درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟ آزمون بزرگ حفظ قرآن کریم به صورت سراسری برگزار می‌شود | اعطای مدرک تحصیلی رسمی به حافظان قرآن کریم ارزش کمک به امر ازدواج در اسلام همه آنچه باید درباره سنت دینی قرض‌الحسنه بدانیم اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در کشور مالزی تعداد زائران اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد درباره مهندس عباس آفرنده، طراح گنبد ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد| یادگارفیروزه فام آفرنده جشن‌تکلیف نوجوانان پسر عرب‌زبان در حرم مطهر رضوی برگزار شد (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) هر چه می‌خواهد دل تنگت، نگو! نگاهی به کارکرد اجتماعات دینی در جامعه
سرخط خبرها

رونمایی از فراخوان دو مهرواره «نامه مهر» و «گنبد کبوتران»

  • کد خبر: ۹۱۳۵۵
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
رونمایی از فراخوان دو مهرواره «نامه مهر» و «گنبد کبوتران»
این دو مهرواره به نام‌های «نامه مهر» و «گنبد کبوتران» به ترتیب با محوریت نامه کودکان سرزمینمان به امام رضا (ع) و داستان‌هایی ویژه نوجوانان و حتی بزرگ‌سالان، با محوریت توسل به امام رضا (ع) و ارتباط با ایشان، طراحی شده و پذیرای آثار کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به این حوزه خواهند بود.

محمد عنبرسوز | شهرآرانیوز؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با مشارکت بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع)، در نشستی عمومی، از فراخوان دو مهرواره ملی، با محوریت فرهنگ و سیره رضوی، فرهنگ زیارت، یاران و خادمان رضوی و موضوعات مرتبط دیگر، رونمایی کرد.

در این مراسم که با حضور مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور و استان، نماینده پارک علم و فناوری، مربیان کانون، مسئولان فرهنگی و اصحاب رسانه در مرکز فرهنگی شماره ۱۰ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشهد برگزار شد، از دو پوستر فراخوان این مهرواره‌ها رونمایی شد. در ادامه گزارشی می‌خوانید از محتوای این مراسم.

تشریح فراخوان

در بخش ابتدایی این مراسم مجری برنامه درباره مهرواره‌هایی که این نشست به رونمایی از فراخوان آن‌ها اختصاص یافته، توضیحاتی داد.

مطابق توضیحات ارائه شده، این دو مهرواره به نام‌های «نامه مهر» و «گنبد کبوتران» به ترتیب با محوریت نامه کودکان سرزمینمان به امام رضا (ع) و داستان‌هایی ویژه نوجوانان و حتی بزرگ‌سالان، با محوریت توسل به امام رضا (ع) و ارتباط با ایشان، طراحی شده و پذیرای آثار کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به این حوزه خواهند بود.

اهمیت هویت دینی و ملی

نخستین سخنران این مراسم ابراهیم زره‌ساز، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی، بود که مهم‌ترین محور سخنانش به مسئله بازیابی هویت دینی و ملی ایران در دوران معاصر اشاره داشت. او با تأکید بر لزوم گستردگی این عرصه و طریقه‌های قوام بخشیدن به هویت دینی و ملی، بر نقش نهاد‌های فرهنگی و به‌طور خاص کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و نیز پارک علم و فناوری، به تبیین اهمیت برگزاری مهرواره‌هایی که فراخوان آن‌ها موضوع جلسه بود، پرداخت.

زره‌ساز، همچنین جزئیاتی از دو مهرواره مذکور را بیان کرد و توضیح داد که مهرواره داستانک، در قالب متن‌های ۲۵۰ کلمه‌ای، برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا بیستم اسفند امسال برای بررسی و داوری به دبیرخانه مربوط ارسال کنند.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی در ادامه درباره شیوه حضور اعضای این کانون در مراکز مکاتبه‌ای صحبت کرد که در استان‌های مختلف مشغول فعالیت هستند. او در همین باره اظهار امیدواری کرد که با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته بین نهاد‌های فرهنگی متولی این امر، پویش «نامه‌مهر» در بین کودکان و نوجوانان سراسر کشور که با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارتباط دارند، رواج یابد.

انتشار کتاب مجلد این نوشته‌ها نیز یکی از مواردی بود که زره‌ساز ابراز امیدواری کرد در آینده‌ای نزدیک به چاپ برسد و در اختیار عموم قرار گیرد.

