حباب سکه در اولین روز اردیبهشت ماه چقدر است؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین باشگاه کشاورزی شهری ایران در مشهد ۴ ساله شد عرضه اموال منقول در نخستین مزایده ۱۴۰۳ اموال تملیکی خراسان رضوی نمایشگاه گل و گیاه، اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می‌شود قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز شنبه (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) خانه در مشهد چند؟ | با کمتر از یک میلیارد تومان هم می‌توانید صاحب‌خانه شوید + جدول (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین گزارش از وضعیت بازار رهن مسکن در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حجم مبنای ۳ نماد فرابورسی از فردا (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برداشته می‌شود رشد صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶ سال اخیر (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امضای استاندارد ایران جهانی شد توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران علت افزایش عجیب قیمت طلا چیست؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت
سرخط خبرها

سیستم ضد واژگونی ARP چیست و چگونه عمل می کند؟

  • کد خبر: ۸۵۹۱۸
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۳
سیستم ضد واژگونی ARP چیست و چگونه عمل می کند؟
ARP مخفف عبارتی است که در فارسی به‌طور عمومی به آن سیستم ضد واژگونی خودرو گفته می‌شود و احتمالاً آن را در کاتالوگ بعضی از شاسی‌بلند‌های بازار دیده‌اید.

به گزارش شهرآرانیوز، سیستم ضد واژگونی یا به عبارت صحیح‌تر آن «محافظ فعال واژگونی» (Active Rollover Protection) در حقیقت بخشی از سیستمESP خودرو است و همان‌گونه که از نامش مشخص است وظیفه تشخیص و جلوگیری از واژگونی خودرو را بر عهده دارد. کاربرد اصلی این سیستم در خودروهایی با مرکز ثقل بالا مانند ون‌ها و شاسی‌بلند‌های بزرگ است چراکه این خودروها در پیچ‌های تند با سرعت بالا به دلیل بر هم خوردن تعادل خودرو در معرض واژگونی هستند.

 

ARP به‌طور پیوسته میزان شتاب جانبی خودرو را به کمک سنسور ویژه‌ای تحت کنترل دارد و درصورتی‌که شتاب جانبی از عدد تعیین شده از سوی شرکت سازنده خودرو فراتر برود، وارد عمل می‌شود و برای جلوگیری از واژگونی، با درگیر کردن ترمز چرخ‌هایی که در سمت بیرون پیچ هستند مانع از بلند شدن چرخ‌های داخل پیچ و درنتیجه واژگونی خودرو می‌شود.

البته همان‌گونه که گفته شد این سیستم کنترل پایداری خودرو یا ESP است و به این ترتیب در چنین وضعیتی حتی می‌تواند میزان باز بودن دریچه گاز خودرو را نیز کنترل کند و با کاستن از دور موتور، تعادل را به خودرو باز گرداند. کاربرد این سیستم در خودروهای سواری عمومیت ندارد چراکه پدیده واژگونی در پیچ‌های تند در این خودروها نادر است و واژگونی این خودروها بیشتر در اثر تصادف و سهل‌انگاری راننده رخ می‌دهد که در این موارد سیستم ARP نمی‌تواند کمکی به راننده بکند و ESP است که وظیفه دارد مانع از خروج خودرو از پیچ شود.

منبع: خودروکار

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->