آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها از مرز ۲۴۰۰ نفر گذشت (اسفند ۱۴۰۲) مهر تردد دانشجویی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ اسکان موقت نوروزی فرهنگیان در ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی به محیط‌زیست وارد کرد توماج صالحی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد نجات نوزادی بی پناه در یک شب زمستانی در پارک مشهد + فیلم بخشی از معوقات فرهنگیان تا انتهای سال و بخشی دیگر تا ۶ فروردین ۱۴۰۳ واریز می‌شود شیر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد احتمالا سرطان دارد اعتراض۲۷۲ هزار معلم به رتبه‌بندی پذیرفته شد | معلمان هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند مشهد و کربلا رکورد دار پروازهای نوروزی ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا در مشهد مقدس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) معدوم‌سازی ۵۰۰ تُن غذای فاسد در طرح سلامت نوروزی ۳ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی از فروش بلیت منع شدند + اسامی قتل هولناک زن گمشده به خاطر یک گردنبند و ۶ النگوی طلا در تهران چرا نباید برای سفره هفت‌سین ماهی قرمز بخریم؟ واریز ۳ میلیون تومان به حساب خانواده زندانیان تهران تیراندازی در یک عروسی ۱۳ نفر را راهی بیمارستان کرد آب و هوای شهرستان‌های خراسان رضوی در ۱۰ روز اول تعطیلات چه وضعیتی دارد؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) ۲۹ اسفند آخرین مهلت بخشودگی جرایم فاقد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت اعلام زمان ثبت‌ نام ۵ آزمون مهم ۱۴۰۴
سرخط خبرها

۵ خاصیت مهم پوست پرتقال + روش استفاده

  • کد خبر: ۸۳۸۷۳
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
۵ خاصیت مهم پوست پرتقال + روش استفاده
پوست پرتقال که اکثر افراد آن را در سطل زباله می‌ریزند فواید بسیار زیادی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، زمانی که ما پرتقال می‌خوریم، بسیاری از ما پوست آن را دور می‌اندازیم و تصور می‌کنیم پوست آن، غیر قابل خوردن است. اگرچه پوست پرتقال طعم تلخی دارد، اما شما می‌توانید آن را به شماری از دستورالعمل‌های غذایی تان اضافه کنید.

در حقیقت، پوسته بیرونی این میوه سرشار از مواد مغذی و مواد دیگری است که می‌تواند به تقویت بدن شما کمک کند. برای اینکه درک بهتری از این مسئله پیدا کنید، شما را با مزایای پوست پرتقال برای سلامتی آشنا می‌کنیم:

۱- مقابله با التهاب و رادیکال‌های آزاد

بدن شما همواره در معرض مواد گوناگونی است که می‌تواند به سلامت ما آسیب برساند. بهترین مثال آن نیز «رادیکال‌های آزاد» موجود در اطرافتان از جمله در غذاهایتان است. همانطوری که می‌دانید این مولکول‌های ناپایدار قادر هستند تا سلول‌ها و «دی ان ای» شما را تخریب کنند و سبب ایجاد ناراحتی‌های مختلفی به مانند سرطان، دیابت و التهاب مزمن شوند. برای مقابله با رادیکال‌های آزاد، متخصصان پیشنهاد می‌کنند غذا‌هایی که سرشار از «آنتی اکسیدان» هستند را در وعده روزانه تان بگنجانید.

پوست پرتقال حاوی «پلی متوکسی فلاون» (polymethoxyflavones) است که می‌تواند تأثیرات منفی رادیکال‌های آزاد را متوقف کند. اما این همه ماجرا نیست. این نوع ترکیبات همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطانی است که می‌تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند.

۲- سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید

مانند لیمو، پرتقال نیز از منابع غنی ویتامین سی (C) به حساب می‌آید، پوست پرتقال نیز غنی از ویتامین سی به شمار می‌رود. استفاده از این ماده مغذی خاص با تقویت سلول‌های ایمنی بدن، به جلوگیری از سرماخوردگی معمول یا آنفلوانزا کمک می‌کند.

علاوه بر این، شما می‌توانید ویتامین A که آن نیز از مواد مغذی ضروری برای بدن است و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد را از پوست این میوه دریافت کنید؛ بنابراین، یکی از ارزشمندترین فواید پوست پرتقال، تقویت دفاع بدن در برابر مواد مضر و میکروارگانیسم‌های بیماری زا است.

۳- جلوگیری از بیماری‌های قلبی

جدای از پیشگیری از سرماخوردگی، مصرف پوست پرتقال می‌تواند به سلامت قلب شما کمک کند. این مسئله نیز به دلیل ترکیب‌های «هسپریدین» (Hesperidin) و «نوبیلتین» (Nobiletin) موجود در پوست این میوه است. به طور کلی، این ترکیبات نه تنها قادر به کاهش التهاب در بدن شما هستند، بلکه با تثبیت فشار خون و پایین آوردن سطح کلسترول بد می‌توانند از مشکلات رایج قلبی جلوگیری کنند.

۴- مناسب برای ریه‌های شما

با مشکلاتی نظیر آلودگی که امروز در بسیار از مناطق جهان وجود دارد، ذرات مضر ریز در هوا ممکن است ریه‌های شما را اذیت کرده و سبب آلودگی ریه‌ها شوند و مشکلات تنفسی نظیر سرفه و یا سرماخوردگی را به بار آورند.

یکی از مزایای خوب پوست پرتقال، پاکسازی و تقویت ریه هاست. به شکل کلی، پوست این میوه خوراکی، دارای ترکیباتی است که می‌تواند بلغم (مخاط چسبناک) را تجزیه و دفع کند.

شما می‌توانید یک دمنوش تهیه شده از پوست پرتقال را به عنوان درمانی طبیعی برای آلرژی‌ها بنوشید. دلیل اصلی آن هم وجود موادی در پوست پرتقال است که می‌تواند سوزش را کاهش داده و از ترشح هیستامین در بدن جلوگیری کند.

۵- سلامت گوارش خود را بهبود بخشید

همانطوری که می‌دانید، شمار زیادی از محصولاتی که طعمی تلخ دارند مانند پوست مرکبات، می‌توانند توانایی بدن شما را برای تجزیه غذا افزایش دهند. اما غیر از این، مورد دیگری هم هست. پوست پرتقال سرشار از فیبر به مانند «پکتین» و «همی سلولز» است. پکتین یک فیبر محلول است که می‌تواند پاکسازی روده‌ها کمک کند. از سوی دیگر، «همی سلولز» که یک فیبر نامحلول است، حرکت روده‌ها را تحریک می‌کند و از یبوست جلوگیری می‌کند.

بهترین روش استفاده از پوست پرتقال

اگرچه پوست پرتقال دارای خواص درمانی فراوانی است، اما زمانی که می‌خواهید از پوست مرکبات استفاده کنید، باید مراقب باشید. به خاطر داشته باشید که بسیاری از محصولات تازه دارای اثرات باقی مانده علف کش ها، آفت کش‌ها و دیگر مواد سمی بر روی پوست شان هستند. برای همین نیز لازم است تا قبل از مصرف، کاملا آن‌ها را بشویید. شما همچنین می‌توانید از محلول سرکه برای خلاص شدن از شر این مواد سمی استفاده کنید.

از سوی دیگر، پوست مرکبات دارای طعمی تلخ هستند که ممکن است سبب بی اشتها شدن شما شوند؛ بنابراین بهترین راه برای استفاده و لذت بردن از مزایای مختلف آن، این است که آن ریز کرده و روی سالاد و یا سس و دسر خود بپاشید.

منبع: بهداشت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->