بازداشت ۲۰ نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری توسط پلیس فتا افتتاح ۲۷ مدرسه طی ۶ ماه در منطقه تبادکان مشهد قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است | افزایش ۵۰ درصدی مصرف قلیان در ۷ سال بی‌خوابی، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو صادر شد برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم! تشخیص بموقع اوتیسم، در پیشرفت مهارت‌های ارتباطی و کلامی کودکان تاثیر بسزایی دارد معاینات پزشکی کارکنان آشپزخانه مرکزی خراسان رضوی در ایام حج عمره آغاز شد عطاری فقط می‌تواند گیاهان دارویی مجاز را عرضه کند | برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند اهدای عضو در مشهد به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌کارهایی برای کند کردن بیماری آلزایمر کنکور سراسری مرحله اول سال ۱۴۰۳ با شرکت ۹۱ هزار داوطلب در خراسان رضوی برگزار خواهد شد اعمال قانون ۱۶۴۱ خودروی حادثه ساز در مشهد | توقیف ۵۷ دستگاه خودروی متخلف (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا بالاخره نام مادران در کارت ملی نوشته می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۴ اردیبهشت ١۴٠٣) | تداوم کاهش دما تا پایان هفته مصرف بیش از حد نمک ارتباط نزدیکی با ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش دارد آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین(ع) تهران گلایه شهروندان از پیچ‌و‌خم‌های تهیه دارو‌های خاص
سرخط خبرها

«توصیه درمانی» برای امیکرون!

  • کد خبر: ۹۳۳۰۴
  • ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
«توصیه درمانی» برای امیکرون!
فاطمه رافع - معاون سردبیر در حوزه اطلاعات و اخبار

سویه جدید کرونا که سازمان بهداشت جهانی از آن با عنوان «واریانت نگرانی» نام برده است، اگرچه قدری دیرتر از برخی کشور‌های جهان، سرانجام به ایران و به‌تبع آن، به شهر ما یعنی مشهد هم آمد. سرعت عجیب‌وغریب گسترش این سویه که در یکی‌دو روز شمار مبتلایان شناسایی‌شده‌اش در کشور به بیش از ۱۸۰۰ نفر رسید، چندروزی است که به گفته مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، تعداد مبتلایان سرپایی و بستری‌شدگان را در خراسان‌رضوی به‌طرز چشمگیری افزایش داده است.

حالا بیم آن می‌رود که با ادامه روند کنونی و گسترش سویه جدید موسوم به امیکرون، ظرف سه‌چهار هفته رنگ کرونایی مشهد و خراسان‌رضوی بار دیگر قرمز شود و در نخستین‌ماه آخرین فصل سال، ما را درگیر شبیخون زمستانی‌اش کند.

سویه جدید کرونا هنوز هم چندان شناخته‌شده نیست و خبر‌های ضدونقیضی از میزان گسترش، عفونت‌زایی و مرگ‌ومیر آن به گوش می‌رسد، اما گویا امیکرون بیش از ۳۰ جهش داشته و همین مسئله قدرت انتقال آن را ۵ تا ۸ برابر بیشتر کرده است. به‌عبارتی، فرد مبتلا به این سویه جدید ممکن است دست‌کم ۴۰ نفر را آلوده کند که از این تعداد احتمالا ۵ یا ۶ نفر تسلیم مرگ خواهند شد.

تزریق نوبت سوم واکسن کرونا، پرهیز از دورهمی‌ها، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و... از راهکار‌هایی است که برای پیشگیری از گسترش بیشتر این بیماری بر آن تأکید و توصیه می‌شود. در این راستا مسئولان خراسان‌رضوی هم «تشدید دستورالعمل‌های بهداشتی، آمادگی کامل برای رویارویی درمانی و فعال‌کردن بخش‌های مختلف» را سیاست استان در مواجهه با سویه جدید کرونا اعلام و بر لزوم افزایش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مدارس، اصناف، ناوگان حمل‌ونقل عمومی و... تأکید کرده‌اند.

با همه این تفاصیل، عقب‌نشینی موقت کرونا پس از موج پنجم، عادی‌انگاری این بیماری را به‌دنبال داشته است و گویی فراموش کرده‌ایم که «کرونا هنوز تمام نشده است». تصورمان هم این است که واکسن برایمان ایمنی مطلوبی به همراه دارد، غافل از آنکه بخشی از این ایمنی نسبی را به ثمن ازدست‌رفتن جان‌هایی به دست آورده‌ایم که هریک از آن‌ها عزیز خانواده‌ای بودند.

داده‌های رسمی حکایت از آن دارد که میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کشور به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است. دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، فقط حدود ۴۶ درصد مردم این شیوه‌نامه‌ها را رعایت می‌کنند.

این را هم اضافه کنید که جمعیت زیر ۱۲ سال کشور و نیز خراسان‌رضوی و همچنین بخشی از جمعیت بالای ۱۸ سال هنوز واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند که این موضوع هم رویارویی ما را با بیماری دشوارتر می‌کند.

تجربه رویارویی با ۵ موج پیشین کرونا و آمار‌های مرگ‌ومیر روزانه تا حدود ۷۰۰ نفر، نشان می‌دهد که در چنین وضعیتی فقط «توصیه‌درمانی» نمی‌تواند راهکار مقابله با امیکرون باشد. جلوگیری از گسترش بیشتر این سویه جدید نیازمند قرنطینه زودهنگام است و مسئولان استانی باید در این زمینه جدیت بیشتری داشته باشند.

لازم است که همین امروز جلو انتشار امیکرون گرفته شود تا شاهد تکرار خاطره تلخ روز‌های جولان کرونا در موج پنجم نباشیم. پس آقایان مسئول! همین امروز برای نحوه بازگرداندن قرنطینه و حدود و ثغورش فکری کنید که فردا شاید دیر باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->