افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

احداث بیش از ۱۵ کیلومتر تونل انرژی در مشهد

  • کد خبر: ۸۸۲۵۵
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
احداث بیش از ۱۵ کیلومتر تونل انرژی در مشهد
 روزانه شهروندان بسیاری در طی تماس با سامانه ارتباطات مردمی ۱۳۷ نسبت به حفاری، شکافتن آسفالت معابر و خیابان‌ها توسط شرکت‌های خدماتی اعتراض می‌کنند و معتقد هستند که برای مرمت مجدد باید چندین بار دیگر تماس گرفته یا چند ماه منتظر باشند.

به گزارش شهرآرانیوز، راهکار‌های مختلف در موضوع ساماندهی حفاری‌های سطح شهر و مزاحمت‌هایی مانند صدور مجوز زمان دار، اخطار به شرکت‌های خدماتی و... که مزاحمت‌هایی برای شهروندان ایجاد می‌کند، چندان موثر نبوده و گاهی انجام پروژه‌های شرکت‌های خدماتی مانند آب، برق و مخابرات هزینه زیادی را به شهرداری و شهروندان تحمیل می‌کند، اما مدتی است که احداث تونل انرژی به عنوان پروژه‌ای که می‌تواند بخش زیادی از این معضل را رفع کند، پروژه‌ای که تا کنون هزینه بسیاری صرف احداث آن شده است.

تونل مشترک تاسیسات انرژی تجمیع کننده خدمات برق، مخابرات و آب و... است که با توجه به ازدیاد جمعیت و افزایش بحث بلندمرتبه‌سازی در شهر‌ها به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در بحث شهرسازی مطرح است، این تونل با انتقال منابع انرژی از این کانال و رفع مشکلات ترافیکی بر اثر حفاری‌های متعدد و بعضا نابجا در معابر شهری و امکان حفاظت فیزیکی تاسیسات از صدمات احتمالی و هزینه‌های ناشی از آن جلوگیری می‌کند.

احداث تونل انرژی هزینه و زمان زیادی می‌طلبد، اما در عین حال می‌تواند به عنوان ابزاری کارآمد در مدیریت شهری منظم و اصولی مورد استفاده قرار گیرد. اما ظاهرا قرار نیست سریال ادامه‌دار ناهماهنگی‌ها در بهره‌برداری از تاسیسات شهری که با هزینه مردم احداث شده، پایانی داشته باشد.

همچنین یکی از مشکلاتی که به دلیل نبود تونل‌های انرژی ایجاد می‌شود، این است که هر زمانی که پروژه‌ای تعریف می‌شود، با حجم زیادی از معارضان از سوی شرکت‌هایی همچون گاز، مخابرات، آب، برق و... مواجه می‌شود که هر کدام به طریقی در ارائه خدمات خود کوتاهی و اجرای پروژه را با مشکلات و سختی‌هایی مواجه می‌کنند.

در پروژه اجرای تونل مشترک تاسیسات انرژی از لوله‌های جی‌آر‌پی به قطر حدود ۳ متر استفاده می‌‏شود و منابع انتقالی آب، برق و مخابرات در آن قرار می‌‏گیرد، در مشهد نیز این مهم همگام با سایر شهر‌های کشور از سال ۸۲ استارت خورد، نحوه پیشرفت این تونل در محدوده ۳۶۶ هکتاری اطراف حرم مطهر رضوی نیز به موازات بازگشایی معابر اجرایی شد.

با این وجود شرکت‌های خدماتی که باید از این پروژه بهره‌برداری کنند، تمایلی به استفاده از آن ندارند و در تنها در بخش کمی از این تونل تاسیسات شهری جانمایی شده است.

