نقدی بر وضعیت کنونی شعر آئینی | احساسات و گریه در شعر سوگ‌محور باید همراه محبت ولایت و شعور باشد برگزاری نشست انتقال تجربه با حضور عادل تبریزی در سینما هویزه مشهد شعر افشین علا خطاب به رژیم صهیونی | عاقبت بیت‌المقدس را رها خواهیم کرد فریبرز عرب‌نیا: ترجیح می‌دهم در کنار مردم کشور عزیزم باشم + فیلم سریال محرمی «جایی برای همه» روی آنتن شبکه دو + زمان پخش آمار فروش سینماها در روزهای جنگ بین اسرائیل و ایران اکران سیار فیلم‌های کودکانه در مشهد کارگردان فیلم بعدی «جیمز باند» مشخص شد «کاتیا فولمر» ایران‌شناس آلمانی درگذشت فصل پایانی سریال «اسکویید گیم» در راه است تکرار سریال «مختارنامه» از شبکه آی‌فیلم (محرم ۱۴۰۴) + زمان پخش قدردانی سخنگوی پلیس از اصحاب قلم در دوران جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران | عزیزان رسانه، گل کاشتید، دستانتان را می‌بوسم برنامه‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد برای جبران خسارات گروه‌های موسیقی و نمایشی اجرای باشکوه ارکستر سمفونیک تهران در میدان آزادی حسام خلیل‌نژاد، بازیگر سینما و تلویزیون: اگر امروز هنری هست، میراث شهیدان است فیلم‌های آخر هفته تلویزیون (۵ و ۶ تیر ۱۴۰۴) + شبکه و زمان پخش سیمای محرم ۱۴۰۴ | معرفی برنامه‌های ویژه تلویزیون همراه با زمان پخش چرا توزیع سریال «شکارگاه» به تعویق افتاد؟
سرخط خبرها

در اهمیت زیارت امام شهید خراسان

  • کد خبر: ۸۳۰۰۴
  • ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶
در اهمیت زیارت امام شهید خراسان
سعید طاوسی مسرور - عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

حاکم نیشابوری (۳۲۱ – ۴۰۵)، از کبار علمای اهل تسنن، در کتاب تاریخ نیشابور از «ابوالحسن امام شهید»، علی بن موسی الرضا (ع)، چنین نقل کرده است: «هرکس با وجود دوری مرقدم به زیارت من بیاید، روز قیامت در ۳ جا به فریادش می‌رسم و او را از ترس نجات می‌دهم؛ وقتی نامه اعمال را به دست راست و چپ می‌دهند، هنگام عبور از صراط و نزد میزان یعنی سنجش اعمال.»

در این باره ۲ نکته درخور توجه و دقت است: اول اعتقاد حاکم نیشابوری به شهادت امام رضا (ع) است که برخی در آن تشکیک می‌کنند، اما برخلاف نظر آنان، شهادت آن حضرت فقط در منابع شیعی مطرح نشده است، بلکه علاوه بر منابع شیعه، برخی علمای بزرگ اهل تسنن نیز به آن تصریح کرده اند که علاوه بر حاکم نیشابوری، برای نمونه می‌توان به نوشته ابن حبان بُستی (درگذشته ۳۵۴) در کتاب الثقات اشاره کرد که علت درگذشت امام (ع) را شربتی می‌داند که مأمون به آن حضرت نوشانید.

نکته دوم هم درباره روایتی است که حاکم از آن حضرت نقل کرده است. در تاریخ نیشابور سند این روایت ذکر نشده، اما دیگرعالم نامدار اهل تسنن، جوینی خراسانی (درگذشته ۷۲۲) در کتاب فرائد السمطین، سند این روایت حاکم را آورده است. مشابه این حدیث از نظر سند و متن در منابع معتبر شیعه ازجمله در کتاب من لایحضره الفقیه و عیون اخبار الرضا (ع) و با سندی دیگر و اضافاتی اندک در متن در کامل الزیارات و تهذیب الاحکام آمده است.

ملامحمدتقی مجلسی مشهور به مجلسی اول (درگذشته ۱۰۷۰) و فرزندش علامه محمدباقر مجلسی (درگذشته ۱۱۱۰)، هردو سند این روایت را معتبر دانسته اند. علامه حلی (درگذشته ۷۲۶) در کتاب تحریر الأحکام و شهید اول (درگذشته ۷۸۶) در کتاب الدروس الشرعیة فی فقه الامامیة در بیان استحباب مؤکد و ثواب فراوان زیارت امام رضا (ع) به این روایت استناد کرده اند.

درباره اهمیت و فضیلت زیارت امام رضا (ع) روایات دیگری هم در دست است که برای نمونه می‌توان به روایات منقول از حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) که شیخ صدوق (درگذشته ۳۸۱) در کتاب عیون اخبارالرضا (ع) نقل کرده است، اشاره کرد.

حضرت عبدالعظیم از امام جواد (ع) چنین نقل کرده است: «برای زائران پدرم در توس که عارف به حق او باشند، بهشت را از طرف خدای تعالی ضمانت کردم.» در روایت دیگری به نقل از ایشان آمده است که امام جواد (ع) فرمود: «هرکس پدرم را زیارت کند و به او اذیتی از باران یا سرما و گرما برسد، خدا بدنش را بر آتش حرام خواهد کرد.»

در روایت دیگری هم آمده که ایشان از امام هادی (ع) چنین شنیده است: «اهل قم و اهل آبه (شهری بین قم و ساوه که به آن آوه هم می‌گویند) آمرزیده هستند. زیرا به زیارت جدم علی بن موسی الرضا علیه السلام در توس می‌روند. هرکس ایشان را زیارت کند و در راه، قطره‌ای از آسمان به او برسد، خدا بدنش را بر آتش حرام خواهد کرد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->