مجازات حبس برای مخدوش کردن پلاک خودرو همه مردم در معرض پرتوهای فرابنفش هستند + اثرات یو وی و راه مقابله تصادف ۲ خودروی سواری در محور مشهد-نیشابور با ۸ مصدوم تغییر الگوی باروری کشور در کوتاه‌مدت نجات چهار شهروند از حریق منزل در خیابان امامت مشهد (۵ مرداد ۱۴۰۳) مرگ ۳۵ ایرانی بر اثر تیراندازی در مراسم‌های عروسی و عزا هشدارهای ایمنی آتش نشانی مشهد برای پیشگیری از حریق در گرمترین روز‌های سال پیش‌بینی هواشناسی مشهد تا ۹ مرداد ۱۴۰۳ برنامه‌های سفرتان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک نگذارید| دزدها در کمین یک فرصت معدوم سازی سه تن مواد غذایی فاسد در سبزوار ساعت فعالیت ادارات و بانک های مشهد و خراسان رضوی در روزهای شنبه و یکشنبه (۶ و ۷ مرداد ۱۴۰۳) تغییر کرد + جزئیات گرمای مشهد نگران کننده نیست تولید گوشت حلال غیرحیوانی در کشور خدمات غیرحضوری برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران با اپلیکیشن «تأمین‌من» آخرین اخبار از وضعیت ایرانی‌های بازمانده در عربستان تداوم هوای گرم تا ۳ روز آینده در اغلب مناطق کشور (۵ مرداد ۱۴۰۳) گرما در خراسان رضوی به بالاترین حد خود در یک سال اخیر می‌رسد (۵ مرداد ۱۴۰۳) سقوط چرخ و فلک در تربت حیدریه | ۷ نفر مصدوم شدند (۵ مرداد ۱۴۰۳) آغاز پیش‌فروش بلیت اتوبوس اربعین از فردا شنبه (۶ مرداد ۱۴۰۳) | میزان افزایش قیمت‌ها مشخص نیست زلزله نسبتا شدید گهواره کرمانشاه را لرزاند + جزئیات(۵ مرداد ۱۴۰۳) اعترافات تکان دهنده عاملان قتل پسر جوان در جنوب تهران| مشروبات الکلی مصرف کرده بودیم قتل پیرمرد تهرانی توسط همسایه| نزاع بر سر زباله خون به پا کرد
سرخط خبرها

چرا اروپایی‌ها به مومیایی‌های مصری علاقه دارند؟

  • کد خبر: ۸۸۳۰۶
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
چرا اروپایی‌ها به مومیایی‌های مصری علاقه دارند؟
جایی در این مومیایی‌ها تاریخچه زندگی مردمانی محفوظ مانده است که هزاران سال در کرانه رود نیل زندگی می‌کردند. به همین دلیل، دانشمندان و محققان امروزی ضمن احترام فراوان به مومیایی‌ها با دقت فراوانی بررسی‌های علمی خود را انجام می‌دهند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مومیایی‌ها اغلب کانون توجه و از دیدنی‌ترین اشیای موجود در بسیاری از موزه‌های بزرگ جهان هستند. در پشت ویترین‌های شیشه‌ای این موزه ها، اجسادی که هزاران سال قدمت دارند، در دمای به دقت تنظیم شده نگهداری می‌شوند. جایی در این مومیایی‌ها تاریخچه زندگی مردمانی محفوظ مانده است که هزاران سال در کرانه رود نیل زندگی می‌کردند. به همین دلیل، دانشمندان و محققان امروزی ضمن احترام فراوان به مومیایی‌ها با دقت فراوانی بررسی‌های علمی خود را انجام می‌دهند.

اوضاع همیشه به این منوال نبوده است؛ بلکه تا همین اواخر، اروپاییان از مومیایی‌های مصری نه برای مقاصد علمی، بلکه برای کاربرد‌های عملی استفاده می‌کردند. آن‌ها این اجساد باستانی را به دلیل خاصیت‌های درمانی و حتی نیرو‌های ماورایی به چشم یک کالا می‌دیدند. با شروع قرن پانزدهم میلادی، بازرگانانی که به دنبال سود‌های کلان بودند، دست به قاچاق مومیایی‌ها به خارج از مصر و به ویژه اروپا زدند و بدین ترتیب، تجارت مومیایی رفته رفته به کسب وکاری پررونق و سودآور بدل شد.

تبدیل انسانی که به تازگی فوت کرده به مومیایی‌ای شبیه به نمونه‌های مصر باستان روند خوفناکی داشت. لوئیس دو اورتا، راهب اسپانیایی فرقه دومینیکن، در رساله چاپ سال ۱۶۱۰ خود «تاریخ پادشاهی‌های اتیوپی» شرح مفصلی از این روش به دست داده است. او اشاره کرد که برای تهیه چنین مومیایی‌هایی ابتدا اسیرانی را برای مدت‌های مدیدی گرسنگی می‌دادند، سپس به آن‌ها دارو‌های ویژه‌ای می‌خوراندند و در نهایت سر قربانی را در خواب می‌برّیدند.

در ادامه خون جسد را کاملا تخلیه و بدن را با گیاهان معطر پر می‌کردند و در یونجه می‌پیچیدند و برای مدت ۱۵ روز دفن می‌کردند. پس از آن، جسد را پس از نبش قبر به مدت ۲۴ ساعت زیر آفتاب می‌خشکاندند. در این فرایند هولناک، گوشت قربانی، رنگی تیره و سوخته به خود می‌گرفت. جالب اینکه راهب اسپانیایی در نوشته‌های خود این مومیایی‌های متأخر را نه تنها تمیزتر و بهتر از مومیایی‌های باستانی دانسته؛ بلکه بیان کرده است که از لحاظ خواص درمانی قوی‌تر از نمونه‌های باستانی بوده اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->