نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند
سرخط خبرها

آغاز بررسی فنی و امنیتی دوربین‌ها پیش از نصب در کرج از امروز

  • کد خبر: ۹۲۶۷۵
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
آغاز بررسی فنی و امنیتی دوربین‌ها پیش از نصب در کرج از امروز
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ایران از امروز فرایند بررسی‌های فنی و امنیتی دوربین‌ها پیش از نصب در کرج را آغاز می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بهروز کمالوندی گفت: ایران تعویض دوربین های آسیب دیده در کرج را به سه پیش شرط منوط کرده بود؛ انجام بررسی های قضایی و امنیتی درباره ابعاد خرابکاری، محکومیت آنها از سوی آژانس و بررسی فنی و امنیتی دوربین ها پیش از نصب.

بر اساس گزارش شبکه خبر، وی گفت: اقدام داوطلبانه ایران در تعویض دوربین ها پس از حصول این سه پیش شرط پذیرفته شد.

کمالوندی همچنین در گفت‌وگویی با نورنیوز تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران درخواست‌های مکرر آژانس برای تعویض دوربین‌های آسیب‌دیده مجتمع تسای کرج را منوط به سه پیش‌شرط «انجام بررسی‌های قضایی-امنیتی در مورد ابعاد خرابکاری صورت گرفته»، «محکوم کردن این خرابکاری‌ها از سوی آژانس» و «بررسی فنی-امنیتی دوربین‌های جدید توسط ایران قبل از نصب» کرده بود.

وی افزود: اقدام داوطلبانه ایران در خصوص صدور مجوز تعویض این دوربین‌ها و نصب دوربین‌های جدید نه در قالب یک توافق جدید که پس از حصول این سه پیش‌شرط صورت گرفت و با وجود عدم ارتباط مستقیم میان گفتگوهای فیمابین ایران و آژانس با مذاکرات وین، به نظر می‌رسد که توانست دست مذاکراه‌کنندگان کشورمان را پر تر کند و این مسئله در نشست کمیسیون مشترک برجام در عصر جمعه خود را نشان داد.

کمالوندی ادامه داد: البته گفتگوهای ایران و آژانس بین مهندس اسلامی و رافائل گروسی ارتباطی به مذاکرات نداشت و به صورت عادی در قالب موضوعات جاری طرفین در حال انجام بود و لذا این ادعا که ما زیر فشار این اقدام را انجام داده‌ایم صحت ندارد. توجه به این نکته ضروری است که ما از ابتدا نگفته بودیم که اجازه تعویض و نصب دوربین‌ها را نمی‌دهیم، بلکه آن را منوط به آن سه پیش‌شرط کرده بودیم.

وی در ادامه گفت: از طرفی سازمان انرژی اتمی به عنوان یک نهاد تخصصی و فنی تعاملات مستمری در چارچوب پادمان با آژانس دارد و این تعاملات نباید شکل سیاسی به خود بگیرد و تلاش ما هم همواره این بوده و هست که تعاملات صرفا فنی و حقوقی باشد، لذا هرچند تعاملات ما با آژانس به صورت غیر مستقیم می‌تواند به مذاکرات وین مرتبط شود اما ماهیتا چنین ارتباطی وجود ندارد.

کمالوندی افزود: در واقع ارتباط دادن این دو حوزه به هم، به نوعی تلاش برای سیاسی کردن یک فرآیند فنی-حقوقی است. در فضای رسانه‌ای و با هدف عملیات روانی رسانه‌های غربی و صهیونیستی خیلی تلاش می‌کنند که تعاملات ما با آژانس را سیاسی کنند و متاسفانه تمایلاتی نیز در آژانس در این خصوص وجود دارد اما تاکید ما جدا شدن موضوعات فنی-حقوقی از مسائل سیاسی است.

معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: ذکر این نکته را ضروری می‌دانم که موضوع تاثیر احتمالی دوربین‌های نظارتی آژانس بر هدایت عملیات خرابکارانه علیه تاسیسات هسته‌ای ایران برای دستگاه‌های امنیتی و قضایی ما فوق‌العاده مهم بوده و هست و از این رو ما بر ضرورت بررسی دقیق دوربین‌های آسیب‌دیده و جدید تاکید زیادی داشتیم و روی نظر خود ایستادگی کردیم تا به نتیجه رسید.

