رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد
سرخط خبرها

احیای بودجه ویژه مشهدالرضا(ع)؛ ضرورت تصمیم مجلس و اقدام دولت

  • کد خبر: ۹۳۴۵۲
  • ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
احیای بودجه ویژه مشهدالرضا(ع)؛ ضرورت تصمیم مجلس و اقدام دولت
فاطمه رحمانی - نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس

موضوع مهم و درخورتوجهی که این روز‌ها به‌واسطه تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت به مجلس شورای اسلامی مطرح است، حذف بودجه ویژه برای جهان‌شهر مشهد است.

حضرت امام‌خمینی (ره) فرمود: «آستان قدس مرکز ایران است.» این فرمایش حکیمانه، بی‌گمان یک تعارف نبوده است و واقعیتی را فریاد می‌زند که متأسفانه به این مهم کم‌توجهی و شاید بی‌توجهی شده است.

مشهدالرضا (ع) به‌عنوان تنها کلان‌شهری که مضجع شریف یک امام معصوم در آن تجلی می‌کند، حج فقرا نام گرفته و مرکز آمال و آرزوی همه دلدادگان به اهل‌بیت (ع) از اقصی‌نقاط جهان است.

باور قلبی دارم که نمایندگی مردم شریف شهر امام‌رضا (ع) مختص من و چهار همکار گرامی‌ام نیست، بلکه همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نماینده شهر علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) هستند.

سال‌هاست که بحث بودجه اختصاصی برای تکمیل زیرساخت‌های شهر مقدس مشهد مطرح است و حتی رؤسای جمهور پیشین درباره تخصیص ردیف اختصاصی در لایحه بودجه برای شهر علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) وعده داده بودند و بودجه مختصری هم در مقطعی اختصاص یافت، اما در سال‌های گذشته این میزان تخصیص هم حذف شد.

مشهدالرضا (ع) که عنوان «پایتخت معنوی ایران اسلامی» بر آن نهاده شده، سال‌هاست از کمبود اعتبارات ملی برای توسعه رنج می‌برد و با همه این موارد و موضوعات بسیار دیگر که در این مجال گفتنی نیست، باید اعتراف تلخی کرد که توجه ملی به این شهر آن‌گونه که در شعار‌ها پررنگ بوده، در عمل دیده نشده است.

با عنایت به اینکه سالانه بیش از ۳۰میلیون زائر دلداده از اقصی‌نقاط ایران اسلامی به پابوسی حضرت‌رضا (ع) مشرف می‌شوند، حق آن است که در شهر امام‌معصوم، میهمان حضرت شهر مشهد را خانه خود بداند.

قطعا اگر نمایندگان مشهدالرضا (ع) و استان خراسان‌رضوی برای تحقق وعده بودجه اختصاصی شهر مشهد با هر عنوانی تلاش می‌کنند، کوششی است برای همه مردم ایران‌زمین و من هم مثل شما اعتقاد دارم در صورت تحقق این امر قطعا حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) آن را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. در روی دیگر این سکه این سؤال مطرح است که با کدام استدلال هزینه ۳۰میلیون زائر در سال را باید ۵/۳ میلیون مجاور و شهروند مشهدی پرداخت کنند.

مشهد امروز با بیش از یک‌میلیون‌و ۴۰۰هزار حاشیه‌نشین و فراوانی حضور زائران بارگاه منور رضوی، شهری راهبردی از نظر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و معنوی است که متأسفانه زیرساخت‌های بسیاری از امور در آن مهیا نیست.

بخشی از آنچه مردم مشهد و زائران بارگاه منور رضوی از آن رنج می‌برند، مشکلات زیرساخت‌های لازم در عرصه‌های مختلف ازجمله کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی است که در زمان حضور زائران به پاشنه آشیل شهر تبدیل می‌شود.

همچنین می‌توان به نکات زیر نیز اشاره کرد: توقف توسعه حمل‌ونقل ریلی و فرودگاهی به‌عنوان ۲ ضرورت اجتناب‌ناپذیر در امر زائرپذیری، اشتغال و مقابله با بزهکاری‌های اجتماعی، حاشیه‌نشینی و فقر مناطق کم‌برخوردار، بافت فرسوده این شهر به‌ویژه در مناطق اطراف حرم مطهر رضوی، مسکن و ترافیک به‌عنوان ۲ عنصر و معضل کلان‌شهرها، کمبود آب پس از دوره طولانی خشک‌سالی و مسائلی از این‌دست.

به‌عنوان یکی از نمایندگان مردم شریف مشهدالرضا (ع) از همه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست می‌کنم موضوع تحقق ردیف بودجه اختصاصی برای مشهدالرضا (ع) را نه به‌عنوان بودجه برای یک جهان‌شهر، بلکه بودجه‌ای برای آسایش همه دلدادگان به حضرت‌رضا (ع) از دولت مطالبه کنیم. امید است که در روز حسرت، امام رئوف دستگیرمان باشد. ان‌شاءا...

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->