اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

چگونه خود را برای پیش و بعد از وقوع زلزله آماده کنیم

  • کد خبر: ۹۳۳۵۶
  • ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
چگونه خود را برای پیش و بعد از وقوع زلزله آماده کنیم
خطر اصلی لرزش خود زمین است. این لرزش می‌تواند پایه ساختمان‌ها را سست کند و مخاطرات اصلی پس از وقوع زمین‌لرزه رخ دهند. وقوع سیلاب‌ها و آتش‌سوزی‌های گسترده نیز از مخاطرات جدی زمین‌لرزه‌ها هستند که به آن‌ها به عنوان مخاطرات ثانویه زلزله کمتر اهمیت داده می‌شود!

عادل نجفی | شهرآرانیوز؛ علم زلزله‌شناسی یا Seismology به مطالعه و بررسی زمین‌لرزه‌ها و امواج لرزه‌ای می‌پردازد که در هر روز و هر لحظه پیرامون ما ممکن است رخ بدهند. تحقیقات و یافته‌های این علم اگرچه با پیشرفت دانش بشری شاهد پیشرفت‌های زیادی بوده است، بشر هم‌چنان قادر به پیش‌بینی قطعی زلزله نیست.

زلزله چه خطراتی دارد؟

خطر اصلی لرزش خود زمین است. این لرزش می‌تواند پایه ساختمان‌ها را سست کند و مخاطرات اصلی پس از وقوع زمین‌لرزه رخ دهند. وقوع سیلاب‌ها و آتش‌سوزی‌های گسترده نیز از مخاطرات جدی زمین‌لرزه‌ها هستند که به آن‌ها به عنوان مخاطرات ثانویه زلزله کمتر اهمیت داده می‌شود!

کجا زلزله رخ می‌دهد؟

اگرچه زمین‌لرزه‌های کوچک و بزرگ همواره و در همه‌جا رخ می‌دهند، وقوع آن‌ها در راستای لبه‌های صفحات تشکیل‌دهنده زمین است. در این نقاط گسل‌ها فضای کافی برای جابه‌جایی بیشتر صفحات را فراهم می‌کنند. به همین دلیل وقوع زلزله در نزدیکی لبه صفحات بیشتر است. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، کشور ما و به طور کلی منطقه غرب آسیا در مجاورت صفحات اوراسیا، هندوستان و منطقه عربی جنوب خلیج فارس واقع شده است.

زلزله از آنچه در اخبار می‌بینید به شما نزدیک‌تر است

زلزله‌ها چقدر می‌توانند مخرب باشند؟

میزان آسیب‌رسانی زمین‌لرزه‌ها بر اساس مقیاس بزرگی آن‌ها تعیین می‌شود. پژوهشگران با استفاده از این مقیاس‌ها میزان آسیب‌رسانی زمین لرزه‌ها را برای عموم افراد جامعه قابل درک می‌سازند.

زلزله از آنچه در اخبار می‌بینید به شما نزدیک‌تر است

پیش از زمین‌لرزه

با خانواده هماهنگ باشید: مطمئن شوید همه اعضای منزل از وظیفه خود هنگام وقوع زمین‌لرزه آگاه‌اند. بهتر است یک نقشه تخلیه برای زمان زلزله در نظر بگیرید. این نقشه شامل جایی است که می‌توانید بروید، کار‌هایی که باید انجام دهید و اقلامی که باید با خود ببرید.

وسایل را ایمن کنید: در منزل یا محل کار خود از استحکام هر شیئی که احتمال سقوط آن می‌رود اطمینان یابید.

تجهیزات اطفای حریق: حریق دومین آسیب جدی احتمالی پس از وقوع هر زمین‌لرزه است که باید برای مقابله با آن آماده شوید.

آماده‌سازی و ذخیره برخی اقلام ضرور را آماده کنید مانند:

دست‌کم ۱/۵ لیتر آب شرب / وعده‌های غذایی آماده / ماسک/ چراغ قوه و باتری اضافه/ لباس/ جعبه کمک‌های اولیه / رادیو/ پاوربانک / سوت

هنگام وقوع زمین‌لرزه

آرام باشید: اگر داخل منزل یا محل کار هستید، همان‌جا بمانید. اگر بیرون از فضا‌های سرپوشیده هم هستید، همان‌جا بمانید.

فضا‌های سرپوشیده: سعی کنید در کنار یک دیوار مرکزی ساختمان، در چهارچوب در‌ها یا زیر میز قرار بگیرید. از پنجره‌ها و در‌های خروجی فاصله بگیرید.

فضا‌های بیرونی: در فضای باز و دور از خطوط انتقال برق یا هر شیئی با احتمال سقوط قرار بگیرید. از ساختمان‌ها به‌ویژه ساختمان‌های در حال ساخت فاصله بگیرید.

اگر در حال رانندگی هستید، خودرو را متوقف کنید و در آن منتظر بمانید تا زمین‌لرزه به پایان برسد.


همواره حرکات سه‌گانه را به خاطر داشته باشید

  • پایین رفتن
  • محافظت از سر
  • نگهداری کردن

پس از وقوع زمین‌لرزه

ارزیابی شرایط: خود و دیگران را درباره جراحات احتمالی بررسی کنید. کمک‌های اولیه را به نیازمندان برسانید.
خطوط انتقال آب، برق و گاز را بررسی کنید. هرکدام دچار آسیب شده بودند، از کنتور یا اولین شیر سوپاپ، آن را قطع کنید. اگر بوی گاز استشمام کردید، درب‌ها و پنجره‌ها را باز کنید و پس از ترک محیط، به نیرو‌های امدادی اطلاع دهید.
ارتباط بگیرید: رادیو را روشن کنید. از تلفن همراه صرفا برای کار‌های اضطراری استفاده کنید تا شبکه برای انتقال دیتا و مکالمات ضرور خلوت بماند.

آماده پس‌لرزه‌ها باشید: اگر در مدرسه یا محل کار هستید، برنامه‌های شرایط اضطراری را دنبال کنید و از مسئول مربوط کمک بگیرید.

سیل و سونامی: اگر در مناطق ساحلی هستید، از سواحل فاصله بگیرید. ممکن است تسونامی پس از زمین‌لرزه با موج‌های بلند به ساحل هجوم آورد.

زلزله از آنچه در اخبار می‌بینید به شما نزدیک‌تر است

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->