شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)
سرخط خبرها

شهرآرا خواسته‌های مردم مشهد را پیگیری می‌کند

  • کد خبر: ۹۳۳۰۷
  • ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
شهرآرا خواسته‌های مردم مشهد را پیگیری می‌کند
مدیران شهری این گزارش را بخوانند. رونوشت به آقای شهردار

محدثه شوشتری | شهرآرانیوز؛ تعارف ندارند؛ خوب باشد، تعریف می‌کنند، نباشد زبان به گلایه باز می‌کنند. انتظارات مردم عجیب وغریب نیست. نه دنبال رؤیاپردازی برای یک شهر دست نیافتنی اند و نه خواسته‌هایی دارند که دور از تحقق باشد.

آن‌ها چشم به تغییر و گشایش دارند. گشایش در امور شهری و رسیدن به حقوق شهروندی یا رتق وفتق کارهایشان با شهرداری؛ بدون سنگ اندازی و رفت وآمد‌های متوالی.

انتظاراتی از جنس کم کردن فاصله‌ها با مردم و حل مشکلات و معضلات آن ها. درهمین زمینه با گذشت بیش از سه ماه از سکان داری سید عبدا... ارجائی در مدیریت شهری مشهد به میان شهروندان رفتیم.

از بالاخیابان تا پایین خیابان، از حاشیه شهر تا میان برج نشینان، از مرکز شهر تا چهارگوشه مشهد. پای صحبت‌های مردم نشسته ایم تا از عملکرد مدیریت شهری و انتظاراتشان برای آینده شهر بگویند.

هم انتظارات مردم منصفانه بود و هم نقد و نظرهایشان شنیدنی. آن‌ها انتظار نداشتند غول ترافیک در مدت کمی از بین برود، دود و دم شهر نیست و نابود شود، به هم ریختگی در سیما و منظر شهری سامان یابد، سهم حمل ونقل عمومی به حد اعلا برسد، عیب ونقص از معابر و خیابان‌های شهر رخت ببندد، شفافیت در مدیریت شهری موج بزند و پاسخگویی در همین مدت کم به نقطه رضایت برسد.

انتظار نداشتند دراین مدت شهرفروشی تعطیل و شهرسازی با کبکبه و دبدبه علمی اش، جای سوراخ سمبه‌های توسعه بی ضابطه شهر را بگیرد. آن‌ها فقط انتظار داشتند مدیریت شهری هرچند با گام‌های کوچک، در مسیر گشایش در امور شهری حرکت کند. با همین نگاه در هر مسیری که اتفاقی مثبت رخ داده است، زبان به تعریف گشودند و در سایر امور شهری از انتظاراتشان گفتند.
***
البته آنچه در این گزارش می‌خوانید، بی‌تردید همه مطالبات مجاوران شهر امام رضا (ع) نیست.

«رونوشت به آقای شهردار» فقط بهانه‌ای است برای اینکه باب مطالبه‌گری زائران و مجاوران را از مدیریت شهری بیش از پیش باز کند. شهرآرا تلاش دارد در این مسیر واسطه‌ای برای انتقال سخنان شما به مدیران شهری باشد.

شما هم چه زائر هستید و چه مجاور، می‌توانید با شماره ۳۷۲۴۳۱۱۰ تماس بگیرید یا به شماره ۳۰۰۰۷۲۸۹ پیامک بفرستید و از خواسته‌هایتان بگویید.

مطمئن باشید ما بی‌کم و کاست، آن‌ها را بیان و پیگیری می‌کنیم.

خوش حالی از رسیدگی به معلولان

در حوالی حرم مطهر رضوی نظر شهروندان را درباره اقدامات دوره جدید مدیریت شهری جویا می‌شویم. خادمی در برگشت از کشیک شبانه حرم رضوی خطاب به شهردار مشهد می‌گوید: کار‌ها و اقداماتی نظیر ساخت پارک معلولان و بهسازی اتوبوس‌ها برای معلولان برای خود من که معلولیت دارم، خوش حال کننده بود. انتظار داریم این اقدامات ادامه پیدا کند.

این شهروند مشهدی برای بهسازی خیابان‌ها و معابر نیز در جا‌هایی که اقدامات شروع شده است، ابراز خرسندی می‌کند و برای خیلی از نقاط دیگر که مشکل در رفت وآمد شهروندان ایجاد می‌کند، انتظار رسیدگی مدیریت شهری را دارد.

