نجات مرد میانسال از چاله آسانسور (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال نرخ جدید جریمه‌های رانندگی، پشت چراغ قرمز مراحل اداری ! سارق دریچه‌های فاضلاب در معابر مشهد به دام افتاد (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله یک شرور با قمه به خودروی پلیس در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) نام پدر از کارت ملی حذف می‌شود؟ هشدار به مادران باردار برای سزارین‌های تقویمی ۴ کشته و ۱۴ مصدوم ‌در دو حادثه ترافیکیِ خوزستان آغاز تزریق ۲ واکسن جدید کودکان در جنوب کشور تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۳ جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تحویل ۳۰۱ فضای آموزشی جدید در خراسان رضوی طی یک سال گذشته تربت‌جام و تایباد دارای بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان‌رضوی هستند ویدئو | مشاهده ۴قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه ته دیگ T ته خط سلامتی است خوش بینی حال جامعه را خوش می‌کند اعمال‌قانون ۱۴۲۰ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۱۴ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) برای دکتر محمدتقی صراف شیرازی، چشم امید مادران مشهدی درباره چگونگی آموزش سواد مالی به فرزندان و لزوم آن ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد | فوت راکب موتور سیکلت در تصادف با کامیونت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه یکم اردیبهشت ١۴٠٣) | افزایش ابرناکی و وزش باد شدید
سرخط خبرها

این دارو‌ها، شما را کوررنگ می کند!

  • کد خبر: ۸۸۶۱۴
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴
این دارو‌ها، شما را کوررنگ می کند!
کوررنگی بیشتر در آقایان دیده می‌شود و در اکثر مواقع زنان کروموزوم معیوب را که مسئول انتقال کوری رنگ است، حمل می‌کنند، اما مردان بیشتر این بیماری را به ارث می‌برند.

به گزارش شهرآرانیوز، طبق تحقیقات انجمن بینایی سنجی آمریکا، حدود ۸ درصد از مردان سفید پوست در مقایسه با ۰.۵ درصد از زنان از تمام قومیت‌ها با کمبود بینایی رنگ به دنیا می‌آیند.

یک تحقیق با منابع معتبر در سال ۲۰۱۴ در مورد کوری رنگ در کودکان پیش دبستانی جنوب کالیفرنیا دریافت که کمبود بینایی رنگ در کودکان سفیدپوست غیر اسپانیایی تبار بیشتر و در کودکان سیاه پوست شیوع کمتری دارد.

آکروماتوپسی از هر ۳۰، ۰۰۰ نفر در سراسر جهان ۱ نفر را درگیر می‌کند. از این تعداد مبتلا تا ۱۰ درصد از افراد، به طور کلی رنگ را درک و مشاهده نمی‌کنند.

انواع کوری رنگی

کوری رنگ سه نوع اصلی دارد که می‌توان آن را به گروه‌های زیر تقسیم بندی کرد:

در نوع اول، فرد در تشخیص تفاوت بین قرمز و سبز مشکل دارد.

در نوع دوم، فرد در تشخیص زرد و آبی مشکل دارد.

نوع سوم آکروماتوپسی “achromatopsia ” نام دارد. فرد بیمار با این نوع از کوررنگی به هیچ وجه نمی‌تواند رنگی را درک کند همه چیز خاکستری یا سیاه و سفید به نظر می‌رسد. آکروماتوپسی کمترین تعداد ابتلا در بیماری کوری رنگ را دارد.

فرد چطور به کوررنگی مبتلا می‌شود؟

کوررنگی ارثی

کوررنگی می‌تواند ارثی یا اکتسابی باشد و در حقیقت کوررنگی ارثی بیشتر در بین بیماران دیده می‌شود و می‌توان گفت علت این موضوع نقص ژنتیکی است.

تمام این توضیحات این مفهوم را می‌رساند که، اختلال و بیماری از طریق خانواده منتقل می‌شود. فردی که دارای اعضای خانواده مبتلا به کور رنگی است با احتمال زیادتری به این بیماری مبتلا می‌شود.

کوررنگی اکتسابی

کوری رنگی اکتسابی در اواخر زندگی خود را نمایان می‌کند و می‌تواند به طور مساوی بر مردان و زنان تأثیر بگذارد.

بیماری‌هایی که به عصب بینایی یا شبکیه چشم آسیب می‌رسانند می‌توانند سبب بروز کوری رنگ اکتسابی شوند و به این علت، در صورت تغییر دید یا بینایی رنگی، باید به پزشک اطلاع داده شود.

البته باید توجه داشته باشید که، این موضوع ممکن است نشان دهنده یک مسئله اساسی و جدی‌تر باشد.

دارو‌های مسبب کوررنگی

برخی ازدارو‌ها، همچون دارو‌های ضد روان پریشی کلرپرومازین “chlorpromazine” و تیوریدازین “thioridazine”، نیز می‌توانند عاملی باشند برای بروز کوررنگی در افراد و دید رنگی چشم را تغییر دهند.

از سوی دیگر آنتی بیوتیک اتامبوتول “ethambutol” (Myambutol) که سل را درمان می‌کند، نیز امکان دارد سبب ایجاد مشکلات عصب بینایی و اختلال در دیدن برخی از رنگ‌ها شود.

منبع: بهداشت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->