لزوم تأکید بر مشترکات دینی

  • کد خبر: ۹۰۴۶
  • ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
لزوم تأکید بر مشترکات دینی
گفتگو با امام جماعت اهل تشیع و اهل تسنن محله کلاته‌برفی
حسین برادران‌فر - هر ساله در ماه ربیع‌الاول به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) در فاصله ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول در ایران و بسیاری از کشور‌های اسلامی هفته وحدت برگزار می‌شود. به اعتقاد اکثریت اهل سنت ۱۲ ربیع‌الاول و به نظر اکثریت اهل تشیع ۱۷ ربیع‌الاول روز میلاد پیامبر اسلام (ص) است. این اختلاف سبب شد تا امام خمینی (ره) با نام‌گذاری این ایام به نام هفته وحدت، هم به‌نظر دو مذهب بزرگ جهان اسلام احترام گذاشته و هم بر لزوم وحدت بیش از پیش جهان اسلام صحه گذارد.
در منطقه ۱۲ هم محله‌هایی هستند که برادران و خواهران اهل تسنن و اهل تشیع در کنار هم به خوبی و خوشی زندگی می‌کنند و تاکنون هیچ‌گونه مجادله و مقابله مذهبی و فرقه‌ای بین آن‌ها صورت نگرفته است. اگر از محله‌های دهشک، شافیل و گوارشگ که در هر کدام چند خانواده سنی مذهب زندگی می‌کنند، چشم‌پوشی کنیم، محله کلاته‌برفی مرکز سکونت برادران و خواهران اهل سنت در منطقه ۱۲ و بولوار شاهنامه است. جمعیت اهل سنت و اهل تشیع این محله تقریبا برابر است و دارای دو مسجد بزرگ است، مسجد محمدرسول‌ا... که متعلق به شهروندان سنی‌مذهب است و مسجد حضرت‌زهرا (س) که در اختیار شهروندان اهل تشیع قرار گرفته است. حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمعلی احمدی، امام جماعت مسجد حضرت زهرا (س) است و مولوی احمد نظام‌دوست نیز امام جماعت مسجد محمدرسول‌ا... است. به مناسبت هفته وحدت با این دو چهره قدیمی محله کلاته‌برفی گفت‌وگویی کرده‌ایم که در ادامه به آن می‌پردازیم.
مولوی احمد نظام‌دوست، از سال ۱۳۹۰ به عنوان امام جماعت مسجد محمدرسول‌ا... (ص) فعالیت دارد. وی می‌گوید: بیشتر ساکنان اهل سنت محله کلاته‌برفی، خانواده‌هایی هستند که چند ده سال پیش به سبب خشک‌سالی از شهر‌های استان سیستان و بلوچستان به شهر مشهد کوچ کرده و در محله کلاته‌برفی ساکن شده‌اند. این افراد کمی بعد و در سال ۱۳۶۰ با کمک‌های نقدی و غیرنقدی خانواده‌های ساکن در محله، مسجد محمدرسول‌ا... را ساختند که از همان ابتدا به امور دینی و فعالیت‌های مذهبی شهروندان اهل سنت محله کلاته‌برفی رسیدگی می‌کرد.

افطاری مشترک
امام جماعت مسجد محمدرسول‌ا... تصریح کرد: نیمی از جمعیت محله کلاته‌برفی را اهل سنت تشکیل داده و نیمی دیگر به شهروندان اهل تشیع اختصاص دارد. از سال ۱۳۹۰ که بنده به‌عنوان امام جماعت مسجد محمدرسول‌ا... شروع به فعالیت کردم، وحدت و همبستگی بین شیعه و سنی را در رأس برنامه‌های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی خود قرار داده و به آن پایبند بوده و هستم.
وی به افطاری مشترک برادران و خواهران اهل سنت و شیعه در ماه مبارک رمضان اشاره کرده و می‌گوید: به کمک برادرم، حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی، امام جماعت مسجد حضرت زهرا (س) برنامه‌های متنوع و گسترده‌ای را درراستای ارتباط و وفاق هرچه بیشتر شهروندان اهل سنت و شیعه در محله کلاته‌برفی انجام داده‌ایم که برپایی سفره‌های افطاری مشترک در ماه مبارک رمضان یک نمونه از آن است. وی در ادامه می‌افزاید: اهالی اهل سنت محله کلاته‌برفی در ماه رمضان در حد وسع و توانایی خود، سفره‌های افطاری مختصر، اما دلنشینی را در مسجد محمدرسول‌ا... (ص) تدارک می‌بینند که میهمانانی از شیعیان ساکن در محله نیز بر سر سفره افطار حضور دارند، در مقابل ما نیز در مسجد حضرت زهرا (س) حاضر شده و در مراسم افطاری برادران و خواهران اهل تشیع شرکت می‌کنیم.

