صهیونیست‌ها برای سومین روز متوالی به مسجدالاقصی یورش بردند یک خبرنگار دیگر فلسطینی در بمباران خانه‌اش در غزه به شهادت رسید همسر شهید سید مصطفی خمینی درگذشت (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افکار عمومی جهان مصمم به متوقف‌کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است تأکید فرمانده ارتش بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند سردار فدوی: عملیات وعده صادق، صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل را در کرانه باختری خطرناک خواند رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد
سرخط خبرها

گره آمریکایی بر سر راه احیای برجام

  • کد خبر: ۸۶۴۱۸
  • ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
گره آمریکایی بر سر راه احیای برجام
زمان از سرگیری دور هفتم مذاکرات هسته‌ای وین به منظور احیای برجام، مشخص نیست و تعویق در آغاز این موضوع، آینده برجام را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ طبق برخی گمانه زنی ها، چرایی تعیین نشدن زمان برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای، به شروط طرفین باز‌ می‌گردد؛ ایران خواستار اجرای تعهدات بر زمین مانده طرف غربی و مشخصا آمریکا، طبق برجام و ارائه تضمینی از جانب آمریکا مبنی بر خارج نشدن یک جانبه از برجام در آینده است و در مقابل آمریکا نیز که در سیاست اعلامی، از علاقه مندی به بازگشت به برجام خبر می‌دهد، در عمل نه تنها برای جبران خسارت هیچ اقدامی نمی‌کند و هیچ تضمینی نیز برای خارج نشدن یک جانبه از برجام در آینده ارائه نمی‌کند، بلکه حتی از شرایطی جدید برای توافقی بهتر با ایران سخن می‌گوید.

در آخرین اظهار نظر در این باره، تد کروز، سناتور جمهوری خواه آمریکایی، در توئیتی ادعا کرده است: «اگر هر توافقی با ایران به عنوان یک معاهده توسط سنا تصویب نشود - که بایدن می‌داند چنین اتفاقی نخواهد افتاد - مطمئنا هر رئیس جمهور جمهوری خواه در آینده، آن را پاره خواهد کرد.»

اما در پاسخ به کروز، سعید خطیب زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، در توئیتی نوشت: «جهان حقیقتا به آنچه آقای کروز بدان اعتراف می‌کند واقف است: اینکه رژیم‌ها در واشینگتن سرکش هستند. این مسئولیت رئیس جمهور آمریکاست که جامعه بین الملل، از جمله همه اعضای برجام، را قانع کند که امضایش واقعا معنایی دارد. این امر مستلزم تضمین‌های عینی است. هیچ کس چیزی کمتر از این را نمی‌پذیرد.»

همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، در آخرین اظهار نظر درباره مذاکرات برجامی و رویکرد طرف آمریکایی، در توئیتی نوشت: «کاخ سفید در خواست مذاکره با ایران را مطرح می‌کند و ادعای آمادگی بازگشت به برجام را دارد، ولی هم زمان تحریم‌هایی جدید علیه افراد و شرکت‌های ایرانی اعمال می‌کند. ما به دقت رفتار آقای بایدن را می‌سنجیم. هدف مذاکره، حرف زدن محض نیست، بلکه توافق ملموس و احترام به منافع متقابل است. ۱+۴ برای مذاکره مبتنی بر رعایت منافع و حقوق متقابل آماده باشد.»

آمریکا به تعهدات خود عمل کند

همچنین محمدباقر خرمشاد، معاون سیاسی وزارت کشور، روز گذشته در دومین همایش «افول آمریکا» با اشاره به بدعهدی آمریکا در برجام گفت: اکنون سؤال مردم ایران است که چرا آمریکا یک طرفه زیر میز مذاکره زد و تحریم‌های جدیدی علیه کشورمان وضع کرد؟ این اقدام آمریکا شبیه سرنگونی دولت دکتر مصدق است که از ذهن مردم ایران بیرون نرفت.

ادامه این روند ستم علیه ملت‌های جهان، موجب شورش مردم جهان علیه آمریکا می‌شود. وی با بیان اینکه زمان آن فرارسیده است که آمریکا جرئت کند که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران را به مثابه قدرت منطقه‌ای به رسمیت بشناسد، افزود: آمریکا باید تصمیمات سخت بگیرد و قبول کند به تعهدات خود بدون چند و، چون عمل کند، همان طور که طرف مقابل آمریکا به تعهدات خود پایبند است.

آمریکا به دنبال توافقی فراتر از برجام است

فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل بین المللی، در گفتگو با «باشگاه خبرنگاران جوان»، درباره شرایط و نحوه پیشروی مذاکرات در دولت سیزدهم گفت: دولت آقای رئیسی علاقه‌مند به توافق است؛ مشکلی که مطرح است، این است که طرف مقابل به برجام علاقه‌مند است، اما آن بخشی که مربوط به تعهدات ایران و منافع خودش است، نه بخشی که مربوط به تعهدات خودش و منافع ایران باشد. به زعم طرف آمریکایی، بخشی که مربوط به تعهدات آن هاست شبهه دارد و با توجه به این نکته نمی‌تواند به این تعهدات عمل کند، اما در واقع به دنبال توافقی فراتر و گسترده‌تر از برجام هستند.

آمریکا به دنبال توافقی فراتر از برجام است و این موضوع را بار‌ها اعلام کرده اند و قصد دارند در بخش‌هایی از آن تغییر ایجاد کنند، مثل بخش‌هایی که محدودیت زمانی دارد و قصد دارند محدودیت‌های زمانی را که درحال اتمام است، افزایش دهند. آمریکا می‌خواهد امتیازات بیشتری از ایران بگیرد و به سایر بخش‌ها غیر از بخش هسته‌ای نیز نفوذ کنند و آن‌ها را به روی میز مذاکره بیاورند.

اقتدار در مذاکرات برجامی در گرو اصلاحات اقتصادی

رامین مهمان پرست، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه، در گفتگو با «مهر» گفت: می‌توانیم با حل مشکلات اقتصادی، موضوع برجام را در شرایط مناسب تری دنبال کنیم و در مذاکرات در موضعی برابر و بهتر قرار گیریم. زمانی در احیای برجام، بدون اینکه بخواهیم امتیاز اضافه بدهیم موفق می‌شویم که موانع را برداریم و هم زمان در راستای تقویت اقتصاد داخلی حرکت کنیم. اگر واقعا مسیر حرکت را اصلاح و به سمت درست حرکت کنیم، مذاکرات ما می‌تواند با اقتدار انجام شود.

وی افزود: زمانی که اقدامات ما در داخل، چشم انداز مثبتی برای اقتصاد نداشته باشد، سیگنالی به طرف مقابل است که وضعیت اقتصاد بحرانی‌تر خواهد شد و تورم افزایش پیدا خواهد کرد و مردم نیز بیشتر تحت فشار قرار خواهند گرفت. این سیگنال‌ها می‌تواند طرف مقابل ما را به سمتی هدایت کند که دست از فشار برندارد و دنبال زیاده خواهی‌های خودش باشد و شرط و شروط جدید مطرح کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->