پیش‌بینی بورس فردا (دوشنبه، ۱۹ خرداد ۱۴۰۴) واریز ۱۲۰۰ میلیارد تومان سود برای ۱۶۳ هزار سهام‌دار بورس در هفته دوم خرداد ۱۴۰۴ ناوگان فعال هواپیمایی هما با تعمیر ۳ هواپیمای زمین‌گیر به ۱۷ فروند رسید مهم‌ترین اخبار بورسی کدال امروز (یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴) ثبت رکورد مصرف ۸۰۱ میلیون لیتر بنزین در تعطیلات هفته گذشته (۱۲ تا ۱۷ خرداد ۱۴۰۴) جزئیات مالیات کولبران و ملوانان در قانون ساماندهی تجارت مرزی مشخص شد سازمان حمایت به تصمیم ایران خودرو برای افزایش قیمت واکنش نشان داد (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) کشف مزرعه استخراج رمز ارز در یک کارگاه ریخته‌گری در مشهد (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) هر دقیقه یک وام تُپل کاهش قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) + جدول بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) | سهند ۶۹۵ میلیون تومان شد نارضایتی دامداران و مردم از افزایش دوباره قیمت لبنیات + جدول قیمت خودروی خارجی ۲ میلیاردی، در ایران ۷ میلیارد تومان فروخته می‌شود | بازار خودرو در انتظار نتایج مذاکرات قیمت موبایل‌های سامسونگ و شیائومی در مشهد چقدر است؟ (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) مرز ۳ میلیونی شاخص کل حفظ شد | نجات بورس از ریزش شدید (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) ایران‌خودرو و سایپا خواستار افزایش قیمت محصولات خود شدند (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) زمان خرید عرضه اولیه «نان» اعلام شد (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) + میزان نقدینگی مورد نیاز تولید وانت نیسان قدیمی متوقف شد (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) آغاز «پیش‌فروش ارز» بانک مرکزی از چهارشنبه (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) + جزئیات قیمت امروز ارز، طلا، سکه و رمزارز‌ها (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) | نوسان قیمت دلار در کانال ۸۲ هزار تومان استاندار خراسان رضوی: با دیپلماسی هدفمند اقتصادی و استانی می‌توانیم دستاورد‌های بزرگی برای صادرات داشته باشیم قیمت لوازم خانگی چند درصد افزایش یافت؟ فروش ویژه سایپا از فردا (دوشنبه، ۱۹ خرداد ۱۴۰۴) آغاز می‌شود + قیمت و زمان تحویل خودرو اقلام ممنوعه در پروازهای داخلی و خارجی کدام‌اند؟ کاهش قیمت لوبیاچیتی و لوبیاقرمز در مشهد (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) بانک چین برای هفتمین ماه متوالی، بازهم طلا خرید (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) قیمت طلا و سکه تمام در مشهد به چه قیمتی رسید؟ (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) قیمت خرداد ۱۴۰۴ نان در تهران اعلام شد + جدول کاهش قیمت گوشت گوسفندی و گوساله در مشهد (۱۸ خرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

عطش مصنوعی در بلبشو بازار خودرو!

  • کد خبر: ۸۷۹۹۳
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
عطش مصنوعی در بلبشو بازار خودرو!
امیر روحپرور - روزنامه نگار

انگار بازار بی سامان خودرو فرمان بریده است؛ شب می‌خوابیم، صبح بیدار می‌شویم و می‌بینیم خودرو چندمیلیون گران شده است. چه خبر شده است؟ تقاضا چندبرابر شده یا قحطی آمده است که قیمت پراید یک باره سر به فلک می‌زند؟ چه اتفاقی افتاده است، درحالی که خیابان‌ها دیگر جایی برای پارک کردن ندارند و بنگاه‌ها پر از خودرو‌های ایرانی صفرکیلومتر است، بازار گام‌های میلیونی برمی دارد؟

افکار عمومی سؤال می‌کنند در این بلبشو چندساله چه کسانی قیمت خودرو را در کف بازار تعیین می‌کنند؛ خودروسازان، عوامل ناپیدای بازار، واسطه‌های بنگاه‌ها یا دلالان شبکه‌های اجتماعی؟

واقعیت این است که بازار خودرو چندسالی است دچار عطش مصنوعی و تقاضای کاذب شده و طرح‌هایی مانند قرعه کشی و ایجاد محدودیت در خرید و فروش هم نتوانسته است جلو این عطش را بگیرد.

به عبارت دیگر، در روز‌هایی که متهم اصلی نوسانات قیمتی در بازار خودرو، ورود بی امان واسطه‌ها اعلام می‌شود، این پدیده «تقاضای کاذب» است که نقش مخربش را ایفا می‌کند. پرسش این است که چگونه این تقاضا با تغییر فرم، اسم کاذب به خود می‌گیرد و برخلاف انتظار، منجر به برهم خوردن تعادل می‌شود.

در پاسخ به این پرسش باید گفت که در کشور ما خودرو در شرایط انحصاری و نبود سازوکار‌های مؤثر برای جذب نقدینگی سرگردان، به کالایی برای سرمایه گذاری صاحبان نقدینگی تبدیل شده است.

ازاین رو، شاهدیم که بسیاری از متقاضیان افرادی هستند که مصرف کننده واقعی نیستند و فقط برای سود بی‌زحمت چندمیلیونی و اختلاف ناشی از قیمت بازار تا کارخانه وارد این عرصه می‌شوند. در این وضعیت است که رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی، از وجود رانت صدهزارمیلیاردتومانی در بازار خودرو در نتیجه خرید خودرو از کارخانه و فروش در بازار آزاد خبر می‌دهد.

البته این سکه روی جالب دیگری هم دارد، زیرا در یک بازار متعادل و سالم، منحنی تقاضا همواره روبه پایین است؛ یعنی در صورتی که محصول به صورت استاندارد عرضه شود، تقاضا آرام آرام تغذیه و حجم آن کوچک‌تر می‌شود. اما رفتار بازار خودرو در ایران کاملا متفاوت است، زیرا قیمت آن با هجوم تقاضا به شکلی چشم‌گیر رشد می‌کند.

این نکته را هم نمی‌توان فراموش کرد که عرضه قطره چکانی نیز موجب سنگین ترشدن کفه تقاضا نسبت به عرضه می‌شود و این امر به رشد قیمت‌ها در بازار دامن می‌زند.

به هرحال، افزایش بی دلیل قیمت‌ها درحالی رخ داده است که بازار سنگین و پر از خودرو‌های فروش نرفته است. ازاین رو، به نظر می‌رسد افزایش قیمت خودرو به وسیله دلالان و عوامل آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی به بهانه کمبود عرضه کلید زده شده است؛

بنابراین در این وضعیت مردم از متولیان وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار دارند با اقدامات مفید و برنامه ریزی اصولی، هم از تولیدکننده حمایت کنند و هم منافع فراموش شده مصرف کننده را تأمین کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->