آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها از مرز ۲۴۰۰ نفر گذشت (اسفند ۱۴۰۲) مهر تردد دانشجویی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ اسکان موقت نوروزی فرهنگیان در ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی به محیط‌زیست وارد کرد توماج صالحی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد نجات نوزادی بی پناه در یک شب زمستانی در پارک مشهد + فیلم بخشی از معوقات فرهنگیان تا انتهای سال و بخشی دیگر تا ۶ فروردین ۱۴۰۳ واریز می‌شود شیر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد احتمالا سرطان دارد اعتراض۲۷۲ هزار معلم به رتبه‌بندی پذیرفته شد | معلمان هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند مشهد و کربلا رکورد دار پروازهای نوروزی ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا در مشهد مقدس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) معدوم‌سازی ۵۰۰ تُن غذای فاسد در طرح سلامت نوروزی ۳ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی از فروش بلیت منع شدند + اسامی قتل هولناک زن گمشده به خاطر یک گردنبند و ۶ النگوی طلا در تهران چرا نباید برای سفره هفت‌سین ماهی قرمز بخریم؟ واریز ۳ میلیون تومان به حساب خانواده زندانیان تهران تیراندازی در یک عروسی ۱۳ نفر را راهی بیمارستان کرد آب و هوای شهرستان‌های خراسان رضوی در ۱۰ روز اول تعطیلات چه وضعیتی دارد؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) ۲۹ اسفند آخرین مهلت بخشودگی جرایم فاقد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت اعلام زمان ثبت‌ نام ۵ آزمون مهم ۱۴۰۴
سرخط خبرها

راه‌های تشخیص مرغ سالم + روش صحیح پخت آن

  • کد خبر: ۸۳۹۸۳
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
راه‌های تشخیص مرغ سالم + روش صحیح پخت آن
تشخیص مرغ سالم از ناسالم بسیار ساده می باشد پس اگر به سلامت خانواده خود اهمیت می دهید روش های تشخیص مرغ سالم و فاسد را یاد بگیرید.

به گزارش شهرآرانیوز، گوشت یکی از مهمترین مواد غذایی در سبد تغذیه‌ای هر خانواده ایرانی است و به مصرف گوشت سفید به دلیل ویژگی‌های خاص خود نسبت به گوشت قرمز توصیه بیشتری می‌شود. گوشت مرغ به دلیل دارا بودن نسوج نرم و هضم آسان، از نظر غذایی خوشمزه‌تر و مناسب‌تر از سایر گوشت هاست. در هنگام تهیه گوشت مرغ برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف باید نکاتی که در این بخش آورده ایم را رعایت کنید.

چه مرغی را بخریم سالم تره؟

مرغی را بخرید که وزن آن حدود ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ گرم باشد، زیرا این مرغ در بهترین وضعیت سلامت قرار دارد. از خرید مرغ‌های زیر وزن ۷۰۰ تا ۸۰۰ گرم اجتناب کنید، زیرا این مرغ‌ها بیمار بوده و به علت احتمال اختلال در رشد و ساختمان عضلانی نارس، قابل مصرف نیستند.

مرغی را بخرید که استخوان سینه آن بدون شکستگی، بیرون زدگی و ضرب خوردگی باشد.

مرغی را بخرید که پوست آن تازه، درخشنده، بدون تورم و خون مردگی بو چروکیدگی و پارگی اشد.

مرغی را بخرید که ماهیچه‌های ران و ساق و گوشت سینه مرغ برجسته و محکم باشد.

مرغی را بخرید که درهیچ قسمت‌های آن خون مردگی وجود نداشته باشد.

مرغی را بخرید که بوی نامطبوع نداشته باشد، هنگام خرید مرغ قسمت شکمی و زیر بال مرغ را بو کنید تا این قسمت‌ها بوی تعفن و گندیدگی ندهد.

مرغی را بخرید که پوست و بدن آن به رنگ زرد کهربایی باشد.

مرغی را بخرید که درون شکم مرغ آن فاقد از ته روده، تخمدان، مقعد، دل، جگر و طحال باشد. رنگ حفره شکمی باید به رنگ سفید یا متمایل به زرد و شفاف باشد. رنگ حفره شکمی در مرغ کهنه و فاسد متمایل به آبی و سبز است.

علت کبودی قسمت‌هایی از مرغ چیست؟

کبودی قسمت‌هایی از مرغ معمولا هنگام گرفتن مرغ بر اثر ماندن زیر دست و پای کارگران در مرغداری یا ارسال مرغ به کشتارگاه ایجاد می‌شود. برخی اوقات نیز دلیل خون مردگی در مرغ تنظیم نبودن سرعت خط کشتار، است. این مشکل در کشتارگاه اتفاق می‌افتد. کبودی و یا خون مردگی در هر بخش از گوشت مرغ وجود داشت آن را جدا کنید و سریعا دور بیاندازید.

