ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس
سرخط خبرها

قانون گذاری برای حمایت یا تحدید برای محدود کردن فضای مجازی

  • کد خبر: ۸۳۸۱۲
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
قانون گذاری برای حمایت یا تحدید برای محدود کردن فضای مجازی
این روزها طرح «قانون حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی» اخبار زیادی را به خود اختصاص داده است و حتی فضای مجازی تحت تاثیر این طرح قرار گرفته است. در این گزارش به نظر موافقان و مخالفان این طرح پرداخته‌ایم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ طرح «قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» در کشاکش آرای موافقان و مخالفانش همچنان پیش می‌رود.

در شرایطی که شمار امضاکنندگان نامه سرگشاده به رئیس مجلس در کارزار «مخالفت با طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی»، از یک میلیون نفر گذشته است، نخستین جلسه کمیسیون مشترک طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی در بهارستان در روز دوشنبه ۱۹ مهر برگزار شد.

در نخستین جلسه این کمیسیون، رضا تقی پور به عنوان رئیس کمیسیون، علی یزدی خواه و حجت الاسلام حسن نوروزی به عنوان نواب اول و دوم رئیس، لطف ا... سیاهکلی به عنوان سخنگوی کمیسیون و همچنین بیژن نوباوه و مهرداد ویس کرمی به عنوان دبیر اول و دوم کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی، تعیین شدند.

همچنین مقرر شد که نخستین جلسه کمیسیون مشترک برای بررسی ابعاد این طرح، روز یکشنبه هفته آینده، ۲۵ مهر تشکیل شود. قرار است نمایندگان عضو کمیسیون مشترک، ابعاد طرح «قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» را که با هدف تنظیم و قانون گذاری خدمات پایه کاربردی فضای مجازی در کشور و به پیشنهاد نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس تهیه شده است، در مدت حدود پنج ماه، برای اجرای آزمایشی در کشور بررسی و تصویب کنند.

مخالفان طرح چه می‌گویند؟

امضاکنندگان نامه سرگشاده به رئیس مجلس در کارزار «مخالفت با طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی»، که در میانشان صاحبان کسب وکار‌ها هم حضور دارند، بر این نظرند که این طرح برای دسترسی آزاد به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، زیان بار است. معترضان طرح همچنین آن را «آسیب زننده و غیرکارشناسی» می‌دانند.

پیش از این نیز انجمن تجارت الکترونیک تهران در نامه‌ای به رئیس مجلس، تصویب این طرح را موجب نارضایتی و بی اعتمادی کاربران به ارائه دهندگان داخلی دانست که درنهایت باعث فشار بیش ازپیش به اقشار مختلف جامعه و کسب وکار‌های خرد و به خطرافتادن بقای این کسب وکار‌ها می‌شود. اما دامنه انتقادات به این طرح، گسترده‌تر از این است و جنبه‌های دیگری را نیز شامل می‌شود.

در یک نمونه، حجت الاسلام احمد مازنی، نماینده سابق مجلس، در گفتگو با «ایلنا»، در ارزیابی چرایی مخالفت‌ها با طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، گفت: جامعه به نیت طراحان طرح صیانت اعتماد ندارد. این بی اعتمادی ناشی از چیست؟ این بی اعتمادی ناشی از آن است که اشخاصی که به دنبال تصویب طرح صیانت هستند، هدفشان از این طرح، کنترل مخالفان جناحی است. این طرح برای حذف رقیب در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در این طرح، نمایندگان برای فضای سایبری مدیریتی تعریف کردند و این مدیریت را به سمت ستاد کل نیرو‌های مسلح بردند که این موضوع همیشه مورد انتقاد بوده است؛ زیرا تنها بخشی از این فضا به نیرو‌های مسلح مربوط می‌شود، نه همه آن. فضای مجازی صرفا یک امر نظامی نیست که مدیریت آن را در اختیار یک مجموعه نظامی قرار دهند. نظامی کردن مدیریت فضای سایبری به افزایش بی اعتمادی دامن می‌زند.

قانون گذاری به جای صیانت و فیلترینگ

حجت الاسلام حسن نوروزی، نایب رئیس دوم کمیسیون مشترک طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی، درباره کارکرد این طرح به «موج» گفت: طرح مذکور، صیانت نیست و بحث فیلترینگ را در خود ندارد؛ بلکه حمایت از کاربران در فضای مجازی، پلتفرم‌ها و سامانه‌های داخلی است. کمیسیون مشترک طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی هم از افراد فرهیخته‌ای تشکیل شده است که به خواسته مردم در این طرح توجه خواهند کرد؛ زیرا بنا داریم هم به صورت قانونی و هم نظارتی، فضای مجازی را تقویت کنیم.

همچنین بیژن نوباوه، دبیر اول کمیسیون مشترک طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی، در پاسخ به منتقدان این طرح به «برنا» گفت: کسانی که به این طرح هجمه‌هایی وارد می‌کنند، قطعا یا اصلا طرح را نخوانده اند و اطلاعی از آن ندارند یا کسانی هستند که در پازل دشمن بازی می‌کنند و به دنبال این نیستند که قانونی برای اینترنت شکل بگیرد؛ زیرا می‌خواهند ضدقانون عمل کنند و افراد آزادی هستند که فساد و فحشا ایجاد می‌کنند؛ به همین دلیل با این طرح مخالفت می‌کنند. افراد نگران این طرح بدانند که اینترنت ربطی به این قانون ندارد.

در همین راستا، حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز به «ایسنا» گفت: متأسفم که برخی در خارج و برخی در داخل با این ادعا که قرار است با این طرح، دست به فیلترینگ بزنند و محدودیت ایجاد کنند، سیاه نمایی کردند تا جمعیتی از خودی‌ها و غیرخودی‌ها به این طرح حمله کنند. از دشمنان که انتظار نیست، ولی از دوستان این توقع وجود داشت که حداقل طرح را ملاحظه کنند. این طرح به هیچ عنوان به موضوع فیلترینگ اشاره ندارد، بلکه بیشتر صحبت بر سر مدیریت پلتفرم هاست.

شفافیت برای حساسیت زدایی از طرح صیانت؟

مهرداد ویس کرمی، دبیر کمیسیون مشترک طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، درباره اینکه مذاکرات کمیسیون متبوع وی به صورت علنی به مردم گزارش خواهد شد یا نه، به «ایسنا» گفت: با توجه به حساسیت‌هایی که در این حوزه در جامعه وجود دارد، اعضای کمیسیون همچنان بر شفافیت مذاکرات کمیسیون تأکید دارند.

بر همین اساس این احتمال وجود دارد که گزارش مستمری از مذاکرات جلسه از سوی سخنگوی کمیسیون و در غیاب وی توسط رئیس یا نایب رئیس اول کمیسیون به سمع و نظر مردم برسد؛ البته این موضوعات هنوز به تصویب اعضای کمیسیون نرسیده است؛ زیرا کمیسیون فعلا یک جلسه خود را پشت سر گذاشته و در آن جلسه هم صرفا به انتخابات اعضای هیئت رئیسه پرداخته شده است. این پیشنهاد مطرح است که مذاکرات کمیسیون از طریق درگاه اینترنتی مجلس شورای اسلامی پخش شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->