جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

جهاد تبیین در جنگ روایت‌ها

  • کد خبر: ۹۲۱۰۲
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
جهاد تبیین در جنگ روایت‌ها
غلامرضا بنی‌اسدی - روزنامه‌نگار

ویرانگرتر از تخریب، تحریف است که بستر را برای تخریب مدام فراهم می‌کند. تحریف هم حریفی قدر می‌خواهد به‌نام تبیین. وقتی تحریف لشکر می‌آراید و همه ظرفیت‌ها را به خدمت می‌گیرد و به‌خط می‌زند، باید برای مقابله تمام‌ساحتی با آن «جهاد تبیین» به‌راه بیندازیم، وگرنه ما را و کشور ما را از نفس خواهد انداخت.

نگاه هوشمندانه به جریان‌های رسانه‌ای جهان امروز به ما می‌گوید که نبرد جدید نه در قالب سخت و از زبان توپ و تانک و گلوله که در هیئت نرم و از زبان رسانه و قلم و کلمه و تصویر شکل گرفته است.

اینجاست که با پدیده‌ای به‌نام «جنگ روایت‌ها» روبه‌رو می‌شویم. اگر در جنگ سخت، می‌زدند و شهید می‌دادیم و هر قطره خونشان یک جبهه جدید به‌روی دشمن می‌گشود، اما در جنگ جدید بی‌آنکه گلوله‌ای شلیک شود و قطره خونی بر زمین بریزد، می‌کشند، بی‌آنکه آورده‌ای برای جبهه خودی داشته باشد.

کشته‌های این جنگ همان‌ها هستند که در کوچه و خیابان به‌شیوه غلط زندگی می‌کنند و به نادرست‌ترین نوع هم باطل را حق می‌پندارند و حق را به جای باطل هدف قرار می‌دهند. یعنی درعمل به سرباز بی‌نشان دشمن تبدیل می‌شوند که هزاربار خطرناک‌تر از سرباز یونیفرم‌پوش او نفوذ و عمل می‌کنند.

می‌آیند و بی‌صدا می‌زنند و بدون اینکه حساسیتی برانگیزند، تلفات می‌گیرند. جنگی چنین را مدافعه‌ای به‌جد هوشمندانه سزاست. «روایت درست» همان جلوه‌ای از جهاد تبیین است که با روشن‌کردن چراغ نمی‌گذارد آن جا‌به‌جایی هولناک اتفاق بیفتد.

تأکید مؤکد رهبر فرزانه انقلاب در دیدار پرستاران، نقشه راه را بیان می‌کند: «شما روایت کنید حقایق جامعه خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را؛ اگر شما روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند؛ شما اگر حادثه دفاع مقدس را روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند، هرجور دلش می‌خواهد، توجیه می‌کند، دروغ می‌گوید، ۱۸۰درجه با این خلاف واقع، جای ظالم و مظلوم را عوض می‌کند.»

رهبر معظم انقلاب با انگشت‌گذاشتن بر نقطه حساس مواجهه بیدار باش و هوشیار باشمان می‌دهند و مصداق هم بیان می‌کنند: «شما اگر حادثه تسخیر لانه جاسوسی را روایت نکنید که متأسفانه نکردید، دشمن روایت می‌کند و کرده، دشمن روایت کرده، روایت‌های دروغ؛ این کاری است که ما باید انجام بدهیم، این وظیفه جوان‌های ماست.» در انجام این وظیفه به‌عنوان تکلیفی دینی، ملی و انقلابی، یک لحظه هم نباید تعلل کنیم.

دشمن برای کسری از ثانیه هم برنامه دارد. ما هم باید برنامه‌مند و صادق عمل کنیم. توجه داشته باشیم که صداقت در روایت، رکن اصلی باور مؤمنانه است و در باورپذیری روایت هم نقشی سزامند دارد.

با صداقت است که می‌توان دروغ و زشتی‌های پیامدش را برابر چشم‌ها قرار داد. با راستی است که می‌توان به راه درست رفت و دیگران را با خود همراه کرد. خط تمیزدهنده ما با دشمن هم همین صداقت مؤمنانه و ریشه دار در فرهنگ ایرانی است.

ما نباید بگذاریم که دشمن تحریف کند و دروغ را جای راست در ذهن مردم بکارد. نباید هم اجازه دهیم برخی افراد ولو با نیت خیر، به عمل سراسر شر و ناراستی زبان و قلم بگشایند و آن جور که فکر می‌کنند بهتر است، روایت‌ها را دستکاری کنند.

خدا درجات شهید آیت ا... بهشتی را متعالی سازد که همواره در برابر تحریف برخی کژاندیشان به ظاهر خودی هم، چون سدی محکم می‌ایستاد. او می‌گفت هم روایت‌ها باید دقیق بیان شود و هم افراد چنان که هستند، معرفی شوند.

نه اجازه تصرف در آمار را می‌داد و نه می‌گذاشت افراد غیر از آنچه هستند، معرفی شوند. رسمش هم همان راهی است که «قافله سالار» امروز کاروان انقلاب پیش روی ما گشوده اند؛ جهاد تبیین در جنگ روایت ها. بدان التزام داشته باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->