۱۷۷ کشته و ۶۲۰۰ مجروح در تصادفات ۵ روز اول طرح نوروزی پلیس در جاده‌ها (۲۹ اسفند ۱۴۰۲) ۳۰۰ نیروی هلال احمر پوشش مراسم سال تحویل در حرم رضوی را بر عهده دارند آغاز سال نو در خراسان رضوی همراه با بارش باران فرماندار مهران: ۱۵ هزار زائر از مرز خارج شده‌اند | کندی حرکت مربوط به تعداد کم گیت‌های عراقی است آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها از مرز ۲۴۰۰ نفر گذشت (اسفند ۱۴۰۲) مهر تردد دانشجویی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ اسکان موقت نوروزی فرهنگیان در ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی به محیط‌زیست وارد کرد توماج صالحی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد نجات نوزادی بی پناه در یک شب زمستانی در پارک مشهد + فیلم بخشی از معوقات فرهنگیان تا انتهای سال و بخشی دیگر تا ۶ فروردین ۱۴۰۳ واریز می‌شود شیر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد احتمالا سرطان دارد اعتراض۲۷۲ هزار معلم به رتبه‌بندی پذیرفته شد | معلمان هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند مشهد و کربلا رکورد دار پروازهای نوروزی ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا در مشهد مقدس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) معدوم‌سازی ۵۰۰ تُن غذای فاسد در طرح سلامت نوروزی ۳ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی از فروش بلیت منع شدند + اسامی قتل هولناک زن گمشده به خاطر یک گردنبند و ۶ النگوی طلا در تهران چرا نباید برای سفره هفت‌سین ماهی قرمز بخریم؟ واریز ۳ میلیون تومان به حساب خانواده زندانیان تهران
سرخط خبرها

شرط صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان چیست؟ + جزئیات

  • کد خبر: ۸۴۶۱۸
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
شرط صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان چیست؟ + جزئیات
در حالی که براساس متن قانون منعی برای صدور گواهینامه رانندگی بانوان وجود نداشته و رانندگی موتورسیکلت قائم به جنسیت نیست؛ فعلا گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان ایرانی صادر نشده و نیروی انتظامی نیز به موضوع موتورسواری آن‌ها، روی خوش نشان نمی‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تاکنون هیچ پاسخ روشنی برای عدم صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان بیان نشده است ولی در عین حال ۵۰ درصد از جامعه، امکان استفاده یا حداقل راندن این وسیله نقلیه را ندارند.

براساس استدلال دیوان عدالت اداری، براساس متون قانونی، منعی برای صدور گواهینامه رانندگی بانوان وجود ندارد و از آنجا که پلیس تنها مرجع صدور گواهینامه محسوب می شود، موظف است که این مسئله را در مورد هر فردی اجرا کند.

گواهینامه موتورسیکلت بانوان

تاکنون که گره موتورسیکلت‌رانی بانوان ایرانی به صورت عملی باز نشده و فعلا شاهد هزارتویی از اخبار و حواشی مختلف بر سر این موضوع هستیم.

سردار محمد حسین حمیدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نیروی انتظامی برای بانوان گواهینامه موتورسیکلت صادر نمی‌کند، اظهار کرد: «برای ما زن و مرد فرقی نمی‌کند، ما طبق قانون رفتار می‌کنیم و سلیقه شخصی را در کار دخیل نمی‌کنیم»

وی افزود: «برخی سلیقه شان است، سلیقه خیلی‌ها این است که گواهینامه ندهند در سوی دیگر سلیقه خیلی‌ها هم اینگونه است که می‌گویند گواهینامه بدهید. ما می‌گوئیم هر چیز که قانون تکلیف کرد اجرا می‌کنیم.»

