قیمت امروز گوشت، مرغ و ماهی در مشهد (۶ مهر ۱۴۰۴) | تخم مرغ گرانتر شد گروه مپنا جزییات قرارداد ۹ هزار میلیارد تومانی با شهرداری مشهد را منتشر کرد بررسی قیمت امروز دینار عراق و ریال سعودی در مشهد (۶ مهر ۱۴۰۴) بررسی تأثیر حضور پررنگ چینی ها در وضعیت بازار سنگ خام فیروزه | نفوذ چینی‌ها در قلب معدن فیروزه تأثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت بلیت هواپیما | گردشگری در مشهد رونق بیشتری می‌گیرد آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان (۶ مهرماه ۱۴۰۴) | بیت‌کوین از چشم افتاد؟ احتمال مسدودشدن دارایی کاربران ایرانی در تتر قوت گرفت (۶ مهر ۱۴۰۴) نرخ دلار امروز در مشهد با بازگشت تحریم‌های بین‌المللی چه تغییری کرد؟ (۶ مهر ۱۴۰۴) قیمت طلا در اولین روز فعال‌شدن اسنپ‌بک چقدر شد؟ (۶ مهر ۱۴۰۴) | سکه ۱۱۲ میلیون تومان شد با فعالسازی مکانیسم ماشه آیا خودروسازان چینی، بازار ایران را ترک می‌کنند؟ سود سهام عدالت تا روز جمعه به حساب دارندگان واریز می‌شود پیش‌بینی جهش قیمت‌ خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ حراج شمش طلا امروز برگزار می‌شود (۶ مهر ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۶ مهر ۱۴۰۴) | لبو و شلغم به بازار آمد استاندار خراسان رضوی: شرط افزایش تولید کاغذ در خراسان رضوی، رعایت منافع کلی این استان است پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده و اقساطی محصولات ایران‌خودرو از امروز آغاز می‌شود (۶ مهر ۱۴۰۴) + جزئیات سود سهام عدالت برای چه کسانی واریز نمی‌شود؟ مبلغ واریزی سود سهام عدالت اعلام شد + جزئیات از ناترازی انرژی تا تمرکز قدرت در تهران؛ چالش‌های بزرگ پیش‌روی صنایع و معادن خراسان رضوی صادرات خراسان رضوی از مرز ۱.۱۷ میلیارد دلار گذشت مدیران اجرایی باید باور کنند که کشور در جنگ اقتصادی است رئیس خانه صمت خراسان رضوی: ۷۰ درصد برنامه توسعه محقق نشده است پیش‌بینی بورس در روز یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ قیمت نقره آماده صعود به کانال ۱۹۰ هزار تومانی شد (۵ مهر ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴) برنامه‌های جدید بانک مرکزی برای تامین ارز و تسهیل تجارت خارجی ویدئو| وزیر اقتصاد زمان واریز سود سهام عدالت را اعلام کرد+جزئیات (۵ مهر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

دنده های خودرو را به ترتیب عوض کنید

  • کد خبر: ۹۲۸۳۵
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴
دنده های خودرو را به ترتیب عوض کنید
به نقل از یکتاپرس: در گیربکس های خودکار تعویض یا انتخاب دنده صحیح در شرایط مختلف بر عهده یک نرم افزار گذاشته شده و راننده نقشی در این کار ندارد.

به گزارش شهرآرانیوز، در گیربکس های نیمه خودکار تعویض دنده توسط راننده معمولا تحت نظارت بوده و در صورت اشتباه وی، دنده صحیح به صورت خودکار انتخاب می شود. در این نوع از گیربکس ها دنده ها معمولا به ترتیب کم و زیاد می شوند.

در گیربکس های کاملا دستی این راننده است که تمام و کمال کنترل گیربکس و انتخاب دنده ها را بر دارد و برخلاف نمونه های سکوئنشال می تواند بدون رعایت ترتیب، دنده ها را تعویض کند.

برای مثال در یک جعبه دنده دستی می توان مستقیما از دنده یک به دنده سه رفته یا برعکس از دنده پنج به دنده سه یا دو آمد.

حال سوالی که پیش می آید اینست که آیا این کار باعث صدمه به گیربکس یا سایر اجزا می شود یا خیر؟

جیسون فنسک (Jason Fenske) که دارای مدرک مهندسی مکانیک از دانشگاه کارولینای شمالی است، با راه اندازی یک کانال یوتیوبی ویدیوهای جالبی درباره مباحث فنی و نحوه کارکرد اجزای مختلف خودرو تهیه می کند.
در یکی از آخرین پست ها، جیسون به موضوع تعویض دنده در گیربکس های دستی پرداخته و این مساله را تشریح کرده است.

به گفته جیسون اگر بخواهیم بدون رعایت ترتیب از یک دنده سنگین به دنده های سبک تر برویم، چنانچه در لحظه تعویض دور موتور بالا باشد، به دلیل عدم همخوانی سرعت چرخ ها و دور موتور، هنگام درگیر شدن کلاچ به خودرو ضربه وارد می شود. این اتفاق ساییدگی خفیف صفحه کلاچ را به دنبال داشته و در بلند مدت می تواند عمر این قطعه را کاهش دهد.

در حالت برعکس یعنی تعویض از دنده سبک به دنده سنگین نیز این مساله صادق بوده و در صورتی که دنده انتخابی با دور موتور و سرعت خودرو هماهنگی نداشته باشد، فشار زیادی به سیستم انتقال قدرت وارد شده و حتی ممکن است در برخی موارد شدید چرخ ها قفل شده و خودرو از تعادل خارج شود.

شروع حرکت با دنده ۲ هم یکی دیگر از عواملی است که سبب استهلاک بیشتر صفحه کلاچ و فشایر زیاد به خودرو می شود. در حالت کلی همواره باید بین سرعت خودرو، دور موتور و دنده انتخاب شده تناسب وجود داشته باشد.

اگر یکی از این فاکتورها رعایت نشود، نوعی ناهماهنگی ایجاد شده و موتور یا سیستم انتقال قدرت تحت فشار قرار خواهد گرفت.

حال اگر بخواهیم به سوال مطرح شده در بالا پاسخ دهیم باید بگوییم تعویض دنده بدون رعایت ترتیب، احتمال فرسایش صفحه کلاچ را افزایش داده و می تواند باعث تحمیل فشار مضاعف به سیستم انتقال قدرت و حتی موتور شود.

بنابراین بهتر است همیشه با رعایت ترتیب و بر اساس سرعت و دور موتور مناسب ترین دنده را انتخاب کنیم.

منبع: اسب بخار

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->