تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟ دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است تصویب افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تامین کامل امنیت آزمون سراسری ۱۴۰۳ در مشهد | گزارشی از تقلب ارائه نشده است کشف بیش از ۷ تن برنج تقلبی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد ۳۰۰ هزار طرح اشتغال‌زایی در سال ۱۴۰۳ | سقف تسهیلات اشتغال امسال افزایش نیافته است تعرض به زنان عزادار به بهانه شرکت در مراسم ترحیم
سرخط خبرها

۳ زوج غذایی قدرتمند که عادت به خوردن آن‌ها برای بدن بسیار مفید است

  • کد خبر: ۸۷۷۵۹
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
۳ زوج غذایی قدرتمند که عادت به خوردن آن‌ها برای بدن بسیار مفید است
خوراکی‌ها و مواد غذایی زیادی وجود دارند که در کنار همدیگر هم طعم فوق‌العاده بهتری پیدا می‌کنند و هم کیفیت مغذی‌تری به خود می‌گیرند. در این مطلب با ۳ زوج غذایی قدرتمند و مهم آشنا خواهید شد که عادت به خوردن آن‌ها برای بدن مفید خواهد بود.

به گزارش شهرآرانیوز، بعضی از مواد غذایی، سال‌هاست که با همدیگر ترکیب می‌شوند و بسیاری از ما با آن‌ها آشنا هستیم، مانند کره بادام‌زمینی و مربا، پنیر و بیسکویت، یا نخودفرنگی و هویج؛ اما خوراکی‌های دیگری نیز وجود دارند که با ترکیب کردن آن‌ها، هم طعم بسیاری بهتری پیدا می‌کنند و هم کیفیت مغذی‌تری به خود می‌گیرند.

غلات سبوس‌دار و سیر یا پیاز

افزودن پیاز یا سیر تفت داده به غذا‌هایی که همراه با نان سبوس‌دار خورده می‌شوند، کیفیت غذایی هر دوی این خوراکی‌ها را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

یافته‌های علمی جدیدتر نشان داده‌اند که این ترکیب حتی می‌تواند غلات سبوس‌دار را به محصولات سالم‌تر و اثربخش‌تر تبدیل کند.

بر اساس مطالعه مهمی که مجله Agricultural and Food Chemistry منتشر کرده است، ترکیب کردن سیر یا پیاز (یا هر دوی آن‌ها) با غلات سبوس‌دار می‌تواند به جذب بهتر آهن از سوی بدن کمک کند.

جذب زینک (روی) نهفته در منابع گیاهی معمولا با کیفیت کمتری از سوی بدن انجام می‌گیرد، اما همین زوج غذایی قدرتمند می‌تواند جذب زینک را نیز تقویت کند.

توجه داشته باشید که دریافت آهن کافی برای اکسیژن‌رسانی مطلوب به سلول‌های بدن ضروری است، در حالی که دریافت زینک (روی) هم برای سیستم ایمنی سالم داشتن و همچنین، التیام و بازسازی زخم‌های بدن ضرورت دارد.

محققان، هنوز از جزئیات این اثربخشی متقابل، آگاه نیستند، اما گمان می‌کنند که ترکیبات گوگردی موجود در سیر و پیاز، نقش مهمی در تقویت جذب آهن و روی دارند.

لوبیا و سبزیجات

چیزی که این زوج غذایی را شدید قدرتمند می‌سازد، ترکیب شدن آهن (در لوبیا) با ویتامین C (در سبزیجات) است.

وقتی که لوبیا را همراه با سبزیجات می‌خورید، ویتامین C موجود در سبزیجات به آهن موجود در لوبیا کمک می‌رساند تا در نهایت، به‌سادگی در بدن جذب شود. این اثربخشی، به‌ویژه از این دیدگاه اهمیت دارد که جذب آهن غیر هِم را تقویت می‌کند.

آهن غیر هِم که جذب سخت‌تری دارد، در این منابع گیاهی پیدا می‌شود: پنیر توفو، اسفناج، کشمش و غلات صبحانه غنی‌شده.

ماهی، گوشت‌های قرمز و مرغ، حاوی آهن هِم هستند که به‌راحتی در بدن جذب می‌شود.

اگر می‌خواهید از فواید بهترین منابع گیاهی سرشار از ویتامین C بهره‌مند شوید، باید هر روز از این سبزیجات استفاده کنید؛ مرکبات (مانند نارنگی، پرتقال و غیر از آن‌ها)، گل‌کلم، فلفل دلمه‌ای قرمز، جعفری و پاپایا.

گوجه‌فرنگی و روغن زیتون

افزودن چربی‌های سالم، مانند روغن زیتون، به میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند به بدن در جذب بهتر مواد مغذی گیاهی یا فیتونوترینت‌ها کمک کند. مطالعه‌ای که اخیرا مجله Free Radical Biology and Medicine منتشر کرده است، نشان می‌دهد کسانی که در طول هفته تا چند وعده، از گوجه‌فرنگی همراه با روغن زیتون استفاده می‌کنند، سطح لیکوپن را به طرز چشمگیر در بدن افزایش می‌دهند.

لیکوپن، ماده مهمی است که در گوجه‌فرنگی، فلفل قرمز و هندوانه، پیدا می‌شود و رنگ قرمز آن‌ها را می‌سازد.

دریافت این ماده به‌طور منظم و مستمر، خطر ابتلا به سرطان سینه، بیماری‌های قلبی و ریوی را کاهش می‌دهد.

منبع: صداوسیما

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->