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: «در حال حاضر قانون این اجازه را به ما نداده است که بتوانیم برای بانوان گواهینامه صادر کنیم. هر وقت ضرورت ایجاب کرد که برای بانوان گواهینامه صادر شود و این موضوع از سوی جامعه نخبگانی ما به مجلس رفت و در قالب قانون مورد تصویب قرار گرفت و این قانون از سوی دستگاه‌های ذی ربط مورد تأیید قرار گرفت ما اقدام به صدور گواهینامه خواهیم کرد.»

سردار حمیدی ادامه داد: «پلیس به صورت شفاف اعلام کرده و موضوعات مرتبط با آن را هم هیچ گونه کتمانی هم نکرده است. ما می‌گوئیم هر چه قانون می‌گوید. یک گروهی می‌گویند گواهینامه به بچه‌ها هم بدهید. چه ۱۸ سال، حتی ۱۵ سال هم می‌شود گواهینامه داد. می‌گویند بچه من خیلی می فهمد و ما هم می‌گوئیم برو قانون آن را درست کن.»

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت:« خیلی‌ها هم هستند ممکن است سن شأن خیلی بالاتر باشد و ما تشخیص می‌دهیم این فرد نمی‌تواند گواهینامه بگیرد ولی قانون هست و باید به آن گواهینامه داد و به آن می‌گوئیم برو دوره‌ات را بگذران تا گواهینامه بدهیم.»

وی افزود: «پس ما سلیقه‌ای نمی‌توانیم رفتار کنیم. برای پلیس اعمال محدودیت شبانه، اعمال طرح ترافیک، تصادفات، اعمال قانون و هر چیزی که مستند به قانون است یک اصل محسوب شده و یک نقشه راه است.»

سردار حمیدی در پاسخ به این سوال که موضوع حذف گواهینامه برای دارندگان موتورهای تمام برقی به کجا رسیده است گفت: «در حال حاضر همه کسانی که وسیله نقلیه شان از حالت دوچرخه در می‌آید و تبدیل می‌شود به یک قدرت محرکه چه برقی و چه بنزینی باید برای راندن آن وسیله نقلیه گواهینامه بگیرد و این موضوع ربطی هم به حجم موتور وسیله نقلیه آنها ندارد.»

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ خاطرنشان کرد: «لذا اگر ما بخواهیم در این حوزه اظهارنظر کنیم راهور ناجا مجموعه فنی و مهندسی دارد و این مجموعه فنی در خصوص این قضیه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و مبنا را به صورت فراگیر اعلام خواهد کرد.»

وی افزود: «اینکه بگوییم قانون برای من که یک شهروند در شهر تهرانم باید با سایر افراد ساکن در یک شهر دیگر متفاوت باشد منطقی نیست. ما موضوعات را منعکس می‌کنیم به دوستان و آنجا هم کل کشور را جمع بندی می‌کنند و پس از بررسی‌های لازم موضوع را اعلام می‌کنند.»

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: معیار برای ما داشتن گواهینامه موتورسیکلت است. هر کسی گواهینامه موتورسیکلت داشته باشد می‌تواند با موتور رانندگی کند. در مورد موتورسواری بانوان موارد محدود نیز وجود دارد که با موتورسوار برخورد شده و وسیله‌نقلیه وی نیز توقیف شده است.

حسن قائمی نسب مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری در واکنش به خبر منتشره در رسانه ها مبنی بر الزام راهنمایی و رانندگی به صدور گواهی‌نامه موتورسیکلت برای بانوان به موجب رای دیوان عدالت اداری، اظهار کرد: «این رای، رای شعبه بدوی بوده و غیر قطعی است.»

گفته می‌شود نیروی انتظامی در مورد این رای تقاضای تجدیدنظر کرده و موضوع در حال طی فرآیند قانونی است.

معاون فرهنگی قوه قضاییه: موتورسواری اشکال شرعی ندارد/ احتمالا حکم دیوان عدالت اداری رد می ‌شود.

معاون فرهنگی قوه قضاییه در مورد حکم شرعی و قانونی دوچرخه و موتورسواری زنان اعلام کرد: «در فرهنگ اسلام، سوار زین شدن برای بانوان مکروه است اما حرام نیست. از طرف دیگر به زنان دستور داده شده کاملا با عفاف و حجاب در صحنه اجتماع ظاهر شوند. موتور سواری هیچ اشکال شرعی ندارد اما از منظر عفاف و حجاب، سوار شدن بر موتور ممکن است باعث شود تا حجاب خانم ها کمتر رعایت شود. خانمی از اصفهان برای دریافت گواهینامه تقاضا کرده است و حکمی هم از سوی دادگاه بدوی دیوان عدالت اداری صادر شده و این روزها بین مردم دست به دست می‌چرخد. قاضی محترم برداشتی کرده که اثبات شیء، نفی ماعدا نمی‌کند.»

وی ادامه داد: «من به احتمال قوی احتمال می‌دهم که این در تجدیدنظر رد خواهد شد. همچنان که مشابه این رای هم قبلا در دیوان صادر شده و به طور قطعی هم رد شده است. راهنمایی و رانندگی هم بر اساس این قانون نمی‌تواند گواهینامه صادر کند. اما اگر بعدها قانون تغییر کرد یا اصلاح شد، ایرادی ندارد. دولت وظیفه دارد تا شرایط سهل برای بانوان را ایجاد کند.»

احمد نوریان درباره صدور حکم یکی از شعب دیوان عدالت اداری مبنی بر لزوم صدور گواهینامه رانندگی برای بانوان موتورسوار گفت: «پلیس نه تنها در مباحث راهنمایی و رانندگی بلکه در همه موارد براساس قانون عمل می‌کند و در این مورد خاص نیز قانونی نداریم. باید مراجع مرتبط این موضوع را بررسی کنند و اگر به نتیجه رسیدند که صدور گواهینامه رانندگی برای بانوان موتورسوار لازم است، پلیس نیز براساس قانون اقدام خواهد کرد.»

وی ادامه داد: «این موضوع نیاز به شفاف‌سازی دارد اما پلیس در حال‌ حاضر به ‌دلیل اینکه صدور گواهینامه رانندگی برای بانوان موتورسوار در قانون نیامده است اقدامی در این خصوص نخواهد کرد.»

وی با بیان اینکه بیشتر مردم جامعه حجاب را رعایت می‌کنند، ادامه داد: «مردم ما از گذشته تاکنون نسبت به رعایت عفاف و حجاب حساس بودند و براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته مشخص شد که آحاد مردم حجاب را رعایت می‌کنند؛ ما نیز در نیروی انتظامی موظف هستیم با بدحجابان به‌ دلیل اینکه این اقدام جرم مشهود محسوب می‌شود برخورد کنیم.»

نوریان گفت: «پلیس طرح‌های مقابله‌ای خود با بدحجابان را هوشمندانه اجرا می‌کند و در این راه هرگز قائل بر درگیری نیست اما پلیس با افرادی که با اهدافی خاص اقدام به ناهنجاری کنند به ‌شدت برخورد می‌کند، چرا که سلامت اجتماعی جامعه باید حفظ شود.»

چند ماه پس از رسانه‌ای شدن ماجرای صدور گواهینامه موتورسیکلت سواری برای بانوان، مشخص شد که شعبه یک دیوان عدالت اداری با صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان مخالفت کرده است. رئیس دیوان عدالت اداری از صدور رایی مبنی بر مخالفت با صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان خبر داده است.

در همین زمان معاون فرهنگی قوه قضاییه از احتمال قانونی شدن موتورسواری زنان سخن گفته است. با توجه به گفته‌های وی دولت به شرط طراحی مناسب موتورسیکلت، لایحه‌ای را مبنی بر موتورسواری بانوان تحویل مجلس دهد، اگر این لایحه مورد تایید مجلس و شورای نگهبان قرار گرفت، موتورسواری بانوان هم مجاز خواهد شد.

منبع: دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->