شهردار مشهدمقدس: کمربند جنوبی چه بخواهیم چه نخواهیم در آینده اجرا خواهد شد دیدار شهردار مشهد با شورای اجتماعی محلات منطقه ۹ و بیان مشکلات توسط رؤسای شورا (۲۳ آبان ۱۴۰۳) حمایت از بانوان و توسعه ارتباطات دانش‌بنیان در اولویت کاری شورای ششم تأکید شورای ششم بر توسعه پروژه‌های راهبردی و زیرساختی مشهد ناصحی: سهم بودجه فرهنگی از بودجه شهرداری مشهد از ۲ به ۱۰ درصد افزایش یافت+ویدئو تامین برق و پایداری خدمت‌رسانی در تقاطع‌های سطح مشهد | ضرورت همکاری شهروندان و پلیس راهور در هنگام قطعی برق سرگذشت یکی از قدیمی‌ترین مزارع شمال مشهد | خاطرات خفته در «چاهش» اتوبوس‌های جدید راهی حاشیه شهر مشهد می‌شوند محکم پای «روز مشهد» بمانید! کاهش ۵۰ درصدی زمان صدور پروانه‌های ساختمانی در مشهد افزایش عملیات‌های آتش‌نشانی مشهد در پی قطع برق و ازکارافتادن آسانسور‌ها (۲۲ آبان ۱۴۰۳) سهم شهرداری مشهد از عوارض آلایندگی، تقریباً هیچ! درباره یکی از کوچه‌های فرعی بازار سرشور مشهد | سراسرِ کوچه «سراسر»، پر از داستان «دکتر شیخ» است آیا مازوت‌سوزی در مشهد متوقف می‌شود؟ آغاز صدور صورت‌وضعیت الکترونیکی مسافری در خراسان رضوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد: توسعه متوازن شهری با شهرفروشی محقق نمی‌شود تهیه طرح تفصیلی محله آبکوه مشهد با نظر مردم یدالله بشکنی سرپرست فرمانداری طرقبه شاندیز شد مشهد، رتبه نخست ایجاد زیرساخت حمل و نقل درون شهری در کشور + فیلم
سرخط خبرها

فتیله مازوت‌سوزی پایین کشیده می‌شود

  • کد خبر: ۹۲۱۰۴
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
فتیله مازوت‌سوزی پایین کشیده می‌شود
وقتی مسئولان پای مطالبه نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی می‌آیند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پس از اینکه امسال مجوز مازوت سوزی در نیروگاه‌ها و البته در نیروگاه توس مشهد از اختیار تصمیم گیران استانی خارج و به مرکز واگذار شد، مصرف مازوت در نیروگاه ۳۴ ساله جاده قوچان به شدت افزایش یافت و این موضوع سبب شد که مسئولان استانی و حتی نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی در خطبه‌های اخیر نماز جمعه مشهد به این موضوع واکنش نشان دهند.

روزنامه شهرآرا هم در چندین شماره در ابعاد مختلف پیگیر موضوع مازوت سوزی بوده‌است و این پیگیری‌ها با تشدید آلودگی هوای شهر مشهد سبب شده در ۸ آذر امسال جلسه کارگروه آلودگی هوای استان با سه مصوبه تعطیلی مدارس در ۹ آذر، ضرورت رفت وآمد کامیون‌ها از کنارگذر شمالی مشهد و برخورد با خودرو‌های دودزا و بدون معاینه فنی تشکیل شود.

اما با گذشت فقط دو هفته از تشکیل این جلسه، همچنان وضعیت آلودگی هوای کلان شهر مشهد در روز‌های مختلف در شرایط ناسالم قرار دارد.

باتوجه به این موضوع و البته با ادامه دارشدن استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه توس، کارگروه آلودگی هوای استان دوباره جلسه تشکیل داد و معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در این جلسه دوباره از ضرورت افزایش سهم گاز نیروگاه توس سخن گفت.

به گزارش ایرنا، جواد خدایی در این جلسه گفت: باید راهکاری پایدار برای افزایش سهم مصرف گاز نیروگاه توس مشهد اتخاذ کرد و تحقق این مهم نیازمند ارائه پیشنهاد‌های مناسب و چانه زنی با مسئولان مربوط در مرکز کشور است.

وی با اشاره به الزام نیروگاه توس مشهد برای مصرف مازوت از سوی مرکز دیسپاچینگ ملی افزود: این نیروگاه به دلیل برخوردارنبودن از گاز، ناگزیر است مازوت مصرف کند که این امر در افزایش آلودگی هوای شهر مشهد مؤثر است.

وی ادامه داد: نیروگاه‌های خراسان رضوی در فصل تابستان هزار مگاوات برق به شبکه سراسری عرضه می‌کنند، بنابراین باید بتوان با چانه زنی نیمی از این میزان برق را در زمستان برای خراسان رضوی از شبکه سراسری گرفت.

معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی تأکید کرد: لازم است با فوریت، فهرستی از راهکار‌های نرم و فنی برای حذف مازوت نیروگاه توس از سوی شرکت برق منطقه‌ای استخراج شود تا وضعیت به کنترل درآید؛ همچنین دفتر فنی استانداری مشخص کند که مصرف مازوت چقدر برای استان صرفه اقتصادی دارد و با مصرف این نوع سوخت چقدر می‌توان نیروگاه را فعال نگه داشت.

چانه‌زنی نتیجه داد، سهمیه گاز نیروگاه توس افزایش یافت

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: چانه زنی‌های استان برای دریافت سهم بیشتر از گاز نتیجه داده است و از دوشنبه یک‌میلیون مترمکعب گاز برای مصرف در نیروگاه توس اختصاص یافته است و نهایت مازوتی که باید در این نیروگاه مصرف شود، یک میلیون و۹۰۰هزار مترمکعب است که باید به کمترین مقدار ممکن برسد. حسن افتخاری افزود: اختصاص سهمیه گاز بیشتر به نیروگاه‌ها به عملکرد آن‌ها نیز بستگی دارد؛ وزارت نیرو سهم گاز نیروگاه‌هایی را که با کارایی بیشتری فعالیت می‌کنند، افزایش می‌دهد. وی گفت: خوشبختانه به جز نیروگاه توس که یک میلیون مترمکعب سهمیه جدید از مصرف گاز گرفت، دیگر نیروگاه‌های منطقه خراسان بدون هیچ محدودیتی می‌توانند گاز مصرف کنند.

نیروگاه توس مهم‌ترین منبع آلودگی مشهد

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: نیروگاه توس به دلیل مصرف سوخت مازوت مهم‌ترین منبع تولید آلودگی در شهر مشهد بوده و طبق ماده۲۳ قانون هوای پاک، وزارت نیرو موظف بوده است با تأیید سازمان حفاظت محیط زیست، تجهیزات کاهش نشر آلاینده‌های هوا در نیروگاه‌هایی نصب کند که مصرف سوخت مازوت دارند.

مهدی اله‌پور با اشاره به اقدامات مهم انجام شده برای کاهش آلایندگی در مشهد گفت: اتصال همه ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا (۲۳ایستگاه) به سامانه پایش ملی کیفیت هوای کشور، رصد نظارت‌ها و پایش‌ها در حوزه صنایع آلاینده هوا و واحد‌های خدماتی ازجمله مراکز معاینه فنی سبک و سنگین، نمونه برداری و آنالیز فصلی سوخت توزیع شده در شهر مشهد و استان، عرضه سوخت استاندارد یورو۴ در شهر مشهد و محور‌های مواصلاتی استان، توسعه و نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی سبک و سنگین، اعمال قانون خودرو‌های بدون معاینه فنی از ۲۵مرداد ۱۳۹۹ تاکنون در مشهد ازجمله این اقدامات بوده است.

وی اجرای دستورالعمل زمانی و مکانی رفت وآمد خودرو‌های سنگین و نیمه سنگین در مشهد، اتصال همه مراکز معاینه فنی خودرو به سامانه یکپارچه معاینه فنی، اجرای طرح کهاب (صرفه جویی در مصرف سوخت با درنظرگرفتن ضوابط زیست محیطی) در انبار نفت، گسترش زیرساخت‌های الکترونیکی و ساخت واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی را از دیگر اقدام‌ها در راستای کاهش آلودگی هوای مشهد برشمرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->