آماده‌باش خدمات شهری مشهد هم‌زمان با صدور هشدار سطح زرد هواشناسی (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) | جک J۴ کمتر از یک میلیارد تومان قیمت خودرو‌های داخلی کاهش یافت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) + جدول علت بی‌کیفیتی خودروهای داخلی چیست؟ مستأجران، ۲۰روزه وام ودیعه مسکن می‌گیرند ثبت رشد ۵۸ هزار واحدی شاخص بورس در آخرین روز کاری هفته | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) تمامی کسور حقوق بازنشستگان کشوری تسویه و پرداخت شد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) کدام محصولات نساجی مشمول کد شناسه کالا می‌شوند؟ رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌آپارتمان‌داران خراسان رضوی: ناترازی مالیاتی با درآمد صنعت هتلینگ همخوانی ندارد مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در مشهد: باید حق سکونت را برای ساکنان حاشیه شهر به رسمیت بشناسیم + فیلم قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) | سقوط دلار به کانال ۸۱ هزار تومان قطعی برق بیش از ۲ ساعت ممنوع شد افت تولید خودروسازان در فروردین ۱۴۰۴ عرضه بلوک یک‌درصدی سهام پتروشیمی خلیج‌فارس، شنبه (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) ۱۰ گمرک در کشور شبانه‌روزی شد  قیمت جهانی طلا امروز (چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعلام شد ساعت کاری ادارات دولتی از شنبه (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) تغییر می‌کند بودجه خراسان رضوی، قربانی نبود هماهنگی و پیگیری قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) | سبزی کیلویی ۱۵ هزار تومان قسط وام جدید مسکن چقدر است؟ | مردم توان پرداخت ندارند ادامه یافتن طرح کالابرگ در حال پیگیری است نماینده دومای روسیه علیه هندوانه ایرانی | تبلیغ یا تخریب؟ + ویدئو فروش یک تن شمش طلا از ابتدای سال ۱۴۰۴ تجارت خارجی ایران در فروردین ۱۴۰۴ به ۵.۸ میلیارد دلار رسید الحوثی: پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی در راه است ممنوعیت واردات کالای مشابه ایرانی به پایان رسید+جزئیات (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) واکنش مرکز اطلاع‌رسانی دولت به شایعه حذف کمیسیون مسکن و عمران از دولت مهم‌ترین اخبار بورسی کدال امروز (سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) خروج سرمایه ۵۵۰ میلیارد تومانی از صندوق‌های طلا در بورس (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

عطش مصنوعی در بلبشو بازار خودرو!

  • کد خبر: ۸۷۹۹۳
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
عطش مصنوعی در بلبشو بازار خودرو!
امیر روحپرور - روزنامه نگار

انگار بازار بی سامان خودرو فرمان بریده است؛ شب می‌خوابیم، صبح بیدار می‌شویم و می‌بینیم خودرو چندمیلیون گران شده است. چه خبر شده است؟ تقاضا چندبرابر شده یا قحطی آمده است که قیمت پراید یک باره سر به فلک می‌زند؟ چه اتفاقی افتاده است، درحالی که خیابان‌ها دیگر جایی برای پارک کردن ندارند و بنگاه‌ها پر از خودرو‌های ایرانی صفرکیلومتر است، بازار گام‌های میلیونی برمی دارد؟

افکار عمومی سؤال می‌کنند در این بلبشو چندساله چه کسانی قیمت خودرو را در کف بازار تعیین می‌کنند؛ خودروسازان، عوامل ناپیدای بازار، واسطه‌های بنگاه‌ها یا دلالان شبکه‌های اجتماعی؟

واقعیت این است که بازار خودرو چندسالی است دچار عطش مصنوعی و تقاضای کاذب شده و طرح‌هایی مانند قرعه کشی و ایجاد محدودیت در خرید و فروش هم نتوانسته است جلو این عطش را بگیرد.

به عبارت دیگر، در روز‌هایی که متهم اصلی نوسانات قیمتی در بازار خودرو، ورود بی امان واسطه‌ها اعلام می‌شود، این پدیده «تقاضای کاذب» است که نقش مخربش را ایفا می‌کند. پرسش این است که چگونه این تقاضا با تغییر فرم، اسم کاذب به خود می‌گیرد و برخلاف انتظار، منجر به برهم خوردن تعادل می‌شود.

در پاسخ به این پرسش باید گفت که در کشور ما خودرو در شرایط انحصاری و نبود سازوکار‌های مؤثر برای جذب نقدینگی سرگردان، به کالایی برای سرمایه گذاری صاحبان نقدینگی تبدیل شده است.

ازاین رو، شاهدیم که بسیاری از متقاضیان افرادی هستند که مصرف کننده واقعی نیستند و فقط برای سود بی‌زحمت چندمیلیونی و اختلاف ناشی از قیمت بازار تا کارخانه وارد این عرصه می‌شوند. در این وضعیت است که رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی، از وجود رانت صدهزارمیلیاردتومانی در بازار خودرو در نتیجه خرید خودرو از کارخانه و فروش در بازار آزاد خبر می‌دهد.

البته این سکه روی جالب دیگری هم دارد، زیرا در یک بازار متعادل و سالم، منحنی تقاضا همواره روبه پایین است؛ یعنی در صورتی که محصول به صورت استاندارد عرضه شود، تقاضا آرام آرام تغذیه و حجم آن کوچک‌تر می‌شود. اما رفتار بازار خودرو در ایران کاملا متفاوت است، زیرا قیمت آن با هجوم تقاضا به شکلی چشم‌گیر رشد می‌کند.

این نکته را هم نمی‌توان فراموش کرد که عرضه قطره چکانی نیز موجب سنگین ترشدن کفه تقاضا نسبت به عرضه می‌شود و این امر به رشد قیمت‌ها در بازار دامن می‌زند.

به هرحال، افزایش بی دلیل قیمت‌ها درحالی رخ داده است که بازار سنگین و پر از خودرو‌های فروش نرفته است. ازاین رو، به نظر می‌رسد افزایش قیمت خودرو به وسیله دلالان و عوامل آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی به بهانه کمبود عرضه کلید زده شده است؛

بنابراین در این وضعیت مردم از متولیان وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار دارند با اقدامات مفید و برنامه ریزی اصولی، هم از تولیدکننده حمایت کنند و هم منافع فراموش شده مصرف کننده را تأمین کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->