جاده‌های جنوبی خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) بارش باران در ۱۰ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان رکورد شکست (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) زلزله شدید، جنوب ژاپن را لرزاند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار برای ۱۱ استان کشور (۲۹ فروردین) آیا از نشانه‌های هک شدن گوشی تلفن همراه خبر دارید؟ دعوا و جنجال بر سر فشار آب، به قتل پیرمرد ۶۰ ساله منجر شد تغییر شغل نیمی از پزشکان عمومی در ایران! وام ازدواج؛ تدبیر قانون برای حمایت از نهاد خانواده محکومیت ۴۹ میلیاردی برای عرضه کننده برنج تقلبی در مشهد افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز حمله کردند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) چگونه عروس هلندی را در هر سنی دستی کنیم؟ + عکس متهم به ۴۰ فقره سرقت در مشهد به دام افتاد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) خراسان رضوی، رتبه دوم چندقلوزایی کشور در سال ۱۴۰۲ نحوه مشاهده و دریافت فیش حقوقی بازنشستگان بانوی مرگ مغزی در مشهد به ۷ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیش‌بینی بارش باران تا یکشنبه هفته آینده در نقاط مختلف کشور (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تعرفه خدمات پزشکی قانونی سال ۱۴۰۳ اعلام شد + جزئیات آیا کبودی بی دلیل بدن خطرناک است؟
سرخط خبرها

روش‌های افزایش پتاسیم در بدن

  • کد خبر: ۸۹۷۴۱
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
روش‌های افزایش پتاسیم در بدن
پتاسیم با محافظت از رگ‌های خونی در مقابل ضخیم شدن و آسیب اکسیداتیو، به بدن کمک می‌کند. هر بزرگسال باید روزانه ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم دریافت کند.

به گزارش شهرآرانیوز، پتاسیم یک الکترولیت مهم است که بدن ما را محفوظ نگه می‌دارد و باعث عملکرد مناسب آن خواهد شد. پتاسیم در واقع نوعی شارژ الکتریکی در بدن محسوب می‌شود. زمانی که کمبود پتاسیم داشته باشید، یک وضعیت به نام هایپوکالمییا اتفاق می‌افتد و باعث تپش قلب نامنظم، ضعف عضلانی، انقباض عضلانی، بدن درد و یبوست‌ می‌شود. اگر کمبود پتاسیم دارید، بهتر است این قسمت را تا انتها مطالعه کنید تا با روش‌های افزایش پتاسیم در بدن آشنا شوید.

چگونه پتاسیم خون را بالا ببریم؟

روش اول:مصرف غذا‌های غنی از پتاسیم

بسیاری از افرادی که کمبود پتاسیم دارند، عموماً با یک بیماری کوتاه مدت و علائمی مثل حالت تهوع و اسهال مواجه می‌شوند. برای این که وضعیت را درمان کنید، ساده‌ترین راه این است که پتاسیم به بدن برسانید.  

۱. میوه‌هایی بخورید که حاوی پتاسیم هستند

بیشتر مردم می‌دانند که موز سرشار از پتاسیم است و در حقیقت یک موز حاوی ۵۹۴ میلی گرم پتاسیم می‌باشد. اگر چه میوه‌های دیگری هم هستند که به افزایش سطح پتاسیم در بدن کمک می‌کنند.

میوه‌هایی که حاوی پتاسیم هستند شامل موارد زیر می‌باشند: 

گوجه فرنگی (گوجه فرنگی کوچک شامل ۹۰۰ میلی گرم پتاسیم است)
پرتقال
توت فرنگی
کیوی 
میوه‌های خشکی مثل زردآلو،  هلو آلو و کشمش.

۲. سبزیجات غنی از پتاسیم مصرف کنید

میوه‌ها تنها منبع پتاسیم نیستند و سبزیجات نیز می‌توانند پتاسیم را افزایش دهند.

سبزیجاتی که حاوی پتاسیم هستند، شامل موارد زیر می‌باشند:

هویج (یک فنجان هویج خام حاوی ۶۸۹ میلی گرم پتاسیم است)

سیب زمینی

اسفناج و دیگر سبزیجات سبز رنگ برگ دار با رنگ تیره

قارچ 

۳. منابع پروتئینی حاوی پتاسیم بالا

منابع پروتئینی مصرف کنید که حاوی پتاسیم بالایی هستند.  ماهی سالمون یکی از بهترین منابع پروتئینی است که می‌تواند سطح پتاسیم را نیز افزایش دهد. این ماهی عموماً ۳۱۹ میلی گرم پتاسیم دارد. گوشت قرمز گاو و لوبیا سفید هم منابع مناسبی از پتاسیم و پروتئین هستند.

