سرخط خبرها

هنرستان فنی و حرفه‌ای الزهرا (س) در محله عنصری محیطی برای تربیت ورزشکاران

  • کد خبر: ۸۸۱۷۸
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
هنرستان فنی و حرفه‌ای الزهرا (س) در محله عنصری محیطی برای تربیت ورزشکاران
هنرستان فنی و حرفه‌ای تربیت بدنی دخترانه الزهرا (س) سال ۹۱-۹۰ در خیابان عنصری با هدف کشف استعداد‌های علاقه‌مندان به رشته‌های ورزشی تأسیس شد.

نجمه موسوی‌زاده| شهرآرانیوز؛ ظاهر ساختمان تفاوت چندانی با سایر مدارس ندارد؛ راهرو، کلاس و حیاط کوچکی که روی دیوار‌های آن نقاشی‌هایی از ورزش‌های مختلف به چشم می‌خورد. راهرو مدرسه پر از لوح‌های تقدیری است که نظر هر مراجعه‌کننده‌ای را جلب می‌کند. البته که تصورمان از هنرستان تربیت‌بدنی به‌گونه دیگری بود، اما زهرا عباسی، مدیر هنرستان فنی و حرفه‌ای تربیت بدنی دخترانه الزهرا (س) واقع در محله عنصری با توضیحاتی که ارائه می‌دهد توجه ما را به فعالیت‌های این هنرستان که تاکنون تعداد زیادی ورزشکار حرفه‌ای را تقدیم جامعه کرده است، جلب می‌کند.

قدیم و جدید هنرستان تربیت بدنی

هنرستان فنی و حرفه‌ای تربیت بدنی دخترانه الزهرا (س) سال ۹۱-۹۰ در خیابان عنصری با هدف کشف استعداد‌های علاقه‌مندان به رشته‌های ورزشی تأسیس شد. به دلیل نظام سالی‌واحدی این هنرستان در مقطع دوم و سوم دایر بود و دانش‌آموزان باید پایه دهم را در سایر مدارس می‌گذراندند، اما با تغییر نظام آموزشی به ۶-۳-۳ پایه دهم نیز اضافه شد و تغییرات زیادی از جمله تخصصی‌شدن و افزایش تعداد رشته‌های ورزشی شامل هنرستان‌های تربیت‌بدنی شد.

مدیر هنرستان تربیت‌بدنی الزهرا (س) دارای مدرک کارشناسی‌ارشد مدیریت ورزشی است و ۷ سالی است که مدیر این مجموعه است. او که دارای کارت‌های مربیگری هندبال، والیبال و آمادگی جسمانی است بنا به علاقه خود وارد این رشته شده است. او توضیح می‌دهد: در نظام سالی‌واحدی تعداد درس‌هایی که دانش آموزان باید می‌گذراندند محدودتر بود، اما با تغییر نظام آموزشی، چون تعداد رشته‌های ورزشی بیشتری تدریس می‌شود، تعداد درس‌ها هم بیشتر شده است. به عنوان مثال درس‌های اسکیت، کاراته، تکواندو و پینت‌بال از جمله رشته‌هایی است که اضافه شده است و علاقه‌مندان خود را دارد.

نخبه‌های آسیایی

مدیر هنرستان تربیت‌بدنی الزهرا (س) می‌افزاید: اینجا و دیگر هنرستان‌ها تلاش می‌کنند تا درس‌های تجویزی و نیمه‌تجویزی در تمام طول سال به دانش‌آموزان آموزش داده شود و این‌گونه نباشد که تعدادی از درس‌ها در نیمه اول سال به پایان برسد و تعدادی دیگر برای نیمه دوم سال تحصیلی باشد، بلکه از ابتدای سال هم‌زمان و همگام درس‌های مختلف تدریس می‌شوند و هدف از این‌کار نیز این است که در نیمه دوم سال که زمان کمتر است خدشه‌ای در آموزش ایجاد نشود. هنرستان تربیت‌بدنی محلی برای نوجوانانی است که از سال‌ها قبل در رشته‌های مختلف ورزشی تلاش کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها توانسته‌اند در مسابقات متفاوت مقام کسب کنند. این استعداد‌های نوجوان با پیگیری علاقه خود و آشنایی تئوری و عملی با رشته‌های مختلف ورزشی علاوه‌بر اینکه آینده حرفه‌ای خود را می‌سازند می‌توانند بعد از ورود به دانشگاه و حتی از مقطع دبیرستان با شرکت در آزمون مدرک داوری و مربیگری دریافت کنند.
مدیر هنرستان فنی و حرفه‌ای تربیت بدنی دخترانه الزهرا (س) با اشاره به اینکه ورود به این هنرستان نیاز به آزمون ورودی دارد، می‌گوید: حکم‌های قهرمانی برای دانش‌آموزان امتیاز محسوب می‌شود و بسیاری از محصلان این هنرستان، نخبه‌های آسیایی هستند و برخی از آن‌ها در سوپرلیگ بازی می‌کنند یا به اردوی تیم ملی دعوت شده‌اند. در حقیقت در این هنرستان به دنبال پرورش و بالندگی استعداد دانش‌آموزان هستیم تا راحت‌تر بتوانند علاقه خود را دنبال کنند.

