تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟
سرخط خبرها

آدم‌هایی که در جامعه حکم اکسیژن را دارند!

  • کد خبر: ۸۸۲۹۴
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
آدم‌هایی که در جامعه حکم اکسیژن را دارند!
غلامرضا بنی‌اسدی - روزنامه‌نگار

جامعه به آدم‌های خوب نیاز دارد؛ نیازی راهبردی از جنس نیاز انسان به اکسیژن. بدون آدم‌های خوب جامعه می‌میرد. روح جاری در رگ‌های حیات جمعی، همین آدم‌های خوب اند که به خاطره «و نفخت فیه من روحی» در یاد آفرینش تکرار می‌شوند. ما هم تلاش کنیم در خوب شدن حال جامعه سهمی داشته باشیم؛ مثل قهرمان این رویداد فردی که می‌خوانیم:

رفتم داخل مغازه تعمیرات کامپیوتر و گفتم ببخشید صفحه تبلت من ناگهان خاموش شد. مغازه دار گفت: «باشد، نگاه می‌کنم.» بعد ادامه داد: «ممکن است ال سی دی تبلت سوخته باشد. اگر سوخته بود، عوضش کنم؟» گفتم بله لطفا، خیلی به تبلتم احتیاج دارم! گفت: «فردا بعدازظهر بیایید تحویل بگیرید.» روز بعد رفتم و تبلت را سالم به من تحویل داد.

هزینه اش را پرسیدم، گفت: «هیچی، چیز مهمی نبود، فقط کابل فلشش شل شده بود، سفتش کردم، همین!» تشکر کردم و بیرون آمدم. نشستم داخل خودرو و یک لحظه با خود گفتم می‌توانست هر هزینه‌ای را به من اعلام کند و من آماده بودم بپردازم. فکری به ذهنم رسید. یک بسته شکلات گرفتم و دوباره رفتم به مغازه اش. گذاشتم روی پیش خوان و به او گفتم دنیا به آدم‌هایی مثل شما نیاز دارد، لطفا هیچ وقت عوض نشوید!

لبخندی زد و گفت: «عین جمله پدرم را تکرار کردید، حیف که ماه پیش به دلیل کرونا از دنیا رفت.» تسلیت گفتم و در راه برگشت به این فکر می‌کردم که تغییر در آدم‌ها به تدریج اتفاق می‌افتد. گاهی تنها چیزی که می‌تواند ما را در مسیر درستکاری و امانت داری حفظ کند، یک جمله ساده از عزیزترین آدم زندگیمان است. گاهی آیه ای، حدیثی یا حکایتی می‌تواند ما را در جایمان نگه دارد. حتی می‌تواند ما را از اوج بدی به مسیر نیک رفتاری بکشاند. مگر قصه فضیل عیاض را نشنیده ایم که از اوج تباهی به اوج سعادت رسید؟ از این دست حکایت‌ها بسیار است.

خوب بمانیم، حتی اگر بدی به رسمی رایج تبدیل شود. خوب بمانیم و نگذاریم دیگران با رفتار نادرست ما را به عمل متقابل و واکنش ناصواب بکشانند. قهرمان زندگی خود باشیم و در نقشه عبودیت با درست زندگی کردن صاحب نقش شویم. نگذاریم دیگران براساس فیلم نوشت شیطان برای ما نقش تعریف کنند.

با این قبیل آدم‌ها نه تنها حالمان خوب نمی‌شود که به ناخوش احوالی مدام گرفتار می‌شویم. ما آدم‌ها هم که ناخوش باشیم، جامعه به بداحوالی گرفتار می‌شود. این دادوستد حال وروز ما و جامعه می‌تواند عرصه را بر زیست مؤمنانه و اخلاقی تنگ کند. خوب باشیم و صالح. بدانیم بنای جامعه را هم مثل هر سازه دیگری با «مصالح» می‌سازند.

انسان‌های صالح را می‌توان در شمار «مصالح» دانست. افراد ناصالح که به زایده و زباله می‌مانند که به کار ساخت وساز نمی‌آیند؛ مگر اینکه در فرایند بازیافت به خودیابی برسند و درست شوند تا بتوان از ظرفیت آنان استفاده کرد.

خوب باشیم و بدانیم که این می‌تواند به توسعه خوبی کمک کند. رفتار جهان همان حکایت مولوی است در «این جهان کوه است و فعل ما ندا / سوی ما آید ندا‌ها را صدا» و به دیگر عبارت، خوبی خوبی افزا می‌شود و از رفتار نادرست جز ناراستی تولید نمی‌شود. پس اگر می‌خواهیم روز‌های بهتری داشته باشیم، بهتر شویم، همین!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->