تفرقه، توطئه دشمنان امت اسلامی
امام جماعت مسجد محمد رسول‌ا... معتقد است با وجود تفرقه به کار دین و دنیای خود نمی‌رسیم و همه مسائل ریز و درشت جامعه تحت‌الشعاع اختلافات قرار می‌گیرد.
مولوی احمد نظام دوست در تشریح این مطلب می‌گوید: متأسفانه امت اسلامی سال‌هاست که از بیماری عقب‌ماندگی، تعصب و خشک مقدسی رنج می‌برد، این عوامل تمدن باشکوه اسلامی را به قهقرا و نابودی کشانده است، وقتی ما گذشته باشکوه تمدن اسلامی را در قرون چهارم و پنجم هجری ورق می‌زنیم، به‌این نتیجه می‌رسیم که این شکوه و عظمت به دلیل وحدت و یگانگی‌ای بوده که در بین امت اسلامی وجود داشته است.
وی بیان می‌کند: با وجود وحدت؛ امنیت، رفاه و آسایش در جامعه برقرار می‌شود، به‌طوری که در کشور‌های اطراف خود که ردپای جوامع غربی مانند آمریکا، انگلستان و رژیم صهیونیستی وجود دارد و از سیاست «تفرقه بینداز و حکومت بکن» استفاده می‌کنند، مسلمانان را به جان هم انداخته‌اند و در این آشفته‌بازار هر روزه خون چندده نفر مسلمان بی‌گناه به‌دلیل ناامنی بر زمین ریخته می‌شود.

همراهی در مناسبت‌های ملی و مذهبی
 امام جمعه مسجد حضرت زهرا (س) محله کلاته‌برفی هم با اشاره به برگزاری جشن‌های هفته وحدت می‌گوید: همه ساله در این روز‌ها مراسم جشنی برگزار می‌شود که یک‌سال در مسجد محمدرسول‌ا... است و سال دیگر در مسجد حضرت زهرا (س)، در این جشن‌ها برادران و خواهران اهل تشیع و اهل سنت در کنار یکدیگر جمع می‌شوند و به مناسبت میلاد حضرت رسول اکرم (ص) به جشن و شادی می‌پردازند.
حجت‌الاسلام احمدی از محله کلاته‌برفی به‌عنوان یک کلونی کوچک و نمونه از وحدت بین شیعه و سنی یاد کرده و می‌گوید: برادران و خواهران شیعه و سنی در این محله سال‌هاست که در کنار هم ضمن ازدواج، تشکیل خانواده و نسبت فامیلی، زندگی سالم و مسالمت‌آمیز و بی‌دغدغه‌ای را تجربه می‌کنند و همواره در همه مناسبت‌های ملی و مذهبی از جمله انتخابات‌ها، راهپیمایی‌ها، آیین‌های مذهبی و... در کنار هم هستند.

  مشترکات ملی و مذهبی
امام جماعت مسجد حضرت زهرا (س) با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد عقاید دینی اهل تشیع و اهل سنت مشترک است، می‌گوید: جامعه مسلمان ایران باید توجه و تمرکز خود را بر اشتراکات قرار دهند. حجت‌الاسلام احمدی اظهار داشت: امروز علاوه‌بر اشتراک‌های مذهبی دشمن مشترک هم داریم، آن‌ها عزم خود را جزم کرده‌اند که با ایجاد انواع گروه‌های تکفیری بین مسلمانان تفرقه ایجاد کنند، در چنین شرایطی عقل اقتضا می‌کند همه در مقابل دشمن متحد باشیم، همان‌گونه که در جریان جنگ تحمیلی همه مذاهب از شیعه، سنی، زرتشتی، مسیحی و حتی یهودی زیر بیرق کشورمان ایران، شجاعانه از مرز‌های وطن محافظت کردند و در این راه شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب کردند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->