کشف علاقه دانش‌آموزان

عباسی یکی دیگر از اقدامات هنرستان تربیت‌بدنی را سمت و سو دادن به علاقه دانش‌آموزانی می‌داند که در چند رشته ورزشی مختلف فعالیت داشته‌اند و توضیح می‌دهد: برخی دانش‌آموزان از کودکی در چند رشته مختلف ورزشی فعال بوده‌اند و شاید هنوز از علاقه و استعداد خود برای انتخاب یک رشته و دنبال‌کردن آن به‌طور حرفه‌ای مردد باشند. مربیان ما به آن‌ها کمک می‌کنند تا برحسب علاقه خود به دنبال رشته‌ای که موفق‌ترند، بروند.
تفاوت هنرستان فنی و حرفه‌ای تربیت بدنی با سایر هنرستان‌ها در این است که نیاز به فضایی برای انجام ورزش به شکل عملی دارد. به همین منظور نیز سالن ورزشی در مجاورت مدرسه قرار دارد تا دانش‌آموزان آموزش‌های مختلف را در این سالن ببینند. همچنین سالن‌های دیگری برای ورزش‌هایی از جمله شنا و پینت‌بال تعبیه شده است تا این درس‌ها نیز واحد‌های عملی خود را در طی سال تحصیلی داشته باشند.
عباسی از حضور ۲۱۶ دانش‌آموز در هنرستان فنی و حرفه‌ای الزهرا (س) خبر می‌دهد و می‌گوید: از دبیرانی برای تدریس استفاده می‌کنیم که تمام آن‌ها مدرک مربیگری در رشته‌های مختلف دارند و مطابق با مدرک خود به تدریس می‌پردازند. برخی از این دبیران در سال‌های گذشته خودشان استعداد‌های ورزشی استان و کشور بوده‌اند.

تأثیر کرونا بر مدرسه تربیت‌بدنی

شیوع بیماری کرونا باعث بسته‌شدن سالن‌های ورزشی شد و این موضوع در آموزش دانش‌آموزانی که در رشته تربیت بدنی تحصیل می‌کردند تأثیراتی منفی می‌گذاشت. چون لازمه این رشته تحصیلی، حضور در سالن و آموزش عملی رشته‌های مختلف است. سال گذشته با تعطیلی باشگاه‌های ورزشی هنرستان فنی و حرفه‌ای تربیت بدنی الزهرا (س) نیز آموزش‌های عملی خود را تعطیل کرد، اما با بازگشایی سالن‌ها این آموزش‌ها با تقسیم‌بندی دانش‌آموزان در ۲ گروه به دلیل رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد و فقط ۲ رشته شنا و ژیمناستیک باقی ماند که کلاس‌های جبرانی آن امسال برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود، البته تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های تئوری نیز به نصف کاهش پیدا کرده است تا سلامت آن‌ها حفظ شود.

مربیان قهرمان‌پرور فردا

مربی‌گری از سن کم

دانش‌آموزان هنرستان تربیت بدنی الزهرا (س) علاوه بر آموزش‌هایی که در این مدرسه می‌بینند علاقه خود را در سالن‌های ورزشی بیرون نیز دنبال می‌کنند، به ویژه در اوقات فراغت تابستان. چون دنبال کردن ورزش حرفه‌ای فقط محدود به یک زمان و مکان خاص نمی‌شود. آن‌ها می‌توانند بعد از شرکت در آزمون داوری و مربیگری، از همان ۱۷ و ۱۸ سالگی مدرک این دو را کسب کرده و در سالن‌های ورزشی همکاری کنند. در حال حاضر دانش‌آموزانی در رشته‌های توپی و رزمی این مدرسه مشغول به تحصیل هستند که مدرک داوری دارند و حتی برخی از آن‌ها با کانون‌های مختلف نواحی آموزش و پرورش همکاری دارند.

مربیان قهرمان‌پرور فردا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->