نمایش‌های کمدی فردا (دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) به صحنه نمی‌روند سینما‌های سراسر کشور فردا (دوشنبه ۸ اردیبهشت‌ ۱۴۰۴) تعطیل است برش‌هایی از زندگی «مصطفی اسداللهی» | جست‌وجوگر ایده در میان خطوط بازپخش سریال لیسانسه‌ها در شبکه سه + زمان پخش جشنواره ملی موسیقی نواحی به پایان راه رسید بازیگران جدید فصل سوم سریال خاندان اژدها را بشناسید نگاهی به وضعیت طراحی پوستر تئاتر در مشهد به بهانه روز گرافیک فیلم «داستان‌های موازی» اصغر فرهادی در بازار کن پیام هم‌دردی وزیر فرهنگ با مجروحان و خانواده‌های جان‌باختگان حادثه انفجار اسکله شهید رجایی بندرعباس ویژه برنامه «از مامان بگو» به مناسبت میلاد حضرت معصومه (س) در تلویزیون+ زمان پخش صوت | آهنگ جدید مصباح قمصری با نام سوز عشق سریال یزدان روی آنتن شبکه سه + زمان پخش اکران جهانی سری جدید فیلم سوپرمن نگاهی ویژه به سریال «نوجوانی» تام هنکس با دنباله فیلم سگ تازی در راه سینما نگاهی به درآمد حاصل از اکران سیار سینمای ایران کتاب «از سرزمین بی‌پرنده تا قلعه» منتشر شد
سرخط خبرها

رسانه سرباز دفاع‌مقدس

  • کد خبر: ۴۴۳۲۰
  • ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
رسانه سرباز دفاع‌مقدس
غلامرضا بنی‌اسدی - روزنامه نگار
رسانه، جنگ را جدی گرفت. یعنی از جمله جایگا‌ها و نهاد‌هایی بود که تأکید حضرت‌امام (ره) را در جدی‌گرفتن جنگ، عملا جدی گرفت و ظرفیت‌های خود را پای کار دفاع‌مقدس آورد. یادمان هست آن روز‌ها و کسانی که آن روز‌ها را ندیده‌اند، می‌توانند با سرزدن به آرشیو روزنامه‌ها و صداوسیما، ببینند که اصحاب رسانه در روزگار جنگ، چگونه با قلم در کنار راست‌قامتان مدافع وطن ایستادند. صداوسیما برنامه‌های خاص تولید می‌کرد برای رزمندگان. صفحات ویژه مربوط به دفاع‌مقدس، کارکرد ویژه و البته تعریف‌شده‌ای داشتند برای تبیین واقعیتی به‌نام جنگ و حقیقتی به‌نام دفاع‌مقدس. این درست که ما در سطح کلان همچنان‌که تحریم تسلیحاتی و اقتصادی بودیم، در حصر سخت رسانه‌ای هم قرار داشتیم، اما تا جایی که می‌توانستیم، صدای مظلومیت کشورمان را به‌جهان می‌رساندیم و در داخل و در تنظیم روابط فرهنگی‌اجتماعی بر پایه فرهنگ دفاع‌مقدس چنان کار کردیم که امروزه کسی در حقانیت و جایگاه شهدا و رزمندگان و آزادگان و جانبازان، کمتر تردیدی ندارد. یعنی کسانی که با انقلاب و حتی ضرورت ادامه جنگ میانه‌ای ندارند، باز می‌کوشند که میانه خود و مدافعان سرفراز وطن را حسنه داشته باشند. این نگاه، تا حد قابل‌احترامی نتیجه کارکرد رسانه‌ای دراین‌باره است.
 
ما در فرایند قهرمان‌سازی از دلاوران آن حماسه هم نقشی سازنده داشتیم و از این مؤلفه هم کارکردی دوسویه گرفتیم؛ هم فرماندهانمان را در چشم مردم وطن بزرگ و قابل‌اتکا تعریف کردیم و هم از آنان رستم‌های زمانه ساختیم که می‌توانند هفت‌خان خطر را نه‌تن‌ها پشت‌سر بگذارند که کشور را هم از خطراتی چنین به‌سلامت عبور دهند و هم کوه سرفراز ساختیم از آنان تا ترجمانی باشند از «ترهبون به عدوا...» برای دشمن. در حقیقت ما «واعدوا لهم مااستطعتم من قوه» را در عرصه رسانه تحقق بخشیدیم و از هرچه می‌توانستیم بهره گرفتیم و نتیجه هم موفقیت‌آمیز بود و هست برای ما. این خط نورانی بعد از جنگ هم به‌شیوه‌های گوناگون ادامه یافت؛ به‌ویژه در راستای تبیین مؤلفه‌های شخصیتی فرماندهان شهید. در این مسیر البته بسیاری از رزمندگان دیروز، قلم را جایگزین تفنگ کردند برای حراست از شهادت و فرهنگ متعالی آن که آزادگی را برای میهنمان تضمین می‌کند. این هم خوانشی رسانه‌ای است از جمله راهبردی امام‌خمینی (ع) که فرمود «ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد!»
 
رسانه‌ها هم با تعریف شهادت، بر این حقیقت، گواهی دادند. این گواهی هم به‌برکت عملکرد مردمان درگیر با دفاع‌مقدس بود و مشخصا هم دیدیم و نوشتیم و گفتیم و فیلم ساختیم که در فرهنگ حماسی ما، اسارت هم جای خود را به آزادگی می‌دهد و هیچ قدرتی نمی‌تواند بر پای اراده و ایمان فرزندان ما، غل و زنجیر زند، حتی اگر آنان را به اردوگاه‌های مرگ عراق ببرد. ما در دل اسارت به آزادگی رسیدیم و معنایی نو شدیم از آنچه باید و باز این خط ادامه داشت و دارد در شکوه مدافعان حرم؛ در تبیین بایستگی‌های دفاع فرامرزی از ایران و انقلاب. در تقویت خط مقاومت و جبهه مقاومت. باری، رسانه جنگ را جدی گرفت و ایستادگی میهن و سرفرازی ایرانیان، ریشه در فرهنگ‌سازی در تراز زندگی است از دفاع‌مقدس.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->