۴. وعده‌های غذایی با پتاسیم بالا

از وعده‌های غذایی با پتاسیم بالا استفاده کنید و بعضی از موارد بالا را در آن‌ها اضافه کنید.

خوردن همه مواد غذایی حاوی پتاسیم به صورت جداگانه هم یک اقدام مهم است، اما ترکیب کردن آن‌ها و درست کردن یک وعده غذایی بهتر است. سعی کنید با مواردی که در بالا نام برده ایم، یک وعده غذایی درست کنید.

 بهترین وعده‌های غذایی با پتاسیم بالا شامل موارد زیر است:

 ماست همراه با موز و کشمش

 سالمون آب پز با قارچ و اسفناج

 زردآلو خشک شده و هویج خام  

روش دو:استفاده از مکمل پتاسیم

روش‌های افزایش پتاسیم در بدن

۱. قبل از استفاده از مکمل پتاسیم حتما با پزشک مشورت کنید

اگر کمبود پتاسیم شما خفیف است، مصرف غذا‌های پتاسیم دار وضعیت شما را بهتر می‌کند. اگر مکمل پتاسیم خریداری کردید، فقط باید با تجویز پزشک باشد و او مشخص کند که چه میزان از این مکمل نیاز دارید. مصرف بیش از حد نیاز از پتاسیم باعث ایجاد علائمی مثل اسهال، مشکلات معده، حالت تهوع، ضعف عضلانی،  ضربان قلب پایین و ریتم نامنظم قلب خواهد شد.

۲. از مکمل پتاسیم به شکل قرص استفاده کنید

قرص‌های مکمل پتاسیم در بدن حل نمی‌شوند، اما وارد روده می‌شوند و به جلوگیری از مشکلات گوارشی کمک می‌کنند. قرص پتاسیم را باید با یک لیوان کامل آب بنوشید و قرص را له نکنید و یا آن را نجوید، زیرا تاثیرش از بین خواهد رفت.

۳. از پتاسیم مایع و یا پودر استفاده کنید

همچنین می‌توانید پتاسیم را به صورت مایع و یا پودر با آب ترکیب کنید و بنوشید. برای این که دوز پتاسیم را تعیین کنید، می‌توانید از دستورالعمل‌هایی که پزشک در اختیار شما قرار می‌دهد، استفاده کنید، اما پتاسیم مایع و یا پودری به طور کامل در نصف لیوان آب حل می‌شود. اگر میزان مایع و یا پودر مصرفی بیشتر باشد، ممکن است عاملی برای مشکلات گوارشی گردد.

۴. پتاسیم تزریق کنید

مصرف پتاسیم به صورت تزریقی برای مواردی است که کمبود پتاسیم در بدن شدید است. اگر فکر می‌کنید پتاسیم بدنتان به طرز خطرناکی کاهش پیدا کرده، حتما در مورد تزریق آن با پزشک صحبت کنید. خودتان این کار را انجام ندهید که تزریق پتاسیم حتما باید تحت نظر پزشک باشد.

نکات استفاده از روش‌های افزایش پتاسیم:

امن‌ترین راه برای افزایش پتاسیم مصرف غذا‌های غنی از پتاسیم است.

اگر مکمل‌های پتاسیم به بهترین وجه بعد از خوردن وعده غذایی مصرف شوند به کاهش احتمال اسهال و ناراحتی معده کمک می‌کند.  

هشدار برای استفاده از روش‌های افزایش پتاسیم:

اگر پتاسیم به صورت داخل وریدی تجویز شده و شما هنگام تزریق احساس سوزش در ورید دارید حتما این مسئله را به پزشک یا فردی که تزریق را انجام میدهد اطلاع دهید.

همچنین درمورد عوارض جانبی مانند ضربان سریع قلب، تعریق، سرما، مشکل در تنفس و بی حسی هوشیار باشید.

تزریق داخل وریدی پتاسیم باید با سرعت بسیار کند انجام شود.  

منبع: نمناک

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->