او همچنین به راه‌اندازی مرکز آفرینش‌های ادبی مجموعه شماره ۱۰ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و توضیح داد که استان خراسان رضوی در زمینه طراحی بازی و سرگرمی جزو برترین استان‌های کشور است و با تفاهم‌های صورت گرفته بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی، دو طبقه از این مجموعه در اختیار کارشناسان پارک علم و فناوری استان قرار گرفته و طرح‌های مختلف دانش‌بنیان در زمینه‌های بازی و سرگرمی در این مجموعه جریان دارند.

ترویج فرهنگ رضوی برای نسل بعد

محمودرضا برازش، مدیر عامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی امام رضا (ع)، نیز در سخنانی کوتاه، با تأکید بر لزوم معرفی فرهنگ رضوی به کودکان و نوجوانان، توضیح داد که روش‌های معرفی و ترویج فرهنگ رضوی می‌توانند بسیار متنوع و گسترده باشند و هنر یکی از مهم‌ترین روش‌ها در‌این‌باره است.

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی

امام رضا (ع) در ادامه به نقش مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و تخصص کارشناسان و مربیان این مجموعه در استفاده از هنر برای معرفی اهل بیت (ع) و سبک زندگی مورد نظر معصومین (ع) را روشی مناسب در تربیت دینی نسل آینده معرفی کرد.

او بر اهمیت همکاری بین نهاد‌های فرهنگی تأکید و اعلام آمادگی کرد تا ظرفیت‌های آموزشی و فرهنگی بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) را در اختیار دیگر نهاد‌های فرهنگی شهر و به‌ویژه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار دهد تا زمینه مناسبی برای ترویج فضائل اخلاقی ائمه اطهار (ع) در میان نسل آینده فراهم شود.

فناوری فرهنگی

سخنران بعدی این مراسم ایمان شریعتی، نماینده پارک علم و فناوری مشهد بود. او از عزم جدی مجموعه خود و ریاست آن برای به اشتراک گذاشتن ظرفیت‌های فناوری با نهاد‌های فرهنگی، در راستای ترویج اهداف دینی و ملی در میان کودکان و نوجوانان، صحبت کرد و توضیح داد که یکی از ۹ مرکز رشد و فناوری این مجموعه به اولویت‌های فرهنگی و به طور مشخص فرهنگ زیارت اختصاص داده شده و گروه‌های کارآمد و خلاقی در این مرکز مشغول فعالیت هستند.

شریعتی با ابراز امیدواری در مورد توسعه فعالیت‌های مورد بحث و گسترش آن‌ها در سطح کشور، به ارائه آمار‌هایی از مجموعه پارک علم و فناوری مشهد پرداخت و توضیح داد که استان خراسان رضوی جزو سه قطب مهم کشور در عرصه علم و فناوری است و در حوزه‌هایی از قبیل آمار تولیدات و فروش نیز همواره حائز رتبه‌های اول تا سوم در سطح کشور بوده است.

فرهنگ جهانی زیارت

مهدی علی‌اکبرزاده، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور، نیز سخنان خود را با تبیین توافق‌های صورت گرفته میان این کانون و بنیاد بین‌المللی فرهنگی امام رضا (ع) آغاز کرد و توضیح داد که این همکاری می‌تواند مقدمه‌ای برای تعاملات گسترده‌تر در آینده باشد.

او فراخوان مهرواره‌ها را به فال‌نیک گرفت و برای همکاران مربی خود در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در رسیدن به مرتبه خادمان زائران کوچک امام رضا (ع)، آرزوی توفیق کرد و ابراز امیدواری نمود که یک طرح مهم در این باره به‌زودی به مرحله اجرا برسد.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور، بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) را یکی از مهم‌ترین نهاد‌های همراه با کانون توصیف کرد و توسعه این همکاری را یکی از اهداف مهم مجموعه خود دانست.

علی‌اکبرزاده در بخش پایانی سخنان خود بر جایگاه بین المللی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و با ذکر خاطره‌ای از ارادت مسیحیان غیرایرانی به امام هشتم (ع)، تولید محصولات فرهنگی فاخر برای مردم دیگر کشور‌ها را از اولویت‌های کار فرهنگی مرتبط با کلام، سیره، سبک زندگی و توصیه‌های امام رضا (ع) دانست.

در بخش پایانی این مراسم، حجت‌الاسلام سید حسین سیدی که به عنوان شاعر دینی شناخته می‌شود، به جایگاه دعوت شد و ابیاتی را درباره ائمه اطهار (ع) و زیارت امام رضا (ع) قرائت کرد. سپس مسئولان از پوستر دو مهرواره «نامه مهر» و «گنبد کبوتران» رونمایی کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->