آقای شهردار، به این نقطه از مشهد هم سر بزن

سوز سرمای زمستان به چهره‌های پنهان پشت ماسک‌ها شلاق می‌زند، اما باز هم کسی از کنار سؤال ما که عملکرد مدیریت شهری را چطور دیده اید و چه انتظاراتی از شهرداری دارید، بی تفاوت رد نمی‌شود. مردم دلشان پر از حرف است، پر از درد، پر از ناگفته ها، اصلا پر از فریاد که بر سر شهرداری بکشند و انتظار گشایشی داشته باشند.

شهروندی مشهدی ساکن در انتهای جاده سیمان، از نقاط حاشیه شهر مشهد، یکی از همین مردمی است که درخواست می‌کند صدایش را به گوش شهردار برسانیم. او می‌گوید: آقای شهردار به منطقه زندگی ما هم سر بزند. ما منطقه محروم شهری هستیم. در زمستان مکافاتمان رفت وآمد در خیابان‌هایی است که با چند دقیقه بارش باران، آب گرفتگی ایجاد می‌شود. حتی ایستگاه اتوبوس‌ها دچار آب گرفتگی می‌شود و نمی‌توان به راحتی رفت وآمد کرد.

پاسخ واضح او به این سؤال که در دوره جدید مدیریت شهری چه تغییری را در شهر احساس کرده، این است که شاید هنوز تغییرات به چشم نیامده باشد، اما امید زیادی به شهردار جدید مشهد برای رسیدگی به شهروندان مناطق محروم و حاشیه شهر داریم.

انتظارات زائران از شهردار

در بین شهروندانی که در نقاط مختلف شهر با آن‌ها درباره عملکرد مدیریت شهری هم کلام می‌شویم، چند زائر هم به بیان انتظاراتشان می‌پردازند. خانمی که با دختر و خواهرش از یزد به زیارت آمده است، نقدی به یکسان و شفاف نبودن هزینه‌های حمل ونقل همگانی برای غیرمشهدی‌ها دارد. او می‌گوید: هر بار که سوار اتوبوس شده ایم، یک مبلغ نقدی از ما گرفته شده است. اصلا مبلغ مشخص و یکسانی نبود و هرراننده اتوبوس مبلغی از ما درخواست کرد.

این زائر از شهردار مشهد درخواست می‌کند که به این مقوله بپردازد و با سامان دهی برای خدمات بهتر حمل ونقل همگانی برای زائران، زمینه سفر آسان داخل شهری را برای آن‌ها فراهم کند.

وی درعین حال از تمیزی، رفت وروب منظم شهر، مدیریت سیما و منظر شهری مشهد رضایت دارد و از روز‌های سفرش به این شهر به عنوان خاطرات ماندگار یاد می‌کند.

زائر دیگری که با همسر و فرزندانش در راسته بازار خیابان مفتح در حال خرید است، انتظاراتش از شهردار مشهد را این گونه بیان می‌کند: هتل‌ها و مراکز اقامتی خوبی در اطراف حرم ساخته شده اند، اما اصلا معابر و کوچه‌ها و خیابان‌هایی که به این هتل‌ها می‌رسند، مناسب نیستند. کوچه‌ها باریک اند و پرخطر.

این زائر آذربایجانی از شهردار مشهد می‌خواهد که برای تسهیل در رفت وآمد زائران این کوچه‌های باریک را بازگشایی کنند.

این زائر حتی نگران مشکل خدمات رسانی آتش نشانی در صورت ایجاد حادثه آتش سوزی است و می‌گوید: اگر در این هتل‌ها که ما اقامت داریم آتش سوزی شود، اصلا خودرو‌های آتش نشانی امکان عبور ندارند. برای همین آقای شهردار دستور بدهد که خیابان‌های اطراف حرم و محل اقامت زائران مناسب سازی و بازگشایی شود تا حداقل استاندارد و ایمنی را داشته باشد.

هزینه‌های عوارض و ساخت وساز را تعدیل کنند

یکی از مواردی که همیشه محل اختلاف شهروندان با شهرداری بوده، میزان هزینه‌های دریافتی برای ساخت وساز‌ها و عوارض نوسازی شهری و هزینه‌های تجاری سازی است. انتظار تسهیل و تعدیل در این هزینه‌ها را از زبان بیشتر کسبه و بازاری‌ها می‌شنویم که از شهردار مشهد دارند.