بیش از ۱۵ کیلومتر تونل انرژی در مشهد احداث می‌شود

سید مهدی سادات رییس اداره نظارت بر نگهداری و تعمیرات تاسیسات شهری شهرداری مشهد در این خصوص و در گفتگو با خبرنگار ما، می‌گوید: در راستای اجرای قانون احداث تونل تاسیسات شهری مصوب ۱۳۷۲/آیین نامه سال ۸۴ هیات دولت و قانون اصلاحی احداث تونل‌های انرژی مصوب ۱۳۸۹ درشهرمشهد، ازسال ۸۶ تاکنون ۱۵ کیلومترتونل تاسیسات مشترک در طرح توسعه بافت فرسوده اطراف حرم رضوی ومیدان شهدا ساخته یا در حال احداث است که حدود ۹ کیلومتر در منطقه ثامن و بیش از ۲ و نیم کیلومتر در رینگ میدان شهدا و مابقی در طرح آتی این منطقه برای احداث قرار دارد، هرچند که این میزان نیز عمدتا در ۱۰ سال اخیر بلااستفاده بوده است.

وی تاکید می‌کند که قراربود شرکت‌های خدماتی آب و فاضلاب، گاز، برق و مخابرات تاسیسات خودشان را در این تونل‌ها وارد کنند که طبق نشریه ۳۶۹ ضوابط احداث تونل مشترک، خطوط برق بالای ۶۳ کیلوولت به دلیل حفظ حریم میدان مغناطیسی، فاضلاب به دلیل محدودیت‌های کد ارتفاعی حرکت ثقلی و خطوط گاز به دلیل ایمنی وحفظ حریم از ورود به تونل انرژی معاف شدند.

رییس اداره نظارت بر نگهداری و تعمیرات تاسیسات شهری شهرداری مشهد اظهار می‌کند که بلاتکلیف بودن پرداخت حق الاسهم مربوط به شرکت‌های خدماتی به شهرداری و خلا قانون مدیریت واحد شهری برای شهرداری‌ها جهت الزام وهمراه سازی شرکت‌های خدماتی دراحداث و نگهداری از این تونل ها، سرعت اجرای کار را کند و به عبارتی متوقف کرده است.

احداث بالغ بر ۹ کیلومتر تونل انرژی در منطقه ثامن

سید فرهاد حجازی شهردار منطقه ثامن مشهد که بخش زیادی از تونل مشترک انرژی در این منطقه احداث شده است، می‌گوید: شهرداری منطقه ثامن بر اساس ماده ۳ قانون اصلاح قانون احداث تونل مشترک انرژی مصوب سال ۱۳۸۹ مجلس محترم شورای اسلامی از محل منابع داخلی خود، نسبت به احداث تونل مشترک انرژی اقدام کرده است.

حجازی تاکید می‌کند که شرکت‌های خدماتی باید برای دریافت مجوز حفاری در سامانه حفاری درخواست دهند، لیکن بر اساس قانون مورد اشاره در محور‌های دارای تونل انرژی شهرداری مجاز به صدور مجوز حفاری نبوده، به همین دلیل ضرورت دارد شرکت‌های خدماتی برای خدمات رسانی به پروژه‌های سطح منطقه از تونل انرژی استفاده کنند و تاسیسات را به آنجا انتقال دهند.

وی بیان می‌کند که طبق طرح اولیه اجرای شبکه تونل انرژی در منطقه، پیش بینی شده که ۱۵ کیلومتر تونل انرژی در بافت پیرامون حرم مطهررضوی احداث شود؛ که از سال ۸۸ تاکنون بالغ بر ۹ کیلومتر از آن اجرا شده است.

حجازی با بیان اینکه در برخی از معابر تونل انرژی به صورت کامل اجرا شده است، اظهار می‌کند: این پروژه در بولوار امیرالمومنین (ع)، شهدای حج، واعظ طبسی (ره)، رضوان و شارستان‌های رضوی- شهید حاج حسنی کارگر، شهید شوشتری به صورت کامل احداث شده است.

شهردار منطقه ثامن تصریح می‌کند که متاسفانه این پروژه با افقی که برای آن در نظر گرفته شده فاصله زیادی دارد، شهرداری میلیارد‌ها تومان برای این پروژه هزینه کرده است، اما شرکت‌های خدماتی تلاش و رغبتی برای تامین قدرالسهم خود از هزینه احداث تونل انرژی و انتقال تاسیسات خود به آن را ندارند که باید راهکار‌هایی در این زمینه اندیشیده شود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->