شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاظمی‌قمی در دیدار با حکمتیار، اوضاع منطقه و افغانستان را بررسی کردند سرمربی افغانستان: فردا با تمام توان مقابل تاجیکستان بازی می‌کنیم پخش زنده بازی افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ویدئو | حقابه هیرمند به کجا رسید؟ تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گلی زیبا و عجیب در لیگ قهرمانان فوتبال افغانستان ویدئو | جشن قهرمانی بازیکنان تیم ملی فوتسال افغانستان پس از صعود به مرحله بعد حریف تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ چه تیمی است؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و بحرین (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) صعود تاریخی تیم ملی فوتسال افغانستان به مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: امروز می‌خواهیم تاریخ‌سازی کنیم
سرخط خبرها

چلغوزه چیست و چه خواصی دارد؟ + عکس

  • کد خبر: ۸۵۸۵۳
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
  • ۱
چلغوزه چیست و چه خواصی دارد؟ + عکس
برخلاف تصور ما چلغوز یا چلغوزه (chilgoza pine)، نوعی درخت کاج است که در منطقه شمال غربی هیمالیا شامل شرق افغانستان و شمال پاکستان و شمال غربی هند می‌روید و منبع غذایی بسیار مهمی در این منطقه محسوب می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در روزهای گذشته «امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان در دیدار با وزیر خارجه چین به او چلغوزه هدیه داد. این درحالی است که در فضای مجازی این هدیه تریاک هلمند نام برده شده است.

چلغوزه چیست و چه خواصی دارد؟ + عکس

چلغوزه چیست؟

بلندی کاج چلغوزه بین ۱۰ تا ۲۰ متر است و معمولا دارای تاجی پهن و گسترده با شاخه‌هایی راست و کشیده استبلندی کاج چلغوزه بین ۱۰ تا ۲۰ متر بوده و معمولا دارای تاجی پهن و گسترده با شاخه‌هایی راست و کشیده و برگ‌های سوزنی است.

برخی از مردم کلمه‌ی چلغوز را دشنام می‌دانند، اما این دانه‌های خوشمزه یک نوع آجیل سودمند هستند که مغز آن‌ها شبیه به تخمه آفتابگردان بوده و طعمی مشابه بادام و پسته دارند.

این مغز دانه‌ها همچون تخمه آفتابگردان در پوسته‌ی چوبی قرار گرفته‌اند و تقریبا ۱۷-۲۳ میلی متر طول و ۵-۷ میلی متر عرض دارند.

چلغوز‌های قهوه‌ای رنگ که در پوسته چوبی مانند قرار دارند وقتی تفت و بو داده می‌شوند، سر باز کرده و مغز میوه از آن خارج می‌شود (برای ماندگاری بیشتر چلغوز، همیشه دانه‌ها را با پوسته ذخیره می‌کنند).

چلغوزه چیست و چه خواصی دارد؟ + عکس

خطر انقراض کاج چلغوز

درخت چلغوز (در فارسی چلغوزه از چهل غوزه به معنای چهل دانه در مخروط کاج) که در ارتفاعات تقریبا ۱۸۰۰ تا ۳۳۵۰ متری هند، پاکستان و افغانستان می‌روید یکی از درختانی است که در خطر انقراض قرار گرفته است. بومی‌های این منطقه با برداشت بیش از حد مخروط‌های حامل بذر برای فروش تجاری و قطع این درختان برای کشاورزی باعث تهدید جدی برای این نوع درخت شده‌اند.

زمان کشف چلغوز

این درخت به لحاظ گیاه شناسی با نام Pinus gerardiana شناخته می‌شود که نام ان برگفته از نام کاپیتان پاتریک جرارد، یک مقام ارتش انگلیس است که آن را هنگام استقرار در منطقه در قرن ۱۹ کشف کرد.

چلغوزه چیست و چه خواصی دارد؟ + عکس

خواص چلغوز

چلغوز مغزدانه‌ی کوچک و خوش طعمی است که دارای مشخصات مغذی متراکمی مانند اسید‌های چرب اشباع نشده، پروتئین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها است.