به گفته وی اتفاقی که روز پنج‌شنبه در نشست خبری مدیرکل آژانس افتاد و او برای اولین‌بار یکی از دوربین‌ها را در مصاحبه خود به صورت کامل نشان داد و در مورد آن توضیحات مبسوطی ارائه کرد به طور قطع متاثر از حساسیت‌های ما و تاکید بر ضرورت مشخص شدن نقش غیرمخرب دوربین‌ها در عملیات خرابکارانه بود.

کمالوندی خاطرنشان کرد: در مورد سخت‌گیری‌های ماموران امنیتی در بازرسی دقیقی که با حفظ ضوابط حقوقی و اخلاقی پس از عملیات‌های خرابکارانه آغاز شده، این توضیح ضروری است که این سخت‌گیری‌ها بدون علت نیست و مواردی از اقدامات بازرس‌ها خارج از وظایف حرفه‌ای‌شان وجود داشته که حساسیت برانگیز بوده و ما به آژانس اعلام کردیم.

کمالوندی همچنین در گفت‌وگو با برنامه رویداد رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه درباره نصب دوربین‌ها چیزی تحت عنوان توافق وجود نداشته و متنی ردوبدل نشده و قراری منعقد نگشته است، افزود: ایران به لحاظ فنی و امنیتی دنبال این بود که آیا دوربین‌ها نقشی در خرابکاری‌های هسته‌ای داشت یا خیر و از آژانس درخواست کردیم در این زمینه با ما همکاری کند.

وی افزود: ما با آژانس قراردادی داریم و امتیازات و مصونیت‌هایی را در این زمینه قائل هستیم و علی‌القاعده در پی بررسی‌ها، باید از آژانس می‌خواستیم که مصونیت را در نظر گرفته و کار را متوقف کنند.

کمالوندی با بیان اینکه بررسی‌ها مدت‌زمان زیادی برد تا به نتیجه برسد، افزود: آقای گروسی در مصاحبه‌ای نیم‌بند اقدامات خشونت‌آمیز علیه تأسیسات هسته‌ای ایران را محکوم کرد؛ هرچند ما موضعی بیش از این‌ها را می‌خواستیم ولی به‌هرحال قبول کردند که این بررسی‌ها انجام شود.

وی ادامه داد: هم اینک همکاران ما و بخش‌های امنیتی در حال سؤال و پرسش در خصوص دوربین‌ها هستند تا مطمئن شوند این دوربین‌ها صرفاً عکس می‌گیرد و مطالب دیگری [پشت خود ندارد].

کمالوندی درعین‌حال رویه فوق را موفقیتی برای کشورمان خواند و افزود: ازاین‌پس به نحوی توافق می‌شود تا دوربین‌ها در کرج نصب شود؛ البته نصب دوربین‌ها نیز به شکلی است که قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم را در نظر دارد و قانون رعایت می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان درعین‌حال تاکید کرد قرار نیست هیچ اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار گیرد و زمانی این اتفاق می‌افتد که تمام تحریم‌ها لغو شود و مجلس اجازه این کار را بدهد.

کمالوندی گفت: این مسئله بدین معناست که همه نظارت‌های فرا پادمانی متوقف شده است.

وی در پاسخ به سؤال رادیو گفت‌وگو مبنی بر اینکه آیا دوربین‌ها به‌صورت داوطلبانه از سوی ایران نصب می‌شود، گفت: قبلاً در خصوص سرویس دوربین‌ها تفاهمی داشتیم و آژانس این‌گونه تلقی می‌کرد که سرویس کردن، تعویض دوربین را نیز شامل می‌شود که از سوی ایران پذیرفته نشد.

کمالوندی یادآور شد که بیانیه شهریورماه میان گروسی و اسلامی، بر مبنای سرویس دوربین‌ها و تغییر کارت‌های حافظه بوده است که در قالب مهروموم مشترک نگهداری شود. وقتی بحث کرج را نیز مطرح کردیم، تاکید داشتیم که این سایت هسته‌ای شامل رویه مذکور نمی‌شود چون تعویض [مبنای پذیرش ایران] نبوده ولی باید آژانس خرابکاری‌ها را محکوم کند و نشان دهد که در صدد همکاری با ایران است.