صاحب یکی از واحد‌های صنفی در خیابان مدرس می‌گوید: در اوضاع رکود بازار پرداخت عوارض نوسازی و هزینه‌هایی که شهرداری بابت واحد‌های تجاری دریافت می‌کند، برای ما کسبه مشکل است. انتظارمان از شهردار این است که در دوره مدیریتش کاری کند که دریافت هزینه‌ها از کسبه و شهروندان تعدیل شود.

یکی از بازاریان قدیم مشهد هم که سال هاست در بولوار طبرسی مشهد فعالیت می‌کند، انتظاری مشابه همین گفته‌ها را بیان می‌کند و می‌افزاید: کمر ما زیر بار مالیات و عوارض و هزینه‌های مختلف برای یک واحد تجاری خم شده است.

واقعا در وضعیت کرونا و رکود بازار به سختی گلیم خودمان را از آب کشیده ایم. اگر شهردار مشهد کاری کند که هزینه‌هایی که از واحد‌های تجاری دریافت می‌شود، منصفانه‌تر شود، هم بازار رونق خواهد گرفت و هم شهروندان از این دوره مدیریت شهری رضایت بیشتری خواهند داشت.

رضایت یک مهاجر از خدمات حمل ونقل در مشهد

مشهد به واسطه همسایگی با کشور افغانستان سال هاست میزبان خیلی از مهاجرانی بوده است که به شهر امام رضا (ع) پناه آورده اند. آن‌ها هم به عنوان شهروندان ساکن در این شهر که جمعیتشان به بیش از ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد، انتظارات و حرف‌های مشترکی از مدیریت شهری دارند.

با دو جوان مهاجر درباره انتظارات و عملکرد مدیریت شهری گفتگو می‌کنیم. یکی از مهاجران افغانستانی ساکن مشهد می‌گوید: برای ما که خودرو شخصی نداریم، خدمات حمل ونقل مشهد خیلی خوب است. به سیما و منظر مشهد هم شهرداری رسیدگی کرده است و ما به عنوان مهاجر از خدمات شهری رضایت داریم.

پیاده رو‌ها را هموار کنید

خیلی از شهروندانی که در هسته مرکزی مشهد از جمله معابر اطراف حرم و خیابان امام خمینی (ره) با ما هم کلام می‌شوند، نظری مشترک درباره عملکرد مدیریت شهری و انتظار برای آینده شهر دارند. آن‌ها نه انتظار اجرای ابرپروژه دارند، نه پروژه‌ای که اعتباری دور از توان ردیف بودجه‌های شهری داشته باشد؛ فقط می‌خواهند پیاده رو‌ها هموار شود.

همه خواسته شان برای محله زندگی و کسب وکار، چند پیاده رو هموار است و ایمن؛ انتظاری که در کلام دیگر شهروندان هم زیاد دیده می‌شود؛ «پیاده رو‌های شهر بهسازی و هموار شوند.»

یکی از کسبه خیابان سعدی نیز انتظاری مشابه همین را از مدیریت شهری مطرح می‌کند و می‌گوید: موانعی که برای ممانعت از ورود موتورسیکلت‌ها به پیاده راه‌ها گذاشته شده است کارایی چندانی ندارد و موتورسیکلت‌ها از میان این موانع وارد پیاده راه‌ها می‌شوند؛ لذا در نحوه طراحی، ساخت و بهسازی از مدیریت شهری می‌خواهیم که امنیت را به پیاده راه‌ها بازگرداند. واقعا در نقاطی مثل خیابان سعدی گاهی رهگذران و مشتریان ما از ورود موتورسواران به پیاده رو احساس خطر می‌کنند.

انتظار برای شیب خدمت به سمت حاشیه شهر

یکی از اهداف دوره جدید مدیریت شهری، رسیدگی به حاشیه شهر و شیب خدمت به سمت مناطق کم برخوردار مشهد است. در این راستا هرچند در مدت گذشته و با حضور شهردار گام‌های جدیدی برای خدمات رسانی به این نقاط برداشته شده است، انتظارات ساکنان آن توجه بیشتر به سایر مناطق کم برخوردار مشهد است.

این تأکید را یکی از شهروندان خانم ساکن همین مناطق بیان می‌کند و می‌گوید: از آقای ارجائی می‌خواهیم که به طور ویژه به مشکلات ما در حاشیه شهر مشهد توجه کند.

این شهروند از مسئولانی گلایه می‌کند که می‌توانستند برای حاشیه شهر کاری بکنند، اما در عمل اتفاقی برای بهبود اوضاع محیط زندگی آن‌ها انجام ندادند؛ برای همین از شهردار مشهد می‌خواهد که میدانی وارد عمل شود نه شعاری.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->