همچنین غنی از مواد مغذی شامل ویتامین‌های اساسی B۱، B۲، C و مواد معدنی پتاسیم، منیزیم، فسفر و مقدار متوسط ​​آهن، کلسیم، روی و منگنز است. از خواص و تاثیر مصرف چلغوز بر بدن میتوان گفت این دانه نقشی اساسی در کاهش کلسترول، از بین بردن رادیکال‌های آزاد و کاهش خطر بیماری‌های قلبی دارد.

چلغوزه چیست و چه خواصی دارد؟ + عکس

چلغوز یک آنتی اکسیدان قوی

چلغوز با هزاران آنتی اکسیدان قوی همراه است که شامل گالوکاتچین، کاتچین، لوتئین، لیکوپن، کاروتنوئید‌ها و توکوفرول‌ها است. خواص آنتی اکسیدانی قوی در آجیل چلغوز در مهار آسیب رادیکال‌های آزاد سلول‌ها و مقابله با استرس اکسیداتیو مفید است. علاوه بر این، دانه‌ی چلغوز به کاهش التهاب کمک می‌کرده و از بروز بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کند.

چلغوزه چیست و چه خواصی دارد؟ + عکس

چلغوز منبعی از انرژی فوری

چلغوز همچون بادام، بادام هندی، پسته و بادام زمینی منبع بسیار خوبی از انرژی است، دانه‌ای پر چرب چلغوز سرشار از اسید‌های چرب غیر اشباع مفید و همچنین اسید‌های آمینه ضروری برای بدن است؛ بنابراین خوردن چلغوز منبعی از انرژی فوری را برای بدن فراهم می‌کند که شما را سیر کرده و گرسنگی را مهار می‌کند. این آجیل می‌تواند برای بیمارانی که به رژیم‌های غذایی پر انرژی نیاز دارند همچون کودکانی که سو تغذیه دارند و می‌خواهند وزن سالمی داشته باشند، یک ماده افزودنی ایده آل باشد.

نسبت متعادل اسید‌های آمینه ضروری در آجیل‌های چلغوز، آن را به منبع خوبی از پروتئین تبدیل کرده است. از این رو دانه‌های کاج چلغوزه می‌تواند یک انتخاب مناسب و منبع بسیار خوبی از پروتئین‌های گیاهی برای افرادی باشد که برنامه‌ی غذایی گیاهی دارند.

چلغوزه چیست و چه خواصی دارد؟ + عکس

چلغوز و کاهش وزن

اسید‌های چرب زنجیره بلند موجود در دانه‌های چلغوز باعث ترشح هورمون سیری شده و احساس گشنگی و سستی را مهار می‌کند. بنابراین، چلغوز یک میان وعده ایده آل برای همه‌ی افرادیست که می‌خواهند وزن کم کنند.

چلغوزه و کاهش وزن

خواص دارویی و درمانی چلغوز

تنظیم فشار خون

رفع درد‌های عضلانی، تنش و اضطراب و خستگی مفرط

رفع سنگ مثانه

افزایش قوای جنسی

تقویت سیستم ایمنی بدن

افزایش عملکرد مغز و تقویت حافظه

کاهش وزن

کاهش کلسترول خون

سلامت قلب

سلامت پوست و مو

کنترل دیابت

تقویت چشم

خواص درمانی چلغوزه

چلغوزه چیست و چه خواصی دارد؟ + عکس

روغن چلغوزه

روغن چلغوز عطر ملایم و طعمی شیرین دارد و به طور گسترده‌ای در طب سنتی استفاده می‌شود. این روغن خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضدعفونی کننده و خلط آور دارد که در درمان بیماری‌های مختلف مفید است. علاوه بر این، به عنوان روغن حامل در محصولات آروماتراپی و زیبایی نیز استفاده می‌شود.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
0
0
ازکجا تهیه کنیم؟
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->