آخرین وضعیت بازار سرمایه | رشد ۵۰ هزار واحدی بورس (۱۸ دی ۱۴۰۳) سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس: افزایش خودسرانه قیمت نان توجیه ندارد خراسان رضوی رتبه دوم تولید تخم‌مرغ کشور را دارد قیمت ارز‌های دیجیتال در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۸ دی ۱۴۰۳) چند؟ | بیت‌کوین دوباره اوج گرفت قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران، امروز (سه‌شنبه، ۱۸ دی ۱۴۰۳) چند؟ ریزش قیمت دلار تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ (۱۸ دی ۱۴۰۳) مهشید اشتری، نفر اول بخش بانوان در جدیدترین رنکینگ تنیس روی میز جهانی وام مسکن زوجین کفاف خرید چند متر خانه را می‌دهد؟ سود سهام عدالت معوقه چقدر است؟ | جزئیات مرحله دوم سود سهام عدالت ۱۴۰۳ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال ارزش تخلفات مکشوفه در حوزه کشاورزی خراسان رضوی است قیمت خودرو در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۸ دی ۱۴۰۳) | پژو پارس، شاهین، رانا، ساینا، جک و لاماری چقدر قیمت خورد؟ + جدول قیمت‌ها تولید ماهی‌های زینتی در شهرستان مشهد ۲۰ درصد افزایش یافت قراردادهای کارموقت و کارمعین کارگران دوره آزمایشی ندارند قیمت طلای جهانی، امروز (سه‌شنبه، ۱۸‌ دی ۱۴۰۳) + جزئیات آیا مزد ۱۴۰۴ کارگران در جلسه امروز شورای عالی کار (۱۸ دی ۱۴۰۳) تعیین می‌شود؟ بار سنگین فقر بر دوش مستأجران قالیبافان چگونه از مستمری بازنشستگی و ازکارافتادگی بهره‌مند می‌شوند؟ رجیستری آیفون در سامانه جامع تجارت آغاز شد (۱۷ دی ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: آزادسازی معادن منجمد شده را پیگیری می‌کنیم کاهش ۰.۴ درصدی نرخ بیکاری در پاییز ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل تغییر سهامداران مستقیم شرکت تولیدکننده روغن خوراکی بهشهر تکذیب شد گرانفروشی و عدم درج قیمت، در صدر تخلفات لاستیک فروشان مشهد (۱۷ دی ۱۴۰۳) اطلاعیه جدید عرضه خودرو‌های وارداتی منتشر شد | آغاز ثبت‌نام از امروز (۱۷ دی ۱۴۰۳) + جزئیات بررسی قیمت روز موبایل‌های شیائومی (۱۷ دی ۱۴۰۳) محدودیت عرضه روغن در بازار تکذیب شد (۱۷ دی ۱۴۰۳) ممنوعیت فروش نان به نرخ آزاد در نانوایی‌های دولتی افت ۶۰ هزار تومانی قیمت طلا در مشهد (۱۷ دی ۱۴۰۳) نشست شورای عالی کار فردا (۱۸ دی ۱۴۰۳) برگزار می‌شود سقف‌شکنی شاخص هم‌وزن، بورس را مثبت کرد | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۷ دی ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

عطش مصنوعی در بلبشو بازار خودرو!

  • کد خبر: ۸۷۹۹۳
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
عطش مصنوعی در بلبشو بازار خودرو!
امیر روحپرور - روزنامه نگار

انگار بازار بی سامان خودرو فرمان بریده است؛ شب می‌خوابیم، صبح بیدار می‌شویم و می‌بینیم خودرو چندمیلیون گران شده است. چه خبر شده است؟ تقاضا چندبرابر شده یا قحطی آمده است که قیمت پراید یک باره سر به فلک می‌زند؟ چه اتفاقی افتاده است، درحالی که خیابان‌ها دیگر جایی برای پارک کردن ندارند و بنگاه‌ها پر از خودرو‌های ایرانی صفرکیلومتر است، بازار گام‌های میلیونی برمی دارد؟

افکار عمومی سؤال می‌کنند در این بلبشو چندساله چه کسانی قیمت خودرو را در کف بازار تعیین می‌کنند؛ خودروسازان، عوامل ناپیدای بازار، واسطه‌های بنگاه‌ها یا دلالان شبکه‌های اجتماعی؟

واقعیت این است که بازار خودرو چندسالی است دچار عطش مصنوعی و تقاضای کاذب شده و طرح‌هایی مانند قرعه کشی و ایجاد محدودیت در خرید و فروش هم نتوانسته است جلو این عطش را بگیرد.

به عبارت دیگر، در روز‌هایی که متهم اصلی نوسانات قیمتی در بازار خودرو، ورود بی امان واسطه‌ها اعلام می‌شود، این پدیده «تقاضای کاذب» است که نقش مخربش را ایفا می‌کند. پرسش این است که چگونه این تقاضا با تغییر فرم، اسم کاذب به خود می‌گیرد و برخلاف انتظار، منجر به برهم خوردن تعادل می‌شود.

در پاسخ به این پرسش باید گفت که در کشور ما خودرو در شرایط انحصاری و نبود سازوکار‌های مؤثر برای جذب نقدینگی سرگردان، به کالایی برای سرمایه گذاری صاحبان نقدینگی تبدیل شده است.

ازاین رو، شاهدیم که بسیاری از متقاضیان افرادی هستند که مصرف کننده واقعی نیستند و فقط برای سود بی‌زحمت چندمیلیونی و اختلاف ناشی از قیمت بازار تا کارخانه وارد این عرصه می‌شوند. در این وضعیت است که رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی، از وجود رانت صدهزارمیلیاردتومانی در بازار خودرو در نتیجه خرید خودرو از کارخانه و فروش در بازار آزاد خبر می‌دهد.

البته این سکه روی جالب دیگری هم دارد، زیرا در یک بازار متعادل و سالم، منحنی تقاضا همواره روبه پایین است؛ یعنی در صورتی که محصول به صورت استاندارد عرضه شود، تقاضا آرام آرام تغذیه و حجم آن کوچک‌تر می‌شود. اما رفتار بازار خودرو در ایران کاملا متفاوت است، زیرا قیمت آن با هجوم تقاضا به شکلی چشم‌گیر رشد می‌کند.

این نکته را هم نمی‌توان فراموش کرد که عرضه قطره چکانی نیز موجب سنگین ترشدن کفه تقاضا نسبت به عرضه می‌شود و این امر به رشد قیمت‌ها در بازار دامن می‌زند.

به هرحال، افزایش بی دلیل قیمت‌ها درحالی رخ داده است که بازار سنگین و پر از خودرو‌های فروش نرفته است. ازاین رو، به نظر می‌رسد افزایش قیمت خودرو به وسیله دلالان و عوامل آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی به بهانه کمبود عرضه کلید زده شده است؛

بنابراین در این وضعیت مردم از متولیان وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار دارند با اقدامات مفید و برنامه ریزی اصولی، هم از تولیدکننده حمایت کنند و هم منافع فراموش شده مصرف کننده را تأمین کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->