افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟ آزمون بزرگ حفظ قرآن کریم به صورت سراسری برگزار می‌شود | اعطای مدرک تحصیلی رسمی به حافظان قرآن کریم ارزش کمک به امر ازدواج در اسلام همه آنچه باید درباره سنت دینی قرض‌الحسنه بدانیم اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در کشور مالزی تعداد زائران اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد
سرخط خبرها

تشکیل اتاق فکر با اولویت «زیارت متعالی»

  • کد خبر: ۹۱۶۸۹
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
تشکیل اتاق فکر با اولویت «زیارت متعالی»
رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: با هدف تحقق اهداف کلان بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس، اتاق فکر زیارت تشکیل شده است.

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: با هدف تحقق اهداف کلان بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس، اتاق فکر زیارت تشکیل شده و قرار است اهداف زیارت متعالی در قالب کتابی در باب زیارت متعالی منتشر شود.

احد فرامرز قراملکی گفت: امسال ۴۱ جلد کتاب چاپ اول در آستان قدس منتشر و در این سال ۹۷ جلد کتاب نیز تجدید چاپ شده است.

افزود: در هفته پژوهش ۱۲ اثر فاخر برگزیده در برنامه رونمایی قرار دارد.

چاپ ۲۳۲۸ کتاب در ۳۷ سال

وی با بیان اینکه درکارنامه بنیاد پژوهش‌های آستان قدس از سال ۶۳ تا کنون ۲۳۲۸ کتاب چاپ اول وجود دارد اظهار کرد: امسال بالغ بر ۵۴ همایش و نشست علمی برگزار کرده ایم.

وی اضافه کرد: حمایت از رساله‌های دکتری و پایان نامه‌های کارشناسی ارشد همواره جزو اولویت‌های مرکز بوده است. در این راستا بر اساس تفاهم نامه‌ای قسط اول ۱۰۰ میلیون تومانی به دانشگاه فردوسی مشهد پرداخت کردیم.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: در بنیاد سیر نزولی پژوهشگران موظفی دیده می‌شود و تعداد آن‌ها ۱۲۸ به ۵۴ پژوهشگر موظفی رسیده است، اما در مقابل توانسته ایم راهبرد‌های جذب و همکاری پژوهشگران ملی و بین المللی را اجرایی کنیم.

قراملکی با بیان اینکه درباره طرح کلان زیارت، اتاق فکر را تشکیل داده و مجموعه موضوعات کاربردی زیارت را احصا کرده ایم، افزود: امیدواریم بتوانیم خروجی را در قالب کتاب زیارت متعالی منتشر کنیم.

وی اظهار کرد: گروه پژوهشی ویژه درباره بیانیه گام دوم انقلاب را نیز تشکیل داده ایم. در این گروه موضوع خانواده محوری را در دو بخش لحاظ کرده ایم و چندین طرح پژوهشی در دستور کار داریم.

راه اندازی ۳۰ ایستگاه مطالعه دیجیتال

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در ادامه این نشست افزود: طی سه سال آینده آستان قدس رضوی باید ۵۰ درصد دانش و علم را در سه حوزه زیارت، وقف و نذر و فرهنگ رضوی تولید کند. حجت الاسلام سیدجلال حسینی گفت: آمادگی داریم ایستگاه‌های مطالعه دیجیتال را راه اندازی کنیم. در همین راستا تعداد ۳۰ ایستگاه را تاکنون راه اندازی کرده ایم.

وی با بیان اینکه اکنون به همت این سازمان تعداد ۵۱۳ میلیون منبع دیجیتال آماده بهره برداری برای محققان است، اظهار کرد: در بخش نشریات یکی از غنی‌ترین آرشیو‌های مطبوعات را آستان قدس رضوی دارد. تعداد ۹۸۷ عنوان نشریه با ۴۰ هزار نسخه دراین راستا پیاده سازی شده که قابل دریافت است.

وی تأکید کرد: در سال ۹۹ بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار صفحه دیجیتال سازی شده با ۳۶ هزار منبع اطلاعاتی را به داشته‌های خود اضافه کردیم و در هفته پژوهش ۷ نشست تخصصی، رونمایی از ۳ عنوان نشریه تخصصی و ۲ کتاب را در برنامه خواهیم داشت.

حجت الاسلام حسینی افزود: اکنون بالغ بر ۱۶۸ هزار نسخه خطی و سنگی و ۱۴ میلیون برگه سند ارزشمند در این سازمان موجود است. همچنین ۲۳ هزار نسخه خطی ارزشمند در حوزه قرآن داریم که این آمار از نظر تعداد در دنیا بی نظیر است.

وی اظهار کرد: تعداد ۱۲ فهرست آماده چاپ در این سازمان آماده شده است که با خروجی این موارد در حقیقت فهرست نویسی در آستان قدس رضوی به روز خواهد شد.

چاپ ۱۶۰ مقاله علمی تا پایان سال

رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) نیز در ادامه این نشست از آغاز به کار دو مرکز تحقیقات فناوری‌های زیستی و سلامت و مرکز تحقیقات کاربردی تبلیغ و تربیت دینی امام‌‎رضا (ع) هم زمان با هفته پژوهش در این دانشگاه خبر داد و گفت: در شش ماهه نخست امسال ۸۵ مقاله علمی در این دانشگاه به چاپ رسیده است که این عدد تا انتهای سال به رقم ۱۶۰ مقاله خواهد رسید.

مرتضی رجوعی اظهار کرد: در هفته پژوهش از دو اختراع ملی ثبت شده رونمایی می‌شود. همچنین ۳۶ نشست پژوهشی نیز برای اجرا برنامه ریزی شده است. وی بیان کرد: اکنون حدود ۱۲۰۰ دانشجوی عراقی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند و دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) امسال بالغ بر ۱۰ عنوان کتاب تخصصی را با تیراژ ۵۳۰۰ نسخه به چاپ رسانده است.

هم دانشجو، هم طلبه

معاون پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز با بیان اینکه دانشجویان این دانشگاه به طور هم زمان هم رشته دانشگاهی و هم دروس طلبگی را می‌آموزند افزود: دانشجو در این دانشگاه در دوره کارشناسی حدود ۲۰۰ واحد درسی در مقطع ارشد و در مقطع دکتری نیز بالغ بر ۱۱۰ واحد درسی به طور جداگانه پاس می‌کند.

حجت الاسلام محمد ابراهیم روشن ضمیر گفت: کتاب «مهندسی قرارداد اجاره موقوفات» که برای نخستین بار به چاپ رسیده است ۲۲ آذرماه مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->