علت سفید شدن گوشت برخی مرغ‌ها چیست؟

برخی کشتارگاه‌ها برای سفید شدن گوشت مرغ ها، آن‌ها را در آب‌های حاوی درصد بالایی از کلر قرار می‌دهند. بهترین رنگ برای مرغ خام، زرد کهربایی است.

علت طعم و بوی ناخوشایند برخی از مرغ‌ها چیست؟

طعم و بوی ناخوشایند برخی از مرغ‌ها که به صورت قطعه بندی شده یا درسته درون بسته‌های نایلونی عرضه می‌شوند نشانه فساد آن‌ها نیست و ممکن است به این دلیل باشد که مرغ در طول دوره پرورش دارو و برخی مواد را مصرف کرده باشد. یکی از دلایل طعم و بوی ناخوشایند برخی مرغ‌ها این است که آن‌ها در طول دوره پرورش از پودر ماهی استفاده می‌کنند. مرغی که بوی ترشیدگی و آمونیاک دارد مرغی فاسد است.

هنگام استفاده از مرغ این اشتباهات را نکنید:

گوشت در دمای اتاق می‌تواند باکتری‌های مضری را تولید کند و باعث بروز بیماری‌های مرتبط با غذا و مسمومیت‌های غذایی شود بنابراین مرغ را در آشپزخانه رها نکنید و آن را در فریزر نگهداری کنید.

    مرغ را به درستی ذخیره و نگهداری کنید.

    مرغ خام نیازی به شسته شدن ندارد. شستن مرغ باعث می‌شود باکتری‌های روی مرغ پراکنده شود و به سطح محیط اطراف بچسبد پس مرغ را نشویید و به طور مستقیم بپزید.

    مرغ را پس از طعم دار نمودن روی کانتر آشپزخانه برای مدت زمان طولانی رها نکنید. محیط گرم سبب رشد باکتری‌ها می‌شود. مرغ طعم دار شده را در ظرفی قرار داده و آن را در یخچال بگذارید.

    همه وسایلی که برای آماده سازی مرغ مورد استفاده قرار می‌دهید را خوب شستشو دهید و سپس از آن‌ها استفاده کنید.

    مرغ خام را نزدیک سایر مواد غذایی قرار ندهید.

    بعد از اینکه مرغ خام را آماده کردید چیزی را لمس نکنید و دست خود را بشویید.

مصرف جگر و پای مرغ و مرغ سالم با پوست مانعی ندارد؟

به علت استفاده‌ی بی رویه از واکسن‌ها و آنتی بیوتیک‌ها در پرورش صنعتی طیور و تجمع بازمانده‌ی دارویی آن‌ها در کبد، مصرف جگر مرغ توصیه نمی‌شود.

پوست مرغ نیز منبعی برای مواد دارویی است، بنابراین هنگام مصرف، ابتدا پوست مرغ را کنده و سپس آن را طبخ کنید. اگر از بهداشت، سلامت و ارگانیک بودن مرغ اطمینان دارید، پوست آن هم آلوده نیست و پخته شدنش همراه گوشت ضرری ندارد. در پوست مرغ چربی‌هایی وجود دارد که محل تجمع آلودگی است.

پای مرغ منبع غنی پروتئین، کلسیم و فسفر است و مصرف آن توصیه می‌شود.

چند بار در هفته مرغ بخوریم؟

افرادی که گوشت مرغ را خیلی دوست دارند و با ذائقه شان جور است، بهتر است در هفته حداکثر سه تا چهار بار بیشتر مرغ نخورند و از منابع دیگر پروتئینی مانند انواع حبوبات و سویا و... استفاده کنند.

روش صحیح پخت مرغ

کبابی کردن، سرخ کردن، بخارپز و آبپز کردن روش‌های مختلف برای پخت گوشت مرغ است. بهتر است گوشت مرغ را آبپز یا بخارپز کنید و از کبابی کردن مرغ روی سوخت‌های فسیلی مانند زغال بپرهیزید، زیرا چربی‌هایی که در گوشت و پوست مرغ وجود دارد، می‌سوزد و ترکیبات سرطان زا تولید می‌کند.

گوشت مرغ حداقل ۲۰ دقیقه در دمای حدود ۱۰۰ درجه بپزید. گوشت مرغ را در روغن سرخ نکنید. برای پخت گوشت از مایکروفر استفاده کنید، این روش پخت از روش‌های کبابی و سرخ کردن بسیار بهتر و سالم‌تر است.

 منبع: اقتصادآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->