سرخط خبرها

از دختران ارغوانی تا آموزش تندخوانی

  • کد خبر: ۸۵۷۰
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲
از دختران ارغوانی تا آموزش تندخوانی
از سوی فرهنگ‌سرای حجاب برای دانش‌آموزان در حال برگزاری است
فرامرزی - فرهنگ‌سرای حجاب طرح بزرگ «دختران ارغوانی» را با هدف ارتقای سلامت روان در بین دانش‌آموزان مدارس متوسطه دخترانه در منطقه ۲ شهر مشهد برگزار می‌کند.
مدیر فرهنگ‌سرای حجاب در این باره گفت: سلسله جلسات دختران ارغوانی با رویکرد سامان‌دهی اخلاقی، رفتاری، ایجاد روحیه امید، نشاط و شادابی از سوی این فرهنگ‌سرا آغاز شده است.
سمیرا راسخی‌نژاد بیان کرد: در اولین جلسه‌ای که از این طرح برگزار شد به بحث عزت نفس پرداخته شد و عزت‌نفس به عنوان مقدمه‌ای برای دستیابی به دیگر کمالات انسانی بیان شد. در این جلسه عزت‌نفس به عنوان یک نشانه برای رسیدن به دیگر ویژگی‌های والای شخصیتی مطرح شد. همچنین به نکاتی درباره هویت و خودباوری در میان جوانان پرداخته شد. در این جلسه ضمن آشنایی با شرکت‌کنندگان، پرسش و پاسخی درباره تعریف عزت‌نفس، مثال بارز در این‌باره و اهمیت عزت نفس در زندگی انسان مطرح شد.
وی ادامه داد: در این جلسه دانش‌آموزان آموختند که عزت‌نفس به عنوان اولین مشخصه یک انسان هدفمند مطرح است، در واقع بی‌نیازی یکی از نشانه‌های عزت‌نفس است. همچنین دانش‌آموزان با ذکر مثال تعاریف خود درباره عزت‌نفس را ارائه دادند. در ادامه بحث خودباوری و نشانه‌های شخصیت سالم بیان شد.
مدیر فرهنگ‌سرای حجاب افزود: هم‌نوع دوست بودن و استقلال فکری داشتن از جمله نشانه‌هایی بود که در این‌باره بیان شد. همچنین درباره نقش و اهمیت مشاوره و پرهیز از در میان گذاشتن مشکلات خانوادگی با افراد غریبه بین دانش‌آموزان صحبت شد. وی در ادامه افزود: در این جلسه درباره ملاک‌های دوستیابی و اهمیت ارتباط  فردی و جمعی نیز نکاتی مطرح شد.
راسخی‌نژاد بیان مشکلات عاطفی، شخصی، خانوادگی بین دانش‌آموزان و مشورت گرفتن از همکلاسی‌ها برای حل مشکلات را به عنوان یک معضل بزرگ در مدارس مطرح کرد و ادامه داد:  این موضوع مشکلات و آسیب‌های جدی تحصیلی و شخصیتی به بار خواهد آورد.

آتش‌نشان داوطلب
وی در ادامه به برگزاری دوره‌های آتش‌نشانی با همکاری سازمان آتش‌نشانی اشاره کرد و گفت: دوره آموزشی آتش‌نشان داوطلب در ۴ ساعت عملی و ۴ ساعت تئوری طی ۲ جلسه برگزار می‌شود. این دوره ویژه افراد در بازه سنی تا ۵۵ سال برگزار می‌شود. راسخی‌نژاد هدف از برگزاری این دوره آموزشی رایگان را  ارتقای فرهنگ ایمنی افراد جامعه در سطوح مختلف سنی دانست و ادامه داد: آشنایی شرکت‌کنندگان با دوره‌های آموزشی مقابله با حوادث مختلف و چگونگی انتخاب عکس‌العمل مناسب در برخورد با این حوادث، ترویج فرهنگ ایمنی در جامعه، به حداقل رساندن خسارت‌ها در حوادث مختلف، ترغیب شهروندان به آگاهی و پویایی در حوزه مسائل ایمنی و آتش‌نشانی از اهداف برگزاری این دوره آموزشی است.

دمنوش و آرامش
کارگاه رایگان دمنوش و آرامش دوره آموزشی دیگری بود که راسخی‌نژاد به آن اشاره کرد و گفت: هر هفته یکشنبه‌ها ساعت ۱۰ صبح در فرهنگ‌سرای حجاب این کارگاه برگزار می‌شود. در این دوره ضمن آشنایی با طرز تهیه انواع دمنوش‌های گیاهی آشنایی با خواص دمنوش‌ها و مزاج شناسی نیز تدریس می‌شود.

تند بخوانیم
تند‌خوانی، دوره آموزشی دیگری بود که مدیر فرهنگ‌سرای حجاب به آن اشاره کرد و افزود: این دوره طی ۴ جلسه در مدت زمان ۸ ساعت برای مخاطبان برگزار شد. همچنین سلسله جلسه‌های تندخوانی ویژه دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول دخترانه در مدارس ناحیه ۲ نیز برگزار خواهد شد. رویکرد اصلی این دوره تقویت حافظه، افزایش تمرکز، آموزش تکنیک‌های تند‌خوانی و مهارت‌های مطالعه است. مباحثی که در این دوره مطرح می‌شود شامل لزوم به دست آوردن مهارت مطالعه صحیح و تندخوانی، تاریخچه تندخوانی، شناخت عادت‌های اشتباه مطالعه، تمرینات و تکنیک‌های خط‌بری با سرعت بالا همراه با تندخوانی بدون درک، استفاده از تکنیک راهنما برای بالابردن سرعت مطالعه و از بین بردن عوامل کند‌خوانی، تمرین تقویت عضلات چشم و... است.
وی افزود: تمرین تندخوانی با درک نسبی و هماهنگی چشم و راهنمای مطالعه، آموزش روش مطالعه سه مرحله‌ای و اصولی، تمرین افزایش حوزه دید و تمرینات افزایش قدرت ذهن برای بالا بردن قدرت درک مطلب در مطالعه تمرین تندخوانی با درک نسبتا بالا، نکات طلایی برای رسیدن به بالاترین درک مطلب در مطالعه، تعیین هدف در مطالعه و آموزش مهارت انتخاب کلمات کلیدی و تمرین اسکن برای پیدا کردن سریع کلمات در متن، آموزش روش صحیح و اصولی مطالعه تمرین تندخوانی با درک بالا نیز در این دوره مطرح می‌شود.

جشن روز دانش‌آموز
وی ادامه داد: فرهنگ‌سرای حجاب به مناسبت روز دانش‌آموز مراسم جشن در مدرسه دخترانه عبدی برگزار کرد. این مراسم همراه با آیتم‌های شاد و مفرح و اجرای مسابقات و اهدای هدایا بود. همچنین در تاریخ ۱۳ آبان ویژه برنامه گرامی‌داشت روز دانش‌آموز همراه با آموزش استفاده بهینه آب با همکاری سازمان آبفا در مدرسه شیرینی‌سازان برگزار شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->