وی افزود: برای ایران مهم بود که دوربین‌های تخریب شده در صحنه خرابکاری، دقیق بررسی شود و بعد از آن مجدد می‌تواند نصب شود اما به معنای دادن هیچ اطلاعاتی به آژانس بین‌المللی اتمی نیست.

کمالوندی همچنین در خصوص مواضع گروسی در قبال کارت‌های حافظه قبلی دوربین‌ها گفت: قرار بود که کارت‌ها موجود باشد تا در صورت لزوم و لغو تحریم‌ها، آژانس به سراغ آن بیاید ولی یکی از این‌ها در اثر خرابکاری از بین رفته است و ایران نیز ضامن خرابکاری‌ها نیست.

وی در پاسخ به اظهارات غیرمنطقی مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی گفت: این دوربین‌ها باز نصب می‌شود و صدمه دیدنِ دوربین یا دیگر اجزای آن در روند خرابکاری‌ها، ارتباطی با ما ندارد و در یک جمله می‌توان گفت "اگر دوربین آژانس متحمل خسارت شده است، باید سراغ آن‌هایی برود که خرابکاری کرده‌اند و از آن‌ها پاسخ بخواهد!"

کمالوندی درعین‌حال تصریح کرد: خسارت وارده فقط متوجه یک دوربین نبوده فقط یکی از آن‌ها به نحوی صدمه‌دیده است که کارت حافظه آن از بین رفته است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان تاکید کرد: ما جواب آژانس را بعداً - زمانی که رسماً اعلام شود - خواهیم داد؛ چراکه از طریق تریبون‌های رسانه‌ای با یکدیگر حرف نمی‌زنیم.

کمالوندی گفت: دوربین‌های مجتمع کرج فرا پادمانی هستند و به همین دلیل، آژانس به اطلاعات آن دسترسی نخواهد داشت.

ما هیچ دوربین آنلاینی نداریم و این دوربین‌ها نیز همچون دوربین‌های مداربسته منازل و فروشگاه‌ها، عکس می‌گیرد و دوربین‌های معمولی به‌صورت زنده فیلم می‌گیرند ولی دوربین‌های [کرج] به‌گونه‌ای است که گویی [در یک منطقه تمرکز شده] در هر 10 ثانیه یک فریم عکس می‌گیرد.

کمالوندی درعین‌حال گفت: در مواقعی که رایج به تعداد تولیدات هسته‌ای اتفاق‌نظر داریم، سراغ دوربین‌ها نمی‌روند ولی در جایی که اختلاف‌نظر وجود دارد، دوربین‌ها را تحت‌نظر حفاظت و امنیتِ ایران بررسی می‌کنند و سپس کارت حافظه در مهروموم مشترک قرار می‌گیرد و بینندگان تصاویر دوربین‌ها حتی یک فریم عکس را همراه خود به خارج از کشور منتقل نمی‌کنند.

وی در خصوص درباره احتمال نشت اطلاعاتی آژانس و پیش‌زمینه شدن برای بروز خرابکاری‌ها در سایت‌های هسته‌ای ایران گفت: ما بارها به آژانس اعلام کردیم و این مسئله را مکتوب نیز کردیم که گاه وارد جزئیاتی می‌شود و توضیحاتی اضافی می‌دهد که اصلاً ضرورتی ندارد و ما همواره به این قضیه اعتراض کرده‌ایم و در زمینه گزارش دادن هم همین‌گونه عمل می‌کند.

کمالوندی افزود: فضاهایی مثل آژانس سیاسی است و کشورها بر اساس منافع سیاسی و جهت‌گیری‌های خود اظهارنظر می‌کنند؛ نه بر اساس واقعیت‌هایی که ممکن است بعدها مشکل‌آفرین باشد. ازاین‌رو ایران بر سخت‌گیری‌های خود افزوده است ولی آژانس نیز به بهانه‌های مختلف بر بازرسان ایران اعتراض کرده و سخت‌گیری‌هایی را اعمال می‌کند. چراکه به یک‌رویه‌ای از مدت‌ها قبل عادت کرده که ترک آن برای آژانس سخت است و فشاری را برای ایران در پی دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: در حال حاضر ما و آژانس با هم راحت نیستیم و مدام از نحوه رفتارشان گلایه داریم و آژانس نیز که خواهانِ دسترسی بیشتر بوده، دائماً معترض است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->