اندازه به پارلمان شهری اعتقاد داریم.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: سامانه‌هایی مانند سامانه فاش و سامانه ناظر بر عملکرد مسئولان و پرسشگری مردم تعریف شده است و در این راستا باید از خود بپرسیم که این سامانه تا چه اندازه توانسته است باعث کاهش فساد شود.

دائمی افزود: از خود بپرسیم به عنوان مثال در بخش پروژه‌های شهری، وضعیت حمل ونقل عمومی به چه میزان در راستای رفاه و آسایش و رونق کسب وکار مردم موفق عمل کرده است.

وی تصریح کرد: شفافیت یعنی اینکه این گونه موارد را هم به وضوح برای شهروندان مشخص کنیم. زیرا حوزه‌های شهری هم در زندگی مردم تأثیر مستقیم دارد. رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر مشهد افزود: اینکه درآمد‌های شهرداری از کجا کسب می‌شود و بیشترین درآمد از چه راهی است و چرا تاکنون مطالعه دقیقی در این باره صورت نگرفته است، همه می‌تواند به جاری شدن موضوع شفافیت کمک کند.

ضرورت شفافیت در حوزه درآمد‌ها

دائمی گفت: مردم باید متوجه شوند که شفافیت در حوزه درآمدی شهرداری‌ها یک اصل اساسی است و شورای شهر درباره مجموعه مدیریت شهری در این رابطه توجه جدی دارد. شفافیت در عملکرد، مبتنی بر برنامه ها، شعار‌ها و اهداف ماست.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: شفافیت در عملکرد اعضای شورای شهر یک اصل گریزناپذیر است. اگر اعضای شورا درباره اهداف و راهبرد‌های خود تا پایان ۴ سال شفافیت لازم را نشان دهند، نگاه مردم درباره حاکمیت و عملکرد مدیریتی شهر مثبت خواهد شد.

دائمی درباره بسترسازی مناسب برای بروز شعار شفافیت نیز گفت: شعار شفافیت در دل خود هوشمندی را بیان می‌کند. سامانه‌هایی نظیر فاش می‌توانند در راستای بروز شفافیت ابزار کمکی باشند، اما بی شک این ابزار کافی نیست.
وی همچنین از عملیاتی شدن عنصر شفافیت در